Britové rozjasňují vánočního ducha koupí dárků z druhé ruky

VÁNOČNÍ NÁKUPY

Britové rozjasňují vánočního ducha koupí dárků z druhé ruky
Britové objevují kouzlo dárků z druhé ruky. Foto: Shutterstock
1
Svět
Echo24
Sdílet:

Charitativní obchod s použitým zbožím v londýnské čtvrti Marylebone byl během odpolední v předvánočním období plný zákazníků a vypadal ještě rušněji než luxusní obchody v okolí, napsala agentura AFP.

Jeden nakupující pořídil dvě sady puzzle a obří plyšovou hračku jako dárek pro přátele, jiný vybral zápisník pro svou ženu. "Od konce září jsme zaznamenali obrovský nárůst počtu lidí, kteří přicházejí do našich obchodů a nakupují zboží, které už někdo s láskou opečovával," řekl Ollie Mead, který má na starosti výlohy charitativních obchodů Oxfam v Londýně, jež se v současné době třpytí vánoční výzdobou.

V řetězci obchodů s použitým zbožím, který tato britská charita provozuje, mohou zákazníci najít hračky, knihy, drobnosti a oblečení z druhé ruky za zlomek ceny nového zboží.

Charitativní obchody a second-handy jak kamenné, tak online, jsou v Británii oblíbené pro běžné nákupy. Nyní ale zažívají nečekaný nárůst zájmu i při pořizování dárků na Vánoce, tedy období v roce, jež je často terčem kritiky kvůli podpoře konzumu a vytváření odpadů.

Podle zprávy, kterou minulý měsíc vypracovala platforma pro prodej z druhé ruky Vinted a poradenská společnost RetailEconomics, utratí britští zákazníci letos za vánoční dárky z druhé ruky dvě miliardy liber (asi 60 miliard korun), což představuje přibližně deset procent trhu s vánočními dárky v hodnotě 20 miliard liber.

V loňském průzkumu společnosti Oxfam se 33 procent zákazníků chystalo na Vánoce nakoupit dárky z druhé ruky, přičemž v roce 2021 to bylo 25 procent.

"Tento posun je na Vintedu patrný," řekl Adam Jay, generální ředitel platformy Vinted. "Zaznamenali jsme nárůst počtu uživatelů v Británii, kteří mezi říjnem a prosincem hledali 'dárek', ve srovnání se stejným obdobím loňského roku," doplnil.

Podle Meada, který v posledních třech vánočních sezónách daroval zboží z druhé ruky, jsou zásadními faktory obavy o udržitelnost a tlak na životní náklady.

Při procházení regálů v obchodě v centru Londýna lékař Ed Burdett vybral klíčenku a zápisník pro svou ženu. "Momentálně musíme šetřit a moje žena věcem ráda dává nový život," řekl 50letý Burdett. "Je příjemné utratit míň a vědět, že (utracené peníze) jdou na dobrou věc místo luxusního obchodu," dodal.

Wayne Hemingway, designér a spoluzakladatel značky Charity Super.Mkt, jejímž cílem je umístit charitativní obchody do prázdných nákupních center a na hlavní třídy, sám rozdává vánoční dárky z druhé ruky už spoustu let. "Když jsem s tím začal, bylo to považováno za výstřední a divné," řekl a dodal, že nyní se tento trend mění na mainstream.

Podobně, když před více než 40 lety začal prodávat oblečení z druhé ruky, "o Vánocích vám vždycky klesly tržby, protože všichni chtěli nové", dodal. "Nyní však i u něj zaznamenáváme nárůst vánočních prodejů," doplnil.

"Minulý víkend byl prodej šílený, obchod byl plný lidí," řekl Hemingway s tím, že všechny jeho obchody zaznamenaly v týdnech před Vánocemi o 20 procent vyšší nárůst prodeje, než se očekávalo. "Věci se mění k lepšímu... nakupovat na Vánoce zboží z druhé ruky bývalo tabu, ale teď se z toho stala běžná součást života," řekl a dodal, že hnací silou tohoto trendu jsou mladí lidé.

Šestapadesátiletá Jennifer Odibová trend za svůj ještě tak docela nepřijala. Pro sebe si v second-handu vybrala zářivě oranžovou bundu. Ale pro většinu lidí by dárek z druhé ruky nekoupila. "Vánoce jsou jedinečné. Dárek musí být něco, čeho si lidi budou vážit, něco nového," řekla.

Také Hemingway připouští, že někteří zákazníci mají pocit, že na Vánoce "lidé čekají něco nového". "Svět se posouvá, ale ještě před sebou máme dlouhou cestu," uvedl.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články