Vrchol své třídy, Mercedes AMG CLS

AUTO

Vrchol své třídy, Mercedes AMG CLS 8
Auto
Sdílet:

Mercedes CLS prý už nebude mít nástupce. Je to důvod ke smutku? Při jízdě ve vrcholné verzi AMG po faceliftu jistě ano.

Cesta Mercedesu CLS začala již v roce 2004, kdy byla představena první generace manažerského vozidla, tržně umístěného mezi třídou E a S. Po čtyřdveřovém sedanu se ve druhé generaci objevil i elegantní kombík, zvaný shooting brake. Nechyběla verze AMG ani vůz s pohonem všech kol 4Matic. Za primární konkurenci luxusního CLS byla vždy považována další německá luxusní vozidla – BMW řady 8 Gran Coupe, Porsche Panamera a Audi A7.

Třetí generace se vyrábí od roku 2018 a aktuálně prošla drobným faceliftem, který vyniká například novou maskou chladiče s trojrozměrným motivem hvězd. Uvnitř se decentní změny odehrály zejména tím, že přišel nový volant, v testovaném provedení AMG vybavený displejovými tlačítky. Právě ten volant a jeho ovládání je cílem první výtky – jednotlivé prvky se skutečně neovládají komfortně a bezpečně, a to ani po delším používání. Nové materiály interiéru jsou třešničkou na dortu, stejně jako rozšířená nabídka koženého čalounění. Doplníme, že CLS prošlo i další modernizací v roce 2020, která se věnovala hlavně asistenčním systémům a multimediálnímu rozhraní MBUX. Zajímavostí je, že shooting brake už se nevyrábí a sedan (značený nesprávně jako čtyřdveřové kupé) je nyní pětimístný namísto čtyř sedadel předchozí generace.

V praxi je tak interiér sice velmi kvalitně zpracovaný, ale také plný displejů, jejichž funkčnost není vždy stoprocentní, o estetickém působení ani nemluvě. Naopak pochvalu zaslouží sedadla, která sice nezaujmou na první pohled, ale při delší jízdě jsou velmi pohodlná. Jakmile si člověk přizpůsobí vůz svým požadavkům, je čas vyrazit.

Aktuálně je CLS nabízeno s různými motory, od čtyřválců po vrcholný šestiválec značený jako 53. Dvakrát přeplňovaný šestiválec o objemu 3 litry nabízí celkový výkon 435 koní a 520 Nm, s využitím integrovaného generátoru (je uložený mezi motorem a převodovkou) ještě dalších 22 koní a 250 Nm navíc. Zkrátka i nové AMG je mild-hybrid. O dynamice vypovídají čísla – zrychlení na stovku zabere pouze 4,5 s a maximální rychlost dosahuje 250 km/h. Motor má sice trochu syntetický zvukový projev uvnitř, ale zvenku zní příjemně, zejména v některém z ostřejších režimů. Devítistupňová převodovka už funguje lépe než na začátku své kariéry, ale i tak má občas citelnou prodlevu (přeřazení mezi D a R trvá skutečně dlouho, což moc nepřispívá k obratnosti). Její výhodou je zmíněných devět rychlostí, skvělých pro dálniční přesuny – i svižnější jízda znamená spotřebu kolem 10,5 l / 100 km, což je skutečně fajn hodnota (výrobce slibuje 9,2 l / 100 km).

Samotný motor je skvělý – má dost síly v širokém a využitelném spektru otáček a pro CLS patří mezi nejvhodnější způsob pohonu. Trochu horší je komfort jízdy – u verze AMG člověk očekává trochu tužší nastavení, ale testovaný vůz byl tvrdý až zbytečně. Zejména na okreskách to bylo docela utrpení, a to hlavně při přejezdech příčných nerovností. Hlučnost vzduchového podvozku trochu zbytečně narušovala celkově luxusní dojem z paluby velkého Mercedesu a přitom by člověk v této třídě čekal spíš trochu poddajnější chování ve stylu velkého GT. Tomu neodpovídalo ani zbytečně tuhé řízení, a to i v komfortním režimu. Zajímavostí je, že rozdíly mezi jednotlivými režimy nebyly nijak dramatické, spíše naopak, občas sotva zaznamenatelné. Zajímavostí je příplatkový paket AMG Dynamic Plus (za necelých 50 000 Kč) s režimem Race a drift módem. Ale upřímně, pro podobný vůz je jízda smykem jaksi nepatřičná.

CLS je stále velmi krásné, elegantní auto. Stále je velkým Mercedesem s fajn novými motory. Šestiválec je skutečně skvělý a má charakter i živelnost. Zatímco nejlevnější verze CLS 220d stojí od 1 837 900 Kč, testovaný vůz začíná na 2 580 930 Kč a s příplatky se dostává na částku přes 2,8 milionu Kč.

V rámci třídy to není extrémní částka, spíš odpovídající. Věřím, že pokud se vám vůz líbí, postačí i slabší verze bez přívlastku AMG, který je kvůli tuhému nastavení vzduchového podvozku zbMercedes AMG CLSytečně tvrdý, což mu úplně nesluší.

Plusy:

Design, motor a jeho výkon, komfort interiéru.

Minusy:

Tvrdý podvozek, tlačítka na volantu, občasná prodleva převodovky.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články