Dlužníků neschopných splácet půjčky přibývá. Inflace jim provětrala peněženky
DLUHOVÁ SPIRÁLA
Počet klientů, kteří opakovaně nesplácejí půjčky, v poslední době vzrostl o desítky procent. Vyplývá to z ankety mezi inkasními agenturami. Důvodem nesplácení půjček je podle nich hlavně skokový nárůst výdajů způsobený vysokou inflací v posledních letech.
"V posledním roce se počet těchto lidí zvýšil o téměř polovinu na 16 procent, když o rok dříve činil 11 procent. Přitom před pandemií covid-19 jejich počet nepřekračoval pětiprocentní hranici," uvedla společnost Fincollect, která má ve správě pohledávky finančních institucí. Inkasní společnost M.B.A Finance má u nesplácených krátkodobých úvěrů ve správě až 20 procent klientů opakovaně. "Ti lidé si půjčují, a pak splácejí půjčku půjčkou. Klidně si od stejných věřitelů půjčí znovu a točí se dokola v bludném kruhu problémů," upozornil ředitel společnosti Jakub Zetek.
"Přibývá klientů, které máme ve správě opakovaně. U finančních půjček, zejména u krátkodobých, je tento nárůst výraznější, a pohybuje se okolo čtvrtiny lidí," souhlasil Radek Pospíšil ze společnosti Redogan, která spravuje pohledávky významných firem. Jsou to lidé, kteří se snaží splácet, ale mají problémy s nedostatečnými příjmy, řekl.
Tito klienti zpravidla opakovaně neplatí krátkodobé úvěry na menší částky. "Nějaký úvěr si pořizují prakticky každý měsíc, a na splácení dluhů si půjčují další peníze. Výsledkem je dluhová past, ze které se sami bez pomoci okolí nedostanou," řekla výkonná ředitelka Fincollectu Anežka Pavlíková. Tito dlužníci před sebou tlačí několik nesplácených finančních půjček, kterými doplňují nedostatečné měsíční příjmy, aby pokryli své výdaje, dodala.
Klienti, kteří jsou upomínáni o zaplacení dluhů opakovaně, už podle ní velice dobře vědí, jak proces vymáhání funguje. Většinou se neskrývají, aktivně komunikují a prodlužují smírné jednání do maximální možné doby, řekla. Dokola podle ní slibují úhradu dluhu, který ale neplatí, dokud jim nehrozí předání inkasa dluhu právní kanceláří. V tu chvíli by se jim dluh navýšil o náklady za právní služby, a oni začínají splácet, řekla Pavlíková.
Aby získali více půjček souběžně, zkreslují podle ní ve svých žádostech příjmy a výdaje, a přesto, že v minulosti nespláceli, získávají úvěry opakovaně. "Mezi poskytovateli půjček je velká konkurence, a nechtějí ztratit ani klienta, který má problémy se splácením. Pokud mají zkušenost, že nakonec zaplatí, je to pro ně jistější než půjčit neznámému klientovi, u kterého může být riziko nesplacení ještě větší," popsala chování poskytovatelů krátkodobých úvěrů, kde je vyšší procento selhání klienta zakalkulováno v ceně půjčky.
Nejčastější příčinou nesplácení půjček je podle Pavlíkové skokový nárůst výdajů způsobený vysokou inflací v posledních letech. "Přestože pracují, za méně kvalifikovanou práci mají nízké platy a nemají sociální kapitál ani kompetence, aby si zajistili dostatečné příjmy, nebo snížili své náklady. K tomu se přidává finanční negramotnost a někdy i nezodpovědnost, jejichž výsledkem je prohlubující se zadlužení," uzavřela Pavlíková.