8 Volvo XC60

Volvo XC60: Na benzin i elektřinu

AUTOTEST

Témata: ,

Volvo XC60 je zásadním novým modelem švédské značky. Je nabízeno s paletou různých motorů, ale vrcholem je hybridní verze T8. Ještě před oficiálními domácími testy jsme ji exkluzivně a velmi důkladně vyzkoušeli v rakouských Alpách.

Ačkoliv je XC60 zcela novým modelem a nese v sobě esenci krásy, stále je rozeznatelná a z minulosti si nese některé typické prvky, které jí určují. Vpředu jsou supermoderní světla ve tvaru Thorových kladiv, vzadu najdeme svislé svítilny jasně navazující na předchozí XC60 a klasický styl zadních horizontálních skupinových svítilen navazující na okno pátých dveří. Považuji to za dobré rozhodnutí, protože tím byla zachována jistá kontinuita a rozeznatelnost, která je v době jednotvárných výrobků velmi příjemným jevem.

Důležité je ale i to, co se skrývá pod elegantním zevnějškem, v případě testovaného vozu lakovaným jednou z devíti metalických barev – Onyx Black. Prvopočátkem vzniku XC60 je nová globální platforma Volvo Scalable Product Architecture (SPA), představená poprvé u zmíněné XC90. Volvo se nedávno zavázalo, že půjde cestou hybridů a elektrických pohonů, takže se nelze divit, že verze hybridní T8 je současným vrcholem nabídky XC60.

Volvo je synonymem bezpečnosti, o tom není pochyb. XC60 kromě standardních bezpečnostních opatření (mezi něž patří kromě sady airbagů, elektronické stabilizace, protiprokluzu a dalších například i extrémně tuhá struktura karoserie, odolná i v případě převrácení, jak potvrdily testy) nabízí celou řadu různých systémů – a to už ve standardní výbavě. Je to například systém udržení vozidla v jízdním pruhu, ochrana proti neúmyslnému sjetí z vozovky, nově ochrana před srážkou s protijedoucím vozidlem ve vedlejším pruhu, systém detekce dopravního značení, automatické ponárazové brzdění, omezovač rychlosti, systém kontroly pozornosti řidiče a nepřímého monitorování tlaku v pneumatikách. Mnoho dalších funkcí je sdruženo pod názvem Intellisafe. Aby toho nebylo málo, je tu komplexní systém City Safety, který pomocí čidel a radaru nechrání pouze posádku vozu, ale i okolí. Pomáhá v celé řadě situací, k jejichž popisu bychom potřebovali zvláštní vydání časopisu. Zkrátka a dobře, u Volva jsou bezpečností doslova posedlí (v dobrém slova smyslu).

S křišťálovou řadící pákou

Zážehový čtyřválec o objemu 1969 cm³ přeplňovaný kombinací výfukového turbodmychadla a mechanického kompresoru je umístěn vpředu napříč a pohání přední kola. Na ně přenáší celkový výkon 320 koní při 5700/min a točivý moment 400 Nm, který je k dispozici v rozmezí od 2200 až 5400/min. Motor i převodovka (osmistupňový automat Geartronic původem od firmy Aisin) jsou silovou elektronikou spojeny s elektromotorem, pracujícím v oblasti zadní nápravy. Elektromotor má maximální výkon 87 koní a točivý moment 240 Nm. Díky tomu celkový výkon soustavy dosahuje výkonu 407 koní.

XC60 T8 používá novou generaci Li-iontové baterie, jenž je umístěna ve středovém tunelu (nezasahuje do zavazadlového prostoru a zajišťuje lepší rozložení hmotnosti mezi nápravy). Díky nové architektuře má nyní kapacitu 10,4 kWh a využitelný rozsah je 8 kWh. V rámci instalace systému do XC60 došlo i k vylepšení interakce silové elekroniky k dosažení efektivnější a optimalizovanější práce s oběma motory a převodovkou. V praxi je možná jízda pouze na elektrickou energii. K tomu, aby byla dostatečně dlouhá, je možné použít uživatelské volby Charge (během jízdy díky integrovanému generátoru dobije nově až 95 % celkové efektivní kapacity baterie). Tento způsob dobíjení baterie sice není tak šetrný (vzhledem ke spotřebě), než v případě použití zásuvky (plug-in), ovšem nabízí větší uživatelskou svobodu. Energii určenou například pro průjezd bezemisní zónou je možné zachovat pomocí volby Hold. Zajímavostí je rovněž, že křišťálovou řadicí páku (švédská značka Orrefors) lze posunout do polohy B, což je funkce brždění motorem, vhodná třeba při klesání z prudkého kopce. V tomto režimu se samozřejmě efektivněji dobíjejí baterie.

Nové XC60 jsme vyzkoušeli na silnicích s různým povrchem, včetně velmi rozbitého a dokonce i polní cesty. Podvozek, sestávající se z nezávislého zavěšení s dvojitými lichoběžníky vpředu a víceprvkovou nápravu Integral Link vzadu, nezaslouží nic jiného než velkou pochvalu. Nabízí příkladnou úroveň komfortu – i přes použití 19palcových kol, pracuje tiše a rychle, bez zbytečného rušení posádky. Zajímavostí je, že pokud si nezvolíte vzduchový podvozek, vzadu je místo vinutých pružin příčně umístěno kompozitové listové pero. Toto řešení se používalo velmi dávno, ale jak je vidět, stále má potenciál. V zatáčkách se Volvo XC60 T8 velmi dlouhou dobu chová neutrálně, jistým limitem před blížící se nedotáčivostí jsou pak použité pneumatiky, což je běžný stav.

Krása interiéru

Pohonné ústrojí je krásně sladěné a elektronika funguje velmi přirozeně. Ať už v případě rozjezdu, tak i reakcí na různé jízdní situace. Dynamika je více než důstojná – zrychlení na 100 km/h zabere i přes pohotovostní hmotnost 2115 kg pouze 5,3 s, což je hodnota, za níž by se před deseti lety nestyděl ani prémiový sportovní sedan. Maximální rychlost je limitována na 230 km/h, ale já mohu prozradit, že i při vysokých rychlostech vyniká XC60 T8 stabilitou a velmi nízkou úrovní aerodynamického odporu. A spotřeba? Volvo slibuje nereálných 2,1 l/100 km, já ujel 400 km se slušnou spotřebou 7,1 l/100 km. Vzhledem k dynamice a profilu tratě to považuji za velmi dobré.

U Volva dobře chápou, že většinu času stráví majitel v interiéru. Rád přiznám, že interiéry nových modelů Volvo považuji v rámci prémiového segmentu za jedny z nejlepších. Baví mě vůně kůže, skutečně dřevěné dekory i perfektní sedadla a volant. Kvalitě či celkové atmosféře na palubě není co vytknout, stejně jako ergonomii a praktickým prvkům typu odkládacích prostor, držáků (na palubě jsou čtyři držáky na pití, do dveří se pohodlně vejde lahev 1,5 litru) a dobře přístupnému zavazadlového prostoru.

Vrcholný model XC60 T8 je nabízen ve třech výbavách: Momentum, Inscription a R-Design (základní Kinetic není pro tuto verzi dostupný). Logicky se jedná o nejdražší variantu nového XC60, což platilo o testovaném voze, kterému chybělo snad jen prémiové audio Bowers & Wilkins. Za 82 700 Kč rozhodně stojí! Cena nejsilnějšího XC60 je 1 915 600 Kč, při výběru vhodných doplňků a příplatků se dostanete lehce přes dva miliony korun.

Plusy:

Pohonné ústrojí, dynamika, styl, interiér, komfortní podvozek

Minusy:

Ovládání Sensus, chybí cit v řízení, chod brzdového pedálu

Verdikt:

Nové Volvo XC60 se povedlo a věřím, že úspěšně naváže na svého předchůdce. Vrcholná verze nabízí víc než potřebnou dynamiku, ale kromě komfortního nastavení překvapí i přirozeným fungováním celé hybridní soustavy a hladkým chodem. A pak je tu vnitřní prostor, tradičně silná stránka Volva. V XC60 je jeho atmosféra posunuta na novou úroveň pohody a velmi dobré ergonomie. Cenově je XC60 nastaveno přátelsky a pokud si navolíte vhodnou kombinaci pohonu a výbavy, za normální peníze získáte jedno z nejlepších SUV, jaké se dnes vyrábí. A navíc je skutečně krásné, což se o mnohých dalších napsat nedá.

Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.