James Bond (1962–2025) R. I. P.
KOMENTÁŘ
KOMENTÁŘ
DALŠÍ POMOC PRO UKRAJINU
Dva klíčoví hráči blokují nový evropský balíček pomoci pro Ukrajinu. Podle deníku der Spiegel by se mělo jednat o Francii a Itálii, země jsou totiž velmi zadluž ...
Na dobrém umění je nejkrásnější jeho neustálá schopnost stávat se aktuálním komentářem společenského dění. Nyní se to týká případu agenta 007 s povolením zabíjet, Jamese Bonda. Když před čtyřmi lety vstoupila do kin (kvůli covidové pandemii po dvouletém odkládání) prozatím poslední bondovka, nazvaná Není čas zemřít, mnohé diváky pohoršila svým závěrem. Pochopili ho jako definitivní rozloučení s postavou. Tedy tak, že už nebude žádný další film. Přitom šlo o jinou rozlučku: loučil se prozatím poslední představitel role Daniel Craig, jehož série snímků se předchozí bondovské praxi vymyká tím, že o něco dřív než komiksové snímky o Avengers stvořila silně provázaným vyprávěním jednotlivých dílů filmový seriál. A vida, uběhlo pár let a tehdejší obava či rozpaky diváků se možná staly realitou, aniž to do minulého týdne někdo pořádně tušil.
Došlo totiž k tomu, že dosavadní producenti Jamese Bonda, nevlastní sourozenci Barbara Broccoli a Michael G. Wilson, se rozhodli po třiašedesáti letech, kdy se o univerzum britského tajného agenta rodina Broccoliů produkčně starala, de facto odejít do bondovské penze a po tučném prodeji svých práv předat dozor nad potenciálními dalšími filmy společnosti Amazon (která už před několika lety koupila studio MGM, takže do bondovek stejně měla co mluvit). Ostatně majitel firmy Jeff Bezos oznámil svou novou akvizici tak teatrálně, jak to nynější miliardáři rádi dělají: výzvou na sociální síti, aby jeho sledující začali pod jeho příspěvkem shromažďovat nápady na to, kdo by po Danielu Craigovi mohl být novým představitelem postavy, protože to stále známo není. Patrně se není třeba obávat, že by k výběru herce došlo veřejnou volbou (ostatně kdo by se probíral třiceti tisíci komentáři, jestli nepřehlédl nějaké zajímavé jméno). Leč něco Bezosův přístup přesto signalizuje: odteď nejspíš půjde o jinou show než dosud. A to je na tom právě mrzuté.
Ke skutečnostem, které Bonda dělaly Bondem, patří jistá starosvětskost – a to i ve způsobu, jak se s postavou a jejími filmy pracovalo. Nové informace se vypouštěly ven postupně, po pečlivých „domácích“ konzultacích rodiny, po pečlivém zvažování v soukromí. Byla to ukázková práce s davem, respektive s tím, jak ho postupně překvapovat a tak v něm přikrmovat napětí. Nyní se dají očekávat spíše kejkle, žonglování, prostě více laciného cirkusáctví. Intimnost nahradí pompéznost. Zároveň se Bond stane nikoli výlučným majetkem a pečlivě opracovávaným dílem úzké skupiny umělců, nýbrž mašinou na peníze v továrně na zábavu. Není na tom nic špatného, jen se ztratí výlučnost, noblesa, protože místo nich (patrně) půjde prostě o to, vyrábět standard. Manufakturu nahradí velkovýrobna. Totéž rozmělnění v nadprodukci postihlo v Amazonu J. R. R. Tolkiena (seriál Prsteny moci jsou nesledovatelná hovadina, která nemá nic společného s Tolkienovým úspěšným pokusem vrátit do literatury žánr mýtu) nebo u Disneyho Hvězdné války.
Velké producentské počiny stojící na výjimečném tvůrci je nutno vnímat jako kteroukoli jinou firmu: když zestárnete a nemáte ji komu předat, usilujete o to, výhodně ji prodat, a doufáte, že noví majitelé budou dělat aspoň něco tak, jak jste si to představovali vy. Proto se nelze zlobit ani na George Lucase, ani na Broccoliovy. I když – o Lucasovi už se ví, že ho řada rozhodnutí studia Disney rmoutí. A stejně tak se tvrdí, že s Amazonem je na nože Barbara Broccoli, která se prý o představitelích firmy vyjádřila tak, že jsou to idioti. Ostatně spor obou stran je údajně příčinou toho, proč stále není v přípravě nový film. No tak teď zřejmě brzy bude. A možná nejen on, možná i nějaký seriál – a možná taky vyprávění o některé z vedlejších postav. To tu nebudu rozvíjet, tytéž domněnky si můžete přečíst i jinde. O osudu Jamese Bonda nevíme nic, ale současné dění kolem něj se vlastně podobá tomu, co sledujeme na politickém kolbišti: Amerika se v něčem rozchází s Evropou, protože uvažování obou kontinentů se diametrálně liší. A to i v komerčním umění.
James Bond možná bude jiný, možná v Amazonu uspíší přerod bílého muže v černou ženu – ostatně bylo by to v duchu Prstenů moci. I když kdoví. Jeff Bezos patří k těm, kteří nyní mění strany, možná tak naopak dojde k tomu, že Bondův svět bude využit jako vítězství konzervatismu nad liberální extravagancí a sex, násilí a jistá chlapácká neotesanost budou v postavě podtrženy. Nic není jisté, bude napínavé to sledovat. Snad to v případě umění bude stejně vzrušující podívaná jako sledovat probuzenou světovou politiku.