Široký úsměv, rychlé ruce. To je BMW M3

AUTO

Široký úsměv, rychlé ruce. To je BMW M3
Emtrojka je už po desetiletí snem mnoha řidičů bez ohledu na aktuální generaci BMW řady 3. Ale až v té poslední se výrobce poprvé odhodlal k tomu, aby svou sportovní, až téměř závodní techniku integroval i do varianty kombi. Foto: BMW
9
Auto
Jan Blažek
Sdílet:

Emtrojka je už po desetiletí snem mnoha řidičů bez ohledu na aktuální generaci BMW řady 3. Ale až v té poslední se výrobce poprvé odhodlal k tomu, aby svou sportovní, až téměř závodní techniku integroval i do varianty kombi. Kdo by si myslel, že praktičtější verze ztratí ze svých schopností, dost by se pletl. Ano, BMW M3 Competition M xDrive Touring, jak zní oficiální název testovaného auta, je skutečně zhruba o 85 kg těžší než sedan, ale za volantem to objektivně pozná jen ten, kdo má možnost přímého srovnání, a to ještě ideálně někde na okruhu.

Kombík svůj potenciál dává najevo dostatečně viditelně, nikoli však vyloženě okázale či cirkusově agresivně. I laik na první pohled vidí, že tady je „něco“ jinak, znalec se pokochá ještě víc, když zaregistruje řadu karosářských změn. Auto si sice zachovává vyvážené proporce řady 3, ale jeho přední část je jinak řešená s výrazným spoilerem, z boku vyniknou velká kola, která mají specificky vpředu velikost 19 a vzadu 20 palců a dílo dokončuje masivní zadní difuzor s čtveřicí výfuků, z nichž se při jízdě line rajská motoristická hudba, aniž však dochází k nějakému přehnanému akustickému tyátru.

Uvnitř čekala v případě testovaného vozu rovněž nadvláda červené barvy a kromě standardních prvků interiéru BMW řady 3 včetně displeje dobře fungujícího infotainmentu řidič záhy objeví některé odlišnosti. Tou první je kulisa voliče osmistupňového automatu, která není klasickým P-R-N-D, ale je do kříže, takže je s ní zprvu nutné se trochu sžít. Stejně tak s logikou případného manuálního řazení, která opět reflektuje závodnické zvyklosti, a nikoli běžnou civilní praxi – podřazuje se totiž směrem dopředu.

Pohonné jednotky BMW M3 patřily v každé generaci k vrcholným ukázkám motorářského inženýrství a nejinak je tomu i teď. Řadový šestiválec má v provedení Competition výkon 510 koní (375 kW) a mohutný točivý moment 650 Nm, který je k dispozici mezi 2750 a 5500 otáček. Agregát se nechává ochotně vytáčet a řidič při plné koncentraci jen tak tak stíhá řadit kvalty pádly pod volantem. Zátah motoru je famózní víceméně při všech jízdních situacích, v pásmu nad 5000 otáček za minutu však ze sebe podává to nejlepší – jak dynamicky, tak akusticky. Z klidu na stovku to tenhle kombík zvládne za 3,6 sekundy a rychlostí 200 km/h uhání za 12,4 sekundy.

Pokud je motor srdcem řidičského štěstí, tak klíčem k němu jsou dvě červená tlačítka na volantu s označením M1 a M2. Obě jsou široce konfigurovatelná a lze si pod ně nastavit chování podvozku, stabilizace, řízení, agresivitu řazení či typ pohonu, který může od klasické čtyřkolky přejít přes sportovní 4 x 4 až po čistou zadokolku. Protože se jejich stiskem může chování auta docela dost proměnit a z poměrně civilního a bezpečného svezení se rázem stane ultimativním strojem vyžadujícím bryskní reakce a rychlé ruce, je nutné vždy aktivaci potvrdit dalším stiskem.

Svým naladěním je BMW M3 auto, které sice zvládá každodenní pojížďky normálním tempem, ale mnohem lépe funguje, když mu aspoň trošku „nakládáte“. Při běžné jízdě je podvozek tvrdší, převodovka nedočkavě ucukaná a brzdy ostřejší. Pod zátěží, a to neznamená jet vyloženě pilu, do sebe ale vše harmonicky zapadne a řidič hned pozná, že každý dílek skládačky je precizně odladěn a je na něj naprosté spolehnutí.

S originálním střešním boxem, s nímž byl testovaný vůz cíleně půjčován, byla nejnižší spotřeba kolem 10,5 l / 100 km. Bez rakve a v naprostém klidu se asi dostanete i pod deset litrů, ale budou to řidičská muka. Mnohem víc radosti do vašeho srdce totiž přinese akceptace spotřeby kolem 14 litrů na 100 km, která je garantem už dost svižného svezení s pestrou paletou emocí. Při drsném zacházení nebude výjimkou spotřeba přes 20 litrů, ale to už se bavíme spíš o okruhovém vytížení.

Cena 3,1 milionu nám ani nepřipadá kdovíjak vysoká. Kombinace jízdních schopnosti a praktického využití je u tohoto vozu mimořádná.

Plusy:

Jízdní vlastnosti, praktičnost a univerzálnost, špičkový motor.

Minusy:

Vyšší spotřeba, méně místa vzadu, ceny některých příplatků.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Zemřel senátor ODS Roman Kraus

ÚMRTÍ SENÁTORA

Ve věku 69 let zemřel senátor, dlouholetý člen ODS, lékař a emeritní ředitel fakultních nemocnic v Brně Roman Kraus. Uvedl to mluvčí Občanské demokratické ...

23:20

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články