Konec volného trhu? Francie chce omezovat i české dopravce
Ohrožení základního pilíře unie
Českým dopravcům hrozí, že budou muset omezit cesty do Francie. Ta chce totiž zavést minimální mzdu pro řidiče jedoucí do Francie z ciziny. Ta je ale ve Francii dvakrát vyšší než v Česku. Nejen malé firmy, kterým by tak vzrostly mzdové náklady, by na to neměly peníze. Podle sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia jde o ochranářské opatření francouzského trhu před konkurencí z unijních států s levnější pracovní silou.
Podle mluvčího ČESMAD Bohemia Martina Felixe se jedná o protekcionismus. „Navíc to znamená, že v každé zemi by čeští řidiči brali jiné peníze. Řidič by za cestu na Slovensko dostal menší plat, než jeho kolega jedoucí do Francie. To odporuje našemu zákonu,“ řekl Felix serveru ECHO24.cz.
Francouzi chtějí zavést pro řidiče z ciziny, vezoucí do Francie zboží nebo lidi, kromě minimální mzdy i další sociální pravidla. Ta se týkají pracovní doby a odpočinku, práce přes čas, ochrany zdraví při práci a rovnosti pohlaví. Opatření se netýkají řidičů, kteří přes Francii pouze projíždějí.
Podle zástupce generálního tajemníka ČESMAD Jana Medveďa by to pro dopravce znamenalo kromě zvýšení nákladů i obrovský růst administrativy. „Zákon vyžaduje další administrativu, která také stojí peníze, například vedení oddělených evidencí pracovní doby pro jednotlivé státy. Veškeré doklady musí být překládané do francouzštiny, kontroly se předpokládají ve francouzštině. Musí být jmenován odpovědný zástupce s adresou ve Francii, u kterého budou moci probíhat kontroly. To znamená další mzdové náklady tohoto zástupce,“ řekl Medveď pro server ECHO24.cz.
Že budou muset čeští dopravci zvýšit mzdy, není vyloučené. „Sankce za neplnění zákona jsou vysoké, až do půl milionu eur. Takže pokud nebudou řidiči z působnosti tohoto francouzského zákona vyjmuti, čeští dopravci budou muset zvyšovat mzdy. A to nejen ti, kteří jezdí do Francie nebo Německa, ale postupně všichni, včetně vnitrostátní dopravy. Jednak podle českého zákoníku práce se nemůžou mzdy u stejných profesí moc lišit, jednak všichni řidiči budou chtít jezdit do Francie nebo Německa,“ upozornil Medveď.
‚Před východními zeměmi se uzavírá unijní trh‘
S podobným návrhem přišlo už Německo. Evropská komise přitom už přes rok řeší, zda je německý zákon o minimální mzdě na sektor mezinárodní dopravy v souladu s unijním právem. Podle Felixe jde o otočení kormidla v politice sjednocené Evropy, která měla zajišťovat volný trh a eliminaci obchodních bariér, a naprostý opak toho, co EU deklarovala o otevřeném trhu. „Ten nyní končí a pomocí byrokratických opatření se před východními zeměmi uzavírá unijní trh stejně účinně jako před jejich vstupem do EU. Francie i Německo se při ospravedlňování svých kroků ohání módními hesly o sociálním dumpingu a moderním otroctví, ale přitom jejich firmy masivně těží právě z levnější práce v nových zemích Unie, kde jim tato nerovnost velmi vyhovuje,“ řekl Felix.
Medveď dále upozornil, že francouzský i německý zákon uplatňovaný na tak vysoce mobilní pracovníky, jako jsou řidiči, jsou v rozporu s jednotným trhem v EU a volným pohybem služeb. „Protekcionismus nesmí mít v jednotné EU místo. Rozdíly ve mzdách jsou přirozeným ekonomickým parametrem. Do pracovně-právních vztahů nemůže mít právo zasahovat kterýkoliv úřad jiného státu. Kontrolu dodržování ‚zaměstnaneckých‘ zákonů musí provádět jen příslušné národní úřady. Řidiči, jako vysoce mobilní zaměstnanci, musí být z působnosti zákonů o minimální mzdě u vyslaných zaměstnanců vyjmuti,“ řekl Medveď pro ECHO24.cz.
Medveď upozornil, že pokud Evropská komise připustí francouzský i německý zákon o minimální mzdě, další státy zavedou obdobný.
Podle generálního tajemníka ČESMAD Vojtěcha Hromíře to povede k faktickému konci volného trhu v Evropské unii. „ČESNAD Bohemia se proto obrací dopisy na premiéra, další členy vlády, kterým přísluší tato problematika, a europoslance, aby využili všechny své síly a možnosti k zastavení těchto kroků a zvrácení trendu vedoucího k opětovnému rozdělení Evropy,“ řekl Hromíř.