Letecká katastrofa: V USA je nedostatek dispečerů, ale tisíc absolventů bylo vyhozeno. Byli prý příliš bílí

TRAGICKÁ NEHODA

Letecká katastrofa: V USA je nedostatek dispečerů, ale tisíc absolventů bylo vyhozeno. Byli prý příliš bílí
V době nehody byl podle zjištění deníku The New York Times v řídící věži jeden zaměstnanec, který řídil jak letadla, tak vrtulníky. Foto: Shutterstock
1
Svět
Sdílet:

Ačkoliv okolnosti tragické letecké nehody ve Washingtonu, při které přišlo o život 67 lidí, se stále vyšetřují, na povrch začínají vyplouvat nepříznivé informace související s pochybením Federálního úřadu pro letectví. Deník The New York Times během probíhajícího vyšetřování přišel se zprávou, podle které důvodem tragické nehody může být obecný nedostatek řídícího personálu. Podle zpravodajského webu Fox News by o dispečery nouze nebyla, pokud by jejich výběr nebyl rasově podmíněn.

Ve zprávě, do které nahlédl deník The New York Times, se uvádí, že v době tragické nehody obsluhoval jak vrtulníky, tak přistání a odlety letadel jeden dispečer. Vykonával tedy práci, kterou by obvykle měli vykonávat lidé dva. V předběžné interní zprávě Federálního úřadu pro letectví se konkrétně uvádí, že „personální obsazení věže řízení letového provozu na Národním letišti Ronalda Reagana nebylo v danou denní dobu a v objemu provozu obvyklé“.

Pokud jeden člověk v jednu dobu obsluhuje dva letecké provozy, může to značně komplikovat jejich práci. Dispečeři mohou používat různé rádiové frekvence pro komunikaci s piloty letadel a piloty vrtulníků. Zatímco dispečer komunikuje s piloty vrtulníku a letadla, obě skupiny pilotů se nemusí navzájem slyšet.

Stejně jako většina zařízení pro řízení letového provozu ve Spojených státech má i věž na Reaganově letišti již léta nedostatek personálu. Podle nejnovějšího plánu pracovních sil řídících letového provozu, výroční zprávy pro Kongres, která obsahuje cílové a skutečné stavy personálu, byl počet personálu tamní věže téměř o třetinu nižší než cílové stavy, přičemž od září 2023 měla 19 plně certifikovaných řídících. Cílové stavy stanovené Federálním úřadem pro letectví a odbory dispečerů ale počítají s 30 pracovníky pro jednu řídící věž.

Problémem nedostatku dispečerů může být i nedostatečná diverzita. Podle webu Fox News za tím stojí mimo jiné i administrativa prezidenta Baracka Obamy, která před 10 lety prohlásila, že třída absolventů školy řídících letového provozu „je příliš bílá“ a někteří uchazeči o dispečerské místo tak byli z důvodu diskriminace vyhozeni. V této kauze se i po tolika letech usiluje o podání žaloby, která zastupuje téměř tisíc lidí, absolventů školy řídících letového provozu, kteří byli i po složení zkoušek odmítnuti.

Bývalý nevadský generální prokurátor Adam Laxalt, který působí jako spoluobhájce nadace Mountain States Legal Foundation se sídlem v Coloradu, vede úsilí o podání této žaloby. „Když cestujete a máte zpoždění, je to proto, že těchto lidí není dost,“ řekl Laxalt loni listu Wall Street Journal. „Když vidíte tyto incidenty v řízení letového provozu, je to proto, že tam není dost lidí. Je zde pouze 14 000 řídících letového provozu. Tisíc jich bylo před deseti lety vyřazeno a pointa je v tom, že nikdy nedohnali ztrátu celého tohoto procesu,“ uvedl také tehdy.

Co skutečně stálo za tragickým střetem dopravního letadla a vrtulníku je nyní v rukou vyšetřovatelů. Z obou strojů se dochovaly černé skříňky, které by měly významně pomoci k objasnění nehody. Vyšetřování leteckých nehod může trvat měsíce a federální vyšetřovatelé novinářům uvedli, že nebudou o příčině středeční nehody spekulovat. Vyšetřovatelé amerického Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB) pak oznámili, že předběžnou zprávu o nehodě vypracují do 30 dnů.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články