Poslanci: Na dálnicích jezděte až 150 km/h. Ministr nesouhlasí
První úspěch opozice
Sněmovna otevřela cestu ke zvýšení povolené rychlosti na českých silnicích. Místo 90 kilometrů v hodině budou moci řidiči jezdit na některých komunikacích 110 km/h. A poslanci rozhodli i o tom, že na vybraných úsecích dálnic bude rychlostní maximum 150 km/h místo stávající „stotřicítky“. Jde o první výraznou změnu, s níž uspěla opozice.
Zvýšení rychlosti na dálnicích navrhli opoziční poslanci ODS Ivan Adamec a Zbyněk Stanjura. Zatímco ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) úpravu odmítal, hospodářský výbor i zákonodárci jí na plénu řekli ano. Pro návrh hlasovalo 114 poslanců napříč sněmovnou, proti jich bylo 34. Zákon jako celek pak už prošel hladce.
„Rád bych apeloval na to, aby sněmovna tento pozměňovací návrh nepodpořila,“ prohlásil během rozpravy Ťok. Argumentoval například tím, že současné dálnice v Česku jsou projektované na maximální rychlost 130 kilometrů v hodině a po povoleném zrychlení nebudou dostatečně přehledné. Upozornil také na délku připojovacích a odbočovacích pruhů, která není pro nový limit dostatečná a mohla by snížit bezpečnost.
Šéf poslanců ODS Stanjura ale oponoval, že návrh umožňuje zvýšit rychlost pouze tam, kde to bude bezpečné. A že je to analogický postup ke zrychlení z 90 na 110 km/h na některých stávajících úsecích silnic 1. třídy, kde jsou čtyři jízdní pruhy a dostatečná viditelnost. V tomto případě přitom ministerstvo dopravy nic nenamítalo, upozornil Stanjura.
„Jezdím 130 v pravém pruhu a někdy si tam připadám jako idiot,“ prohlásil Jiří Koskuba (ČSSD).
Poslanci se návrhu na nové rychlostní maximum na dálnicích věnovali podrobně v diskusi. „Sáhněte si do svědomí, kdo jedete například po nových úsecích D11 130 kilometrů za hodinu. Je to pouze možnost, tak to využijme a schvalme to,“ mínil lidovec Petr Kudela. „Když budete jezdit po amerických dálnicích, tak vás také každá svádí k větší rychlosti, přesto tam tak nikdo nejezdí, protože je za to vězení. Budu hlasovat proti tomuto návrhu, protože je nebezpečný,“ oponoval Ivan Pilný z ANO.
K rychlosti dopravy na silnicích se vyjadřovali i lékaři mezi poslanci. „Dovolil bych si vystoupit proti zvýšení rychlosti na 150 km/h, i když si uvědomuji, že riskuji svoji pověst muže a svoji pověst pravicového politika,“ uvedl bývalý ministr zdravotnictví Leoš Heger (TOP 09). Podle něj novinka zvýší rozdíl mezi rychlostí aut v levém a kamionů v pravém jízdním pruhu. A s tím vzroste také vážnost úrazů.
Bělobrádek: Kdo z poslanců vlastní jak silné auto?
„Jezdím 130 v pravém pruhu a někdy si tam připadám jako idiot,“ prohlásil Jiří Koskuba (ČSSD). Když podle něj řidiči dostanou možnost jet legálně 150 km/h, budou jezdit 180 nebo až 200kilometrovou rychlostí. „Zpochybňujeme tu očkování, tak proč bychom jim neumožnili ty dvě kila. Je nás moc, tak proč to takhle nevyřešit,“ prohlásil s očekáváním vyšší úmrtnosti.
Většina poslanců měla každopádně hlasitou radost z toho, že návrh nakonec prošel. Byť například vicepremiér a šéf lidovců Pavel Bělobrádek na Twitteru zmínil, že by teď stálo za to podívat se, kdo z poslanců vlastní jak silné auto. Novelu nyní posoudí Senát a pak ji dostane na stůl prezident republiky, do praxe by měla vstoupit ještě letos, 31. prosince.
Ťok chce zrychlování na dálnicích zabránit
Rychlejší jízdě na dálnicích chce nicméně dál bránit ministr Ťok. Právě souhlas jeho resortu budou muset získat všechny dálniční úseky, na kterých by se měla zvýšit rychlost na 150 km/h.
Mluvčí resortu dopravy Tomáš Neřold nicméně pro ECHO24.cz připustil, že co nenajde aktivně ministerstvo, můžou zkusit vytipovat sami občané.
„Česká dálniční síť v současné době není stavěná na to, aby se po ní mohlo bezpečně jezdit rychlostí 150 km/h. Ministerstvo dopravy proto nebude vybírat žádné úseky, kde by se rychlost zvýšila až na tento limit,“ vzkázal ministr dopravy. „Navýšení rychlosti na konkrétním dálničním úseku vždy definuje a schvaluje ministerstvo dopravy. Podmínkou bude i souhlas ministerstva vnitra. Nechci, aby řidiči na dálnicích závodili. Naopak si přeju, aby jezdili bezpečně a ohleduplně,“ dodal.
Mluvčí resortu dopravy Tomáš Neřold nicméně pro ECHO24.cz připustil, že co nenajde aktivně ministerstvo, můžou zkusit vytipovat sami občané. „Můžou se obrátit na správce komunikace, kterým je Ředitelství silnic a dálnic. Nebo eventuálně přímo na ministerstvo. Ministerstvo bude u každého úseku případně posuzovat, zda je na něm bezpečné rychlost zvýšit. A bude chtít znát i názor ministerstva vnitra. Z hlediska rozhledů, připojovacích pruhů a intenzit nákladní dopravy je na českých dálnicích takových úseků úplné minimum,“ prohlásil.