„Paní komisařko, přestaňte ničit automobilový průmysl a jádro.“ Vondra zaútočil na Riberaovou
VONDRA VS. RIBERAOVÁ
Přestaňte zabíjet automobilový průmysl a jadernou energetiku. Ve svém projevu v Evropském parlamentu k tomu vyzval český europoslanec Alexandr Vondra (ODS) výkonnou místopředsedkyni Evropské komise Teresu Riberaovou. Ta je známá svými protijadernými názory a odporem k uvolňování podmínek pro automobilky. Podle Vondry je potřeba naléhavě upravit „nerealistické a ideologické“ podmínky Green Dealu.
Riberaová je známá svým odporem k jádru a byla strůjkyní plánu na odpojování jaderných elektráren ve Španělsku. Zároveň komisaři zatím nevypadají, že by byli ochotní uvolňovat pravidla pro automobilky, jak požaduje největší europarlamentní frakce evropských lidovců (EPP), ale také Česko ústy ministra průmyslu a obchodu Lukáše Vlčka (STAN) a další státy. Komisař pro klima Wopke Hoekstra na explicitní otázku, zda EK chystá pravidla uvolnit, odpověděl jasně odmítavě.
Vondra tak oslovil při svém proslovu přímo Riberaovou, která zrovna hovořila s kolegyní vedle sebe. „Komisařko Ribero, měla byste nás poslouchat a ne si tady s někým povídat. Přestaňte, prosím, zabíjet evropský automobilový průmysl. Prosím, přestaňte zabíjet jadernou energii, přestaňte jadernou energii diskriminovat,“ vyzval Vondra.
ECHO PORADA: Kdo je brzda Motoristů? Předjede Konečná Turka? Zametené stopy po střelbě na FF UK
„Hlavní ekonomka Evropské banky pro obnovu a rozvoj uvedla, že lidé mají tendenci přemýšlet o průmyslové politice jako o vybírání vítězů, ale stejně tak důležité je nechat poražené odejít. Toto prohlášení ukazuje na hlubší problém naší současné debaty o Green Dealu. Vítězové a poražení jsou běžnou součástí průmyslového životního cyklu v tržní ekonomice. Ale problém tady je, že Green Deal vůbec není řízen trhem, je to politický rozkaz uvalený na průmysl,“ řekl Vondra s tím, že tím pádem velmi výrazně narušuje volnou soutěž.
„Komisaři však tvrdí, že naslouchají průmyslníkům, upřímně by mě zajímalo, kterým. Protože průmyslová odvětví obecně vyžadují více času, více flexibility a méně byrokracie a jako přesvědčený zastánce volného trhu jim plně rozumím. Průmysl není naším nepřítelem, ale naopak pilířem našeho blahobytu. A mluvit tu o vítězích a poražených v tomto smyslu je cynické, protože je to právě balíček Fit for 55, který vytvořil hodnoty, předpisy a podmínky, v mnoha případech nerealistické, příliš ambiciózní a ideologické. Takže je naléhavě nutné je přehodnotit a opravit,“ dodal europoslanec.
Riberaová už dříve – právě na Vondrovu otázku při tzv. grilování – odpověděla, že bude respektovat energetický mix každého státu, tedy včetně jádra. Nicméně jakožto komisařka, která má na starosti kromě zelené tranzice i hospodářskou politiku, má i jiné nástroje, jak jádro omezovat, například v oblasti financování či notifikací nových projektů (více budeme informovat v samostatném článku).
Tlak v europarlamentu i v Radě
Co se týče automobilového průmyslu, jedna z vyjednavaček pozice zmíněné EPP Danuše Nerudová (STAN) pro Echo24 řekla, že se vytvoří tlak na EK jak v Evropském parlamentu, tak v Radě. „V lednu by mělo přijít i usnesení celého Evropského parlamentu, což by mělo částečně vycházet z naší pozice. My si naše domácí úkoly plníme, teď jsou na řadě členské státy na Radě a já doufám, že i díky například akčnímu ministrovi, jako je Lukáš Vlček (STAN), se dostanou ke společné pozici,“ uvedla Nerudová.
NEPŘEHLÉDNĚTE: „Zrevidujme emisní limity v autoprůmyslu.“ Ministr Vlček doufá, že von der Leyenová splní slib
„Takto dostane Komise jasnou instrukci od dvou hlavních institucí, že problém musí řešit. V rámci formování pozice EPP jsem ale také prosazovala, aby vznikl Strategický Dialog s hlavními zástupci automobilového sektoru ještě před tím, než ho oznámila předsedkyně Evropské komise. Proto pochopitelně vítám, že tato iniciativa vznikne. Předsedkyně Evropské komise bude určitě v klíčové roli. Na to je to téma příliš důležité,“ dodala Nerudová.
Ministr Vlček pro Echo24 poukázal na to, šéfka EK Ursula von der Leyenová se nechala slyšet, že je pro ni automobilový průmysl jednou z priorit. „Věřím, že svůj slib naplní. I nadále jednáme s Evropskou komisí a dalšími partnery, včetně důležité iniciativy europoslanců Danuše Nerudové a Jana Farského v Evropském parlamentu, kterou automobilky kvitují,“ uvedl Vlček.
„Otevřel jsem téma na Radě ministrů pro konkurenceschopnost, kde jsem vyzval k dřívější revizi nařízení o emisních limitech CO2 nebo realistickému přehodnocení cílů a zároveň odpuštění pokut evropským automobilkám za nesplnění kvóty prodeje nízkoemisních vozidel s cílem nasměrovat ušetřené peníze do výzkumu a vývoje. Spolu s dalšími státy opakovaně zdůrazňujeme, že rigidní setrvání na stanovených cílech může vést k negativním dopadům na evropský automobilový průmysl, konkurenceschopnost a zaměstnanost,“ dodal ministr.