Drsné protivládní billboardy hnutí ANO? Kampaň bude velmi ostrá, zatím oficiálně není

KAMPAŇ HNUTÍ ANO

Drsné protivládní billboardy hnutí ANO? Kampaň bude velmi ostrá, zatím oficiálně není
Ostrá protivládní kampaň už začala. Podle expertů bude hlavním cílem hnutí ANO koalice Spolu a právě premiér Fiala. Foto: Hnutí ANO
1
Domov
Jan Křovák
Sdílet:

Opoziční hnutí ANO zahájilo kampaň do sněmovních voleb ostrými billboardy namířenými proti vládě a premiérovi Petru Fialovi (ODS), kterého označují za nejhoršího premiéra v historii. Tím, že prezident Petr Pavel dosud volby nevyhlásil, však ještě nejde o oficiální kampaň, výdaje na ni se ještě nepočítají do zákonem daného limitu. Premiér uvedl, že na kampaň je ještě brzy, oslovení experti ale pro Echo24 řekli, že ANO získává náskok.

Billboardy, na kterých je zobrazen buď sám Fiala, nebo společně s předsedou koaličního hnutí STAN a ministrem vnitra Vítem Rakušanem, se zaměřují kromě kritiky zdražování jednotlivých oblastí také na zvyšování věku odchodu do důchodu až na 67 let, zvýšení daní nebo na podle ANO „největší zdražování za 25 let“.

Stínový premiér Karel Havlíček (ANO) ČTK řekl, že ANO mělo menší billboardovou kampaň na konci minulého roku v Praze, ve Středočeském a v Jihomoravském kraji. „Teď je to ve všech krajích a kromě billboardů jsou to i digitální plochy na nádražích a zastávkách,“ uvedl. Kampaň je podle něj „čistě faktická“.

„Jedna z variant taky říká, že je Petr Fiala nejhorší premiér na světě, ale i to je fakt. Vycházeli jsme z mezinárodního hodnocení lídrů, které pravidelně dělá společnost Morning Consult. V tom žebříčku jsou premiéři a prezidenti a Fiala skončil úplně poslední,“ dodal Havlíček.

Hodnota kampaně kandidujících subjektů nesmí včetně DPH přesáhnout ve volbách do Poslanecké sněmovny 90 milionů korun, píše na svých stránkách Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí. Kromě klasických výdajů na vedení volební kampaně, tedy propagaci kandidujícího subjektu a volební agitaci, musí být vyčíslena a následně zahrnuta do finančních nákladů i hodnota bezúplatně poskytnutých ploch pro vylepení plakátů, bezúplatného poradenství či jiných bezúplatných plnění, jakož i nepeněžních darů. S ohledem na to, že volby ještě nebyly vyhlášeny, kampaň ANO se do nákladů nepočítá. Úřad se kampaní ANO bude příští týden zabývat, protože obdržel podnět od publicisty Zdeňka Šarapatky, který se nicméně týká obsahové stránky kampaně, nikoliv výdajů na ni.

Mluvčí Hradu Vojtěch Šeliga pro Echo24 pouze řekl, že volby budou vyhlášeny v zákonem stanoveném termínu. Hlava státu je musí vyhlásit tak, aby se konaly během třiceti dnů před uplynutím aktuálního volebního období, zároveň však devadesát dnů před jejich konáním. Pavel tak má na vyhlášení přesného termínu čas do léta. Před čtyřmi lety se vybírání českých poslanců uskutečnilo 8. a 9. října, Pavlův předchůdce Miloš Zeman termín netradičně vyhlásil už v prosinci roku 2020, tedy více než devět měsíců před jejich konáním.

Pavel se nechal slyšet, že chce volby vyhlásit na jaře, aby prý kampaň nebyla moc dlouhá a finančně nákladná. Očekává, že termín letošních voleb do sněmovny bude ve druhé polovině září. V úvahu připadá například 26. až 27. září, řekl Pavel pro Český rozhlas.

„To, co dnes předvádí hnutí ANO, je úplně čistá destrukce společnosti,“ uvedl na tiskové konferenci ke kampani ANO šéf sněmovní frakce ODS Marek Benda. Zmínil „neuvěřitelné útoky na premiéra a ministryni obrany“ v době, kdy se Evropa snaží v reakci na bezpečnostní rizika o navýšení výdajů na obranu. „Oni tady budou chodit s tím, že máme peníze převést na možná sociální věci, možná zdravotnictví, možná školství. Je to úplný bizár a musíme se s tím umět vypořádat,“ řekl.

Loni v listopadu zahájila koalice Spolu složená z ODS, KDU-ČSL a TOP 09 kampaň o naplňování vládního programového prohlášení na dvou stovkách billboardů a prostřednictvím dalších kanálů. Předsedové stran pod heslem „Spolu děláme, co je třeba“ jejím prostřednictvím sdělovali, že kabinet zbavil Česko závislosti na Rusku, snížil rozpočtový deficit či otevře 207 kilometrů nových dálnic.

Experti: Kampaň bude ostrá

Expertka na politický marketing Marcela Konrádová z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy pro Echo24 řekla, že ANO dlouhodobě z pozice nejsilnější opoziční strany kritizuje působení vlády. „Není tedy překvapením, že první větší vlna billboardové kampaně je silně negativní. Není to nic neobvyklého – vzpomeňme negativní kampaň Spolu před volbami 2021, nebo i kampaň před evropskými volbami se sloganem ‚Rusko pro tebe všecko‘,“ připomněla Konrádová.

„Kdy je vlastně začátek kampaně a lze ho přepálit? Kampaně jsou permanentní a hnutí ANO to dobře ví. Navíc vzhledem k tomu, že volby prezident ještě nevyhlásil, nebude muset hnutí náklady na tyto billboardy ani vykazovat (mimochodem nezměnil by to ani zákon, který má vstoupit v platnost od ledna příštího roku, že kampaň začíná nejpozději 150 dní před prvním dnem voleb). Nemyslím si tedy, že by začátek kampaně ANO ‚přepálilo‘ – zároveň ale je jasné, že billboardy volby nevyhrávají,“ dodala Konrádová.

Politolog Petr Just z Metropolitní univerzity Praha redakci řekl, že to, že kampaň ANO bude ostrá, což se dalo předpokládat i na základě zkušeností z předchozích kampaní. „Navíc vstup do kampaně z pozice opoziční strany tuto tvrdost ještě více přiživuje. Hnutí už v minulosti ukázalo, že v kampani nemá téměř žádné zábrany a že na jejich voliče to očividně zabírá. Navíc nyní je hnutí v situaci, kdy se musí v kampaně ještě více radikalizovat, protože chce-li dosáhnout svého deklarovaného ideálního scénáře, tedy vládnout po volbách samo a to nejlépe s jednobarevnou většinou, musí nutně oslovovat a přetáhnout voliče SPD, Motoristů, Stačilo! a další podobných subjektů,“ uvedl Just.

Premiér Fiala na to podle Justa zareagoval asi jediným možným způsobem. „Ale ANO tím samozřejmě v kampani získává náskok, navíc v době, kdy se ještě výdaje nezapočítávají do zákonného limitu. To skutečně nastává až v momentě vyhlášení voleb. Zákon ukládá prezidentovi vyhlásit volby nejpozději 90 dnů před jejich konáním. Žádné jiné pravidlo psané ani nepsané není,“ dodal Just s odkazem na zmíněné netradičně brzké vyhlášení voleb prezidentem Zemanem.

Připomněl, že Petr Pavel během svého mandátu vyhlásil například loňské krajské a senátní volby zhruba se čtyřměsíčním předstihem. „Z toho vyvozuji, že podobné by to mohlo být letos s volbami sněmovními. Ale to je jen odhad vycházející z loňské zkušenosti s tím, kdy prezident vyhlásil volby do krajských zastupitelstev a jedné třetiny Senát,“ poukázal Just.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články