Moralizací k nenávisti. Už i Habermas je putinovec. Jak odstřelit oponenta

ESEJ TEREZY MATĚJČKOVÉ

Moralizací k nenávisti. Už i Habermas je putinovec. Jak odstřelit oponenta
Robin Alexander, komentátor Die Welt, míní: „Toho, koho nelze odstřelit tím, že jej označíme za krajní pravici, čeká totální zesměšnění. Jestliže se toho dočkal Habermas, buďte si jisti, že to čeká i vás.“ Foto: Profimedia
3
Týdeník
Tereza Matějčková
Sdílet:

Nenávidí vždy ten druhý. Ale těch druhých je hodně, aspoň soudě podle toho, jak čile se mají úvahy o nenávisti k světu. Hate speech je termín, který se za posledních několik let zabydlel ve filozofii i veřejných debatách. Označuje nenávistnost směřující k sexuálním, etnickým, ale stále častěji i názorovým menšinám.

K pádu zábran vedl souběh sociálních sítí a společenských krizí od pandemie po dopady války na Ukrajině. V souvislosti se sociálními sítěmi však nejde o exces, ale o normu. Již označení „Facebook“ poukazuje na to, že v debatách nepůjde o věcnost, ale o tvář. Ani bubliny, které trestají jinak smýšlející, nejsou druhotným projevem. Sociální sítě mají spojovat do jednolitých bloků a z myšlení vytvářet opevněné tábory.

Obava, že se ztrácí to, co je podstatné pro demokracii, třeba respekt, je namístě. Ten je totiž spjat se zpožděním a distancí. Re-spectare je na rozdíl od spectare, od pouhého civění, zpětné prohlížení, sledování z odstupu. Jinými slovy, chceme-li vyhodnotit druhého člověka, potřebujeme odstup, a to i od jeho „tváře“ a všeho s tím souvisejícího. Chybí-li nám tento odstup, nejčastěji se nevymezujeme vůči tezi, ale vůči člověku. Ono omílané rozdělování společnosti je přirozeným důsledkem takové civějící bezduchosti.

I na nenávist je dobré se podívat z odstupu. Začněme proto u debaty dvou gigantů světového myšlení, Jürgena Habermase a Niklase Luhmanna. V druhé polovině dvacátého století vedli mnohaletou debatu o povaze veřejnosti. Vůbec spolu nesouhlasili, ale z pozoruhodnosti této debaty žijí, respektive myslí mnozí dodnes.

Šlo o otázku, která je stěžejní i pro nás. Existují hodnoty, které spojují občany? Habermas tvrdil, že ano, Luhmann to odmítal.

Celý esej Terezy Matějčkové „Moralizací k nenávisti“ si můžete přečíst na ECHOPRIME nebo od středečních 18.00 v digitální verzi časopisu ZDE. Od čtvrtka je na stáncích v prodeji i tištěné vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit již od 249 korun za měsíc zde.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články