Japonský rychlovlak překonal další bájnou metu, jel 603 km/h
Magnetická levitace
Japonské vlaky jsou právem označovány za jedny z nejmodernějších a nejrychlejších na světě. Potvrdilo se to i v úterý, kdy japonský vysokorychlostní vlak na magnetickém polštáři dosáhl při testovací jízdě 603 km/h, uvedla BBC.
Nový rekord zaznamenala vlaková souprava využívající technologie magnetické levitace na zkušební trati poblíž hory Fudži. Během průjezdu tunelu souprava stanovila světový rychlostní rekord na 603 km/h a současně se jí podařilo celkem 11 vteřin jet rychlostí přes 600 km za hodinu, upřesnila společnost Central Japan Railway. Podle ní je nový vlak prostředkem hromadné dopravy budoucnosti.
Během zkušebního provozu tak rychlostní vlak překonal svůj dosavadní rekord 590 km/h, který zaznamenal minulý týden.
Výhodami použití magnetické levitace u vlaků jsou zejména vyšší rychlost, která kvůli absenci tření přesahuje 400 km/h, a větší komfort pro cestující. Technologie vyžaduje specifickou dopravní infrastrukturu, většímu rozšíření těchto rychlovlaků brání zejména vysoké investiční náklady, které jsou dvojnásobné v porovnání s výstavbou vysokorychlostních tratí. Provoz magnetických rychlovlaků je ale naopak levnější: při rychlosti 400 km/h vystačí souprava s příkonem sedm megawatt, což je o polovinu méně než u francouzského TGV nebo německého ICE při podobné rychlosti.
Firma Central Japan Railway vyvíjí nové vlaky v souvislosti s připravovanou tratí mezi Tokiem a městem Nagoja, která by měla být hotová do roku 2027. Nebudou však vozit cestující maximální možnou rychlostí, ale „pouze“ 500 km/h. I tak by měla uvedenou trasu zkrátit ze stávajících 90 minut na 40. Více než 80 procent z 285 kilometrů dlouhé trati bude vedeno pod zemí. Již nyní jezdí dva komerční vlaky na magnetickém polštáři, od dubna 2004 v Šanghaji v Číně a od března 2005 v japonském Aiči.
Central Japan Railway #maglev sets 603 km/h speed record. Details: http://t.co/G5kTJlPjMt pic.twitter.com/skVGlbhrbK
— Railway Gazette (@railwaygazette)
April 21, 2015
Cena projektu je odhadována v přepočtu na 1,81 bilionu Kč. Japonsko doufá, že část nákladů by se mu mohla vrátit prodejem technologie do zámoří, uvádí BBC. Japonské firmy by prý mohly vybudovat systém magnetického „klouzání“ například ve Spojených státech, kde by spojil metropoli Washington s Baltimorem za pouhých 15 minut.