Land Rover Defender. Autobus do hor

TEST AUT

Land Rover Defender. Autobus do hor
Nový Land Rover Defender se úspěšně usadil na trhu. Pro modelový ročník 2023 se toho příliš nezměnilo, tedy až na to, že nově jsou k dispozici vznětové řadové šestiválce. Vyzkoušeli jsme nejdelší verzi s výkonem 300 koní. Foto: Land Rover
10
Týdeník
Sdílet:

Nový Land Rover Defender se úspěšně usadil na trhu. Pro modelový ročník 2023 se toho příliš nezměnilo, tedy až na to, že nově jsou k dispozici vznětové řadové šestiválce. Vyzkoušeli jsme nejdelší verzi s výkonem 300 koní.

Věříme, že Land Rover Defender snad není třeba příliš představovat – odolné terénní auto existuje na tomto světě už od roku 1947, kdy byla představena jeho první verze. Do současné doby bylo vyrobeno víc než dva miliony kusů všemožných modifikací (a různých nástaveb), v roce 2019 byl ve Frankfurtu nad Mohanem představen zcela nový model, a to po dlouhých 36 letech, protože poslední velká modernizace proběhla v roce 1983.

Novinka se prodává bez nadsázky po celém světě (celkem 128 zemí), a to včetně trhu Číny nebo Spojených států. Aktuálně je nabízen ve třech délkách rozvoru – nejkratší je značen číslem 90 (to je rozvor v palcích), zlatý střed se jmenuje 110 a nejdelší kousek pak 130. Právě tento model, schopný odvézt až sedm cestujících, jsme vyzkoušeli s novým motorem.

V aktuální nabídce si vybere doslova každý. Zážehové motory reprezentuje mildhybridní verze P400 (šestiválec 3,0 litru, 400 k) nebo benzinový pětilitrový V8 (525 k). K dispozici je i plug-in hybridní verze P400e (404 k) a konečně nově došlo i na posílení v oblasti stále velmi žádaných vznětových motorů – nový řadový třílitrový motor je nabízen s výkonem 200, 250 a 300 koní. Nejsilnější vznětová jednotka novému Defenderu sedne výborně. Má dostatečný výkon i točivý moment 650 Nm, díky čemuž i přes hmotnost přes 2,6 tuny zvládne zrychlit na stovku za slušných 7,5 s a rozjede se až na 191 km za hodinu. Upřímně řečeno, víc ani není potřeba, stále se bavíme o stroji, který si má poradit s cestou necestou, a ne excelovat při rozjezdu.

Nový Land Rover Defender se úspěšně usadil na trhu. Pro modelový ročník 2023 se toho příliš nezměnilo, tedy až na to, že nově jsou k dispozici vznětové řadové šestiválce. Vyzkoušeli jsme nejdelší verzi s výkonem 300 koní.
Nový Land Rover Defender se úspěšně usadil na trhu. Pro modelový ročník 2023 se toho příliš nezměnilo, tedy až na to, že nově jsou k dispozici vznětové řadové šestiválce. Vyzkoušeli jsme nejdelší verzi s výkonem 300 koní. Foto: Land Rover

Důležité ovšem je, že Defender se na silnici chová velmi civilizovaně, porovnání s předchůdcem je nereálné – tohle je úplně jiná úroveň jízdního komfortu, stability a ovladatelnosti. Nová hliníková platforma s nezávislým zavěšením všech kol pracuje báječně – vůz je tuhý, ale jízda pohodlná. Jedinou převodovkou je osmistupňové ZF, tedy nejlepší automat na trhu. Není mu co vytknout. Stálý pohon všech kol funguje nerušivě, řidič má pochopitelně možnost měnit nejrůznější režimy a nastavení, samozřejmostí je vzduchový podvozek s možností výrazného zvýšení podvozku (světlá výška 218 až 291 mm).

Dynamika nového motoru je přesně tak dobrá, jak by měla být. Jakmile opustíte vozovku pokrytou asfaltem, jediným limitem budou silniční pneumatiky. Defender je vybaven pokročilými systémy pro jízdu v terénu (All Terrain Progress Control, Terrain Response 2 a další), má redukční převodovku a samosvorný diferenciál mezi nápravami (a na přání vzadu). Zvládne probrodit vodou o hloubce až 900 mm, slibuje skvělé úhly v terénu (nájezdový 37,5°, přechodový 28,5°, odjezdový 27,8°) a utáhne přívěs o hmotnosti až 3,5 tuny.

Nikdo asi nepochybuje, že Defender toho zvládne v terénu opravdu hodně. Jeho velkou výhodu ovšem spatřujeme i v tom, že při běžném silničním použití nabízí vskutku originálně řešený interiér s množstvím odkládacích míst, dostatkem prostoru a v neposlední řadě moderními vymoženostmi, které u luxusního terénního vozu očekáváme. Nechybí ani ohromný zavazadlový prostor: 1094 až 2078 litrů uspokojí všechny potřeby. Oceňujeme, že na délku je možné uložit předměty o délce 2111 mm, tedy přes dva metry.

Nový Land Rover Defender se úspěšně usadil na trhu. Pro modelový ročník 2023 se toho příliš nezměnilo, tedy až na to, že nově jsou k dispozici vznětové řadové šestiválce. Vyzkoušeli jsme nejdelší verzi s výkonem 300 koní.
Nový Land Rover Defender se úspěšně usadil na trhu. Pro modelový ročník 2023 se toho příliš nezměnilo, tedy až na to, že nově jsou k dispozici vznětové řadové šestiválce. Vyzkoušeli jsme nejdelší verzi s výkonem 300 koní. Foto: Land Rover

Nový Defender je nabízen v různých délkách a s různými motory. Verze D300 nám dává asi největší smysl. Vůz jezdí v pohodě za 10 litrů na 100 km, motor je kultivovaný a dostatečně výkonný. Česká cena verze 130 D300 začíná na částce 2 429 383 Kč a s příplatky se může dostat i o statisíce výš. V rámci třídy je to ovšem očekávatelná cena za pořádný kus auta, které skvěle funguje a ničeho se nezalekne. Ten pocit jízdy ledovou horskou krajinou, kdy jste pořád v klidu a svému automobilu plně důvěřujete, je k nezaplacení.

 

Plusy:

Nový motor, podvozek, schopnosti, interiér.

Minusy:

Slabší audiosystém, limit silničních pneumatik.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články