Svěží vítr nebo spadne pěna? Pivovary Lobkowicz míří na burzu.
Nový titul pražské burzy, ryze domácí, první pivní. Ve středu 28. května má na hlavní trh pražské burzy vstoupit skupina lokálních pivovarů a jejich pivních značek pod hlavičkou Pivovarů Lobkowicz. Obohatí segment trhu, jemuž nedávno pootevřel vrátka vstup Stock Spirits. Investovat ale do piva, nebo jej raději „jen“ pít? Jaká je šance emise na úspěch a co vývoj domácího pivovarnictví?
S pivem na trh a vše kolem
Pivovary Lobkowicz Group (PLG) oficiálně spustily úpis 12. května na českém, o den později na rakouském trhu. Do rukou nových akcionářů firmy zamíří v rámci nabídky nejvýše 2,3 milionu nově vydávaných akcií, nejvýše 3,4 milionu akcií uvolňovaných nynějšími akcionáři. Nadlimitní opce, jako právo k získání dalších akcií za určitých podmínek, pak dále nabízí až 855 tisíc kusů. Úpis na obou trzích poběží do čtvrtka 22. května, o den později má být zveřejněna konečná upisovací cena a alokace. Do té doby manažer emise, kterým je bankovní skupina Erste a pro domácí trh Česká spořitelna – vcelku pochopitelně – mlčí.
Cena akcií bude stanovena dle vývoje poptávky ve výsledku procesu bookbuildingu. Nominální hodnota jedné akcie je stanovena na 160 korun a k ní byla vytčena maximální cena pro drobné investory na úrovni 175 korun za akcii. Nyní předpokládaným dnem připsání akcií v centrálním depozitáři je úterý 27. května 2014. Obchodování na pražské burze má být s PLG zahájeno o den později, ve středu 28. května.
Půjdeme investovat do piva?
Češi, národ pivařů. Má-li nějaké IPO na pražské burze nepatřit k nepovedeným, mělo by jím být právě toto. Bude? „Pivovarnictví je v České republice relativně stabilní odvětví s dlouhou tradicí. Trend odklonu provozoven od velkých pivovarů (tzv. europiv) k menším lokálním značkám vytváří příležitost pro společnosti, jako je Lobkowicz,“ myslí si analytik J&T Banky Milan Lávička. „Předpokládaný směr, jakým by se společnost mohla ubírat, si myslím, že je zajímavý a hluboká tradice českého pivovarnictví by mohla podpořit chuť investorů,“ říká analytik Komerční banky Miroslav Frayer.
IPO s velkou pravděpodobností bude upsáno jak při zájmu drobných investorů, pro které bude investice do piva svěží a dosud na domácím trhu nenabídnutou šancí, tak i institucionálních hráčů jako možnost rozšíření portfolia o opatrný sektor s vyhlídkou dividendy. „Očekáváme solidní zájem investorů, a to jak v rámci IPO, tak bezprostředně po úpisu vzhledem k tomu, že se jedná o v Čechách známou společnost, sektor, kterému většina Čechů rozumí, a který na pražské burze doposud chyběl,“ vyslovuje svůj odhad Lávička. Za solidní je na trhu považována také cena, za kterou Pivovary Lobkowicz své akcie chtějí nabídnout. „Provedli jsme tržní ocenění ve srovnání se skupinou jiných evropských i amerických pivovarů a odhadujeme cenu akcie v rozmezí 172 až 197 korun za akcii, která v sobě odráží i diskont za nízkou likviditu. Cena při úpisu by se měla pohybovat v pásmu 160 až 175 Kč,“ říká Frayer.
Otazníky: Likvidita, dividenda
Diskont, likvidita, riziko. Opačná strana mince, na kterou je třeba se zvláště na pražské burze ptát. Snižující se objem obchodů na celém domácím akciovém trhu přináší potíže. U tržních kapitalizací okrajových emisí s nalezením protistrany vůbec, u těch silných nejméně s nárůstem volatility. Nejsilnější tituly (ČEZ, Erste, Komerční banka či O2), u kterých před několika lety zlomová zpráva vyvolala pohyb o dvě procenta za den, na dnešní likviditě putují v rámci dne o procent několik, nezřídka dvouciferně. Pivovary Lobkowicz přitom budou patřit mezi emise menší. Při úvaze emise při horní avizované ceně (tedy u 175 korun za akcii) se bavíme o zhruba jedné miliardě korun a tržní kapitalizaci firmy nad dvěma miliardami korun, jelikož nabízené akcie (bez nadlimitní opce) reprezentují 48,77 % všech vydaných akcií PLG. Analytici ale na základě svých propočtů uvádějí, že hodnota společnosti v jejich modelech jim vychází vyšší – řádově o 15 až 20 procent.
Z pohledu síly jednotlivých emisí na pražské burze nízkou tržní kapitalizaci Lobkowitze považuje za velké negativum Miroslav Frayer. „Projeví na nižší likviditě na sekundárním trhu,“ očekává. „Po uklidnění zvýšené volatility po IPO bude PLG spíše defenzivní titul vhodný pro dlouhodobější investory,“ myslí si také Lávička.
O dlouhodobé přízni akcionářů rozhodne z nemalé části dividenda. Od společnosti, která chce dravě růst, její výplatu nelze očekávat hned. Plánem je její výplata až z výsledku roku 2016, tedy v roce 2017. Dividendový výplatní poměr je v tuto chvíli vymezen široce: rozmezím 40 až 70 procent čistého zisku.
Na další tituly na burze můžeme pro srovnání nahlédnout pohledem sektoru či přes dividendu. Tržní kapitalizace skupiny Stock Spirits dosahuje 19,2 miliardy korun. Obchodování s jejími akciemi začalo 23. října loňského roku na ceně 68,60 Kč, nyní je to 96 Kč při dosavadním maximu 103 korun, což je o polovinu nad upisovací cenou.
Pohled na dividendy (pro srovnání z loňského výsledku firem) ukazuje, že u 9 % se pohybuje dividendový výnos akcií ČEZ, u 8 % Philip Morris ČR (defensivní titul, shodně k pravděpodobné budoucnosti akcií PLG), u 6 % pak Fortuny a kolem 5 % u Komerční banky či akcií Pegas Nonwovens.
Velké plány: Růst na domácím trhu, akvizice i export
Pivovary se chtějí prosadit dravěji v gastronomii na domácím českém trhu. Na to chtějí využít až 200 milionů korun a už ve chvíli IPO hovoří o poptávce zákazníků v tomto směru v rozsahu 125 milionů korun. Vedle toho chce část peněz na domácím trhu použít na silnější marketing. „Přetahování provozovatelů restauračních zařízení od velkých hráčů,“ nazývá nutný postup pravým jménem Lávička.
„Firma plánuje využít především svoji širokou škálu piv. V dnešní době vnímá chuť spotřebitelů ochutnávat nové druhy, což souvisí i se zvyšujícím se podílem prémiových a speciálních značek. To se odráží i na růstu podílu tohoto segmentu na celkových tržbách skupiny, který nyní představuje 54 % oproti 46 % v roce 2009. Naopak u velké čtyřky konkurentů je patrný pokles k 41 % ze 49 %. Tento segment zároveň nabízí zhruba dvakrát vyšší ceny za litr piva než v případě prodejů lahvových piv v obchodních řetězcích,“ rozebírá strategii Frayer.
Lobkowicz, do jehož portfolia nyní patří sedm regionálních pivovarů Protivín, Uherský Brod, Jihlava, Rychtář, Klášter, Vysoký Chlumec a Černá Hora a zhruba 70 konkrétních pivních značek, chce vedle expanze v restauracích pohlcovat další zajímavé lokální pivovary a jejich značky piv. Na to hodlá ještě letos vynaložit dalších až 100 milionů korun. O jedné konkrétní akvizici se jedná. Dle šéfa Pivovarů Lobkowicz Zdeňka Radila akviziční cíl dosahuje ročního EBITDA výsledku mezi 15 až 20 miliony korun.
Třetí nohou zamýšleného využití prostředků z emise akcií je růst exportu. Za své cílové trhy považuje pivovar zejména Slovensko a Rusko, pronikat chce ale dál na trhy v Severní Americe (USA i Kanadě), v Asii pak zmiňuje Vietnam. „Vzhledem k velkému množství volných produkčních kapacit se každé zvýšení produkce výrazně promítne do provozního a čistého zisku společnosti,“ říká analytik Lávička. To potvrzuje také Miroslav Frayer: „Výrobní kapacita činí 1,585 tis. hl piva a je v současnosti využita z 54 procent. Za poslední tři roky skupina proinvestovala 334 milionů korun a další modernizace technologií není dle jejích slov potřeba,“ odhaluje Frayer dobrou výrobní pozici pivovaru k tržní expanzi, která je z toho pohledu téměř nezbytnou. „Pomoci v exportu by měly dostatek výrobních kapacit, dlouhá historie pivovarů i velmi pozitivní vnímání českého piva v zahraničí. Na Slovensku se chce skupina pokusit i o akvizice jednotlivých restaurací a hospod,“ uvádí Lávička.
Odpovídá plánům vývoj pivního trhu?
Růst na domácím trhu nezbytně vyžaduje přetahování zákazníků od konkurence jak v obchodech, tak i restaurací. Letošní mírná zima ale pomohla v úvodu roku i celému pivovarnictví. Některé z domácích hlásí meziročně růst produkce o desetinu i víc. Hlavní sezóna, která rozhodne o celoročním výsledku je ale teprve před námi. Loni se výstav tuzemských pivovarů celkově příliš nezlepšil, jen zhruba o procento.
Plzeňský Prazdroj potvrzuje, že sezóna mu začala dřív. „Restauračních zahrádek zhruba o měsíc,“ uvedla mluvčí Plzeňského Prazdroje Kateřina Krásová. Větší prodeje, bez konkrétních čísel, připouští Staropramen. Sdílnější je Bernard. Prodeje v úvodním kvartále roku vzrostly o 16 procent, za duben pak o 31 procent. Bernard tyto růsty ale nespojuje příliš s počasím, spíše s pivními speciály, nefiltrovanými a nealkoholickými pivy.
Jak jsou na tom Pivovary Lobkowicz? Za první čtyři měsíce roku oznámily růst prodejů meziročně o 9,5 procenta. U nich to v úvodu roku bylo z velké části o pronikání do obchodních řetězců. „Zvýšení prodejů je způsobeno především vyššími prodeji lahvového piva, zejména dodávkami kartonů piva vlastních značek skupiny do prodejen obchodního řetězce Lidl,“ řekl manažer značek Petr Božoň.
Úvod roku je tedy pivovarníkům vstřícný. Přesto si všichni uvědomují: o celoročních výsledcích rozhodne teprve květen až srpen. V loňském roce dosáhla skupina Pivovary Lobkowicz tržeb 1,159 miliardy korun, z čehož zhruba pětinu zajistil export. Celkově bylo vyrobeno 854 tisíc hl piva. V prvním čtvrtletí letošního roku rostly tržby z prodeje piva meziročně o 3 %, výstav pak o 4 %. Za leden až duben výstav meziročně stoupl v blízkosti 10 procent. Skupina je čtvrtou největší českou pivovarnickou skupinou podle lokálních prodejů a pátou podle celkové produkce. Nynější podíl na trhu se pohybuje v rozmezí 4 až 5 procent.
Více informací z finančních trhů sledujte na: http://roklen24.cz/