Rok ladil originální kryt. Než sehnal peníze, nápad okopírovali Číňané
Plagiátorská kultura
Při rozjíždění nového byznysu je vždy nejdůležitější dobrý nápad. A pak peníze. Izraelci Yekutielu Shermanovi chybělo pouze to druhé. Ještě než však stačil pořádně rozjet crowdfundingovou kampaň, jeho nápad s chytrým telefonním krytem během týdne zrealizovali čínští výrobci a na internetu ho nyní prodávají za zlomek ceny.
Yekutiel Sherman strávil rok tím, že ladil svůj unikátní výrobek, který pojmenoval Stikbox, píše server quartz.com. Jedná se o kryt na chytrý telefon, který se dá roztáhnout na stále oblíbenější selfie tyč. Vyrobil prototypy, natočil profesionální promo video a odstartoval crowdfundingovou kampaň (způsob financování, při kterém jednotlivci přispívají na potřebnou částku – pozn. red.), díky které měl získat finance na sériovou výrobu a prodej krytu.
Už po týdnu, kdy Sherman odstartoval kampaň na serveru Kickstarter, který zprostředkovává crowdfundingové financování projektů, se však podnikatel nestačil divit. Na e-shopu AliExpress se objevil k prodeji naprosto totožný výrobek. Výrobci použili úplně stejný design a dokonce použili i stejné pojmenování – Stikbox. Nejlevnější modely přitom prodávají jen za zhruba 10 dolarů, Sherman přitom v předprodeji kryt nabízí za 39,99 dolarů.
Podnikatel se tak stal další obětí čínských plagiátorů, kteří pracují s překvapivou rychlostí a efektivitou. Ještě než stihl Sherman najít pro svůj nápad výrobce, stihli v Číně jeho nápad na serveru Kickstarter vysledovat, vyrobit a začít prodávat.
Lidé, kteří mu v kampani pomohli, jsou zklamaní. Od 929 lidí se totiž podařilo shromáždit téměř 35 tisíc dolarů, které má Sherman použít na rozjezd projektu. „Účtujete si dvojnásobek toho, co chtějí plagiátoři. Přitom opravdu pochybuji, že bude finální produkt nějak lepší,“ napsal jeden z přispěvatelů. Lidé, kteří přispěli a kryt si tím předobjednali, navíc stále marně čekají na Shermanův produkt. Přestože má podnikatel peníze, výroba stále vázne. Mnozí dárci nyní žádají vrácení peněz.
Plagiátorská kultura
Autorská práva, duševní vlastnictví či patenty nejsou pojmy, které by čínské výrobce příliš trápily. Stalo se každodenní realitou, že ke každému novému výrobku, ať už v elektronice či módě, vznikne bleskovou rychlostí čínská kopie.
Kvalita kopie pak může být různá, kabelka od Louise Vuittona může být prakticky k nerozeznání od originálu, okopírovat iPhone je ale o hodně těžší kalibr. Také se stává, že továrna obejde zadavatele zakázky. Vyrobí trochu víc, než požaduje zadavatel, a nadbytečné produkty sama prodává nebo je prodává třetím stranám.
Fenomén plagiátorství dávno překročil kopírování úspěšných výrobků mezinárodních značek, pozor si musí dávat i startupy. Stejně jako například u Stikboxu, čínští výrobci a podnikatelé stále hledají na internetu nové nápady. Přijdou na to, jak je zkonstruovat, a začnou je pak prodávat jako originální neokoukané produkty.
Některým firmám se ale daří dobře plagiátorům bránit. Například Apple investoval do vlastního operačního systému iOS, který je nedostupný na zařízeních jiných firem, což dělá například iPhone těžko zkopírovatelným. Kamery GoPro zase díky pečlivému marketingu zacílily na skupinu lidí, sportovce a fotografy, kteří jsou si za kvalitu ochotni připlatit. Výrobky, které jsou z málo dostupných materiálů, nebo jejichž výroba je velmi sofistikovaná, se také úspěšně brání kopiím.