Není divu, že se černoch Čechům nelíbí, píší o ‚kauze Lidl‘ v Německu
LETÁK S ČERNOŠSKÝM MODELEM
Rozruch kolem černošského modela, kterého ve svém letáku použila společnost Lidl, pronikl i do zahraničí. Všiml si ho například německý deník Die Welt. Podle něj není překvapivé, že se Čechům černoch v letáku nelíbí, a odkazuje na odmítavý postoj řady našinců k přijímání uprchlíků. Případu si všiml i slovenský Denník N.
Die Welt píše, že i když obchodní řetězec používá černochy v letácích celkem běžně, Češi byli černošským modelem „zhrozeni“. Prý to ale není nijak překvapivé.
„Není žádná náhoda, že je Lidl podobným útokům vystaven právě v České republice. Přestože se migranti – a obzvláště ti černí – zemi vyhýbají a země postupuje tvrdě proti uprchlíkům, řada Čechů stále panikaří kvůli ‚ilegálním cizincům‘,“ píše německý deník.
Případ „černocha z letáku“ ale pronikl i na Slovensko. Tamní Denník N o něm ve středu publikoval článek, ve kterém cituje některé příspěvky zákazníků nebo prohlášení Lidlu. Na rozdíl od Weltu však situaci nijak nehodnotí.
Kauzu, která ve středu zahltila tuzemský Facebook, odstartoval aktuální leták Lidlu. V něm společnost propaguje své oblečení s pomocí černošského modela. Černoch v letáku pobouřil některé lidi na sociálních sítích, přičemž část z nich začala psát rasistické komentáře na facebookové stránky společnosti. Lidl v reakci na rasistické útoky uvedl, že za svým letákem stojí a že v Evropě 21. století se nejedná o nic neobvyklého.
V návaznosti na případ se v Česku znovu otevřela debata o údajném rasismu české společnosti. Europoslanec Jan Zahradil (ODS) a také další komentátoři však upozorňují, že několik rasistických příspěvků na internetu nemusí nutně vypovídat o povaze celého národa.