Volkswagen otevírá dveře čínským automobilkám
AUTOPRŮMYSL
Evropský automobilový průmysl čelí zásadním změnám. Růst konkurence z Číny, tlak na elektromobilitu a nejistota ohledně budoucí průmyslové politiky Evropské unie i jednotlivých států nutí tradiční výrobce hledat nové strategie. Jednou z cest alespoň podle některých může být užší spolupráce právě s čínskými partnery, což ukazuje i nejnovější vývoj kolem německého koncernu Volkswagen (VW).
Společnost potvrdila, že vedla rozhovory s čínskými automobilkami o možných investicích v Evropě. Podle šéfa koncernu Olivera Blumeho šlo o širší strategické diskuse, nikoliv konkrétní rozhodnutí o prodeji továren v Německu, jak původně interpretovala agentura Reuters. Přesto se spekulace o možném vstupu čínských výrobců na evropský trh dostávají do popředí a vyvolávají silné reakce.
Problémy německého automobilového průmyslu
Volkswagen stejně jako další německé automobilky čelí klesající konkurenceschopnosti na globálním trhu. Jedním z hlavních faktorů je rapidní rozmach čínských výrobců elektromobilů, kteří díky státní podpoře a technologickému náskoku postupně vytlačují evropské značky. „Dlouho byla Čína pro německé automobilky klíčovým trhem, ale nyní se karta obrací. Čínští výrobci dobývají Evropu a německé firmy se ocitají pod tlakem,“ uvedl analytik Financial Times.
Podle dat německého svazu automobilového průmyslu (VDA) poklesl tržní podíl německých značek na čínském trhu v segmentu elektromobilů na pouhá 4 procenta, což je nejnižší úroveň v historii. Pro srovnání: ještě před čtyřmi lety držely německé automobilky více než 20 procenty tamního trhu.
Čínské automobilky v Evropě: příležitost nebo hrozba?
Čínské automobilky by mohly získat výrobní kapacity v Německu nejen kvůli snížení výrobních nákladů, ale i jako cestu, jak obejít cla, která EU zavedla na dovoz čínských elektromobilů. „Výroba přímo v Evropě by čínským firmám umožnila vyhnout se tarifním překážkám a zároveň by získaly prestiž výrobních závodů v srdci evropského automobilového průmyslu,“ uvedl zdroj z čínského průmyslového sektoru.
Naopak někteří evropští politici vidí v tomto vývoji riziko. Friedrich Merz, favorit na post německého kancléře, varoval: „Čína je součástí osy autokracií. Naše firmy by měly pečlivě zvážit, zda je expanze čínských partnerů v Evropě skutečně v jejich zájmu.“
Podobný názor zaznívá i z Evropské komise, která nedávno zahájila dialog s klíčovými hráči automobilového sektoru o budoucnosti průmyslu. Předsedkyně EK Ursula von der Leyenová uvedla, že „Evropa nesmí zaostávat v inovacích a musí se soustředit na podporu domácí výroby“.
Volkswagen v pasti? Odchod z Číny by mohl být „lose-lose“ scénář
Jak upozorňuje Financial Times, německé automobilky se ocitly v komplikované situaci. Na jedné straně se snaží udržet své pozice na čínském trhu, kde jejich podíl klesá, na druhé straně čelí rostoucí konkurenci čínských výrobců v Evropě. „De-coupling může být bolestivý,“ píše Financial Times, přičemž připomíná zkušenost Německa s odklonem od ruského plynu po roce 2022. Podle deníku by mohlo jít o „lose-lose“ scénář, tedy dvojitou prohru.
Automobilka Volkswagen v roce 2019 dodala v Číně 4,2 milionu vozů s provozním ziskem 4,4 miliardy eur. V roce 2023 už to bylo jen 3,2 milionu vozů a zisk klesl na 2,6 miliardy eur. Tlak na dekarbonizaci a přechod k elektromobilitě situaci ještě komplikuje, protože čínští výrobci v tomto segmentu dominují. „Čínské automobilky mají nejen výhodu levnějších baterií, ale i technologický náskok v oblasti softwaru a autonomního řízení,“ konstatuje expertka na automobilový průmysl z poradenské firmy Automobility.
Škoda Auto jako vzor úspěchu
Zatímco Volkswagen čelí nejistotě, jeho česká dceřiná společnost Škoda Auto se jeví jako stabilnější součást koncernu. Provozní zisk Škody v prvních třech čtvrtletích roku 2024 vzrostl o více než třetinu na 1,699 miliardy eur, zatímco celý koncern Volkswagen zaznamenal pokles zisku o 20 procent. „Škoda ukazuje, co je možné,“ prohlásil finanční ředitel VW Arno Antlitz.
Díky efektivnímu řízení nákladů a zaměření na cenově dostupné modely se Škodě daří držet silnou pozici na evropském trhu, což ji činí méně zranitelnou vůči čínské konkurenci než samotný Volkswagen. Pokud se koncern rozhodne k větším strukturálním změnám, může se stát, že Škoda bude hrát v jeho budoucí strategii klíčovou roli.
Volkswagen se nyní nachází ve složité situaci. Pokračující investice v Číně jsou čím dál riskantnější, ale odchod by mohl znamenat ještě větší ztráty. Naopak vstup čínských automobilek do Německa by mohl pomoci využít volné výrobní kapacity, ale zároveň by mohl ohrozit evropské automobilky na jejich domácím trhu.
Podle deníku Daily Telegraph Volkswagen dokonce zvažuje, že by čínské automobilky mohly převzít některé z jeho továren. „Jsme otevřeni jakýmkoli diskusím s jakýmkoli partnerem. Ve světě, který se dynamicky mění, musíme mít všechny možnosti na stole,“ uvedl finanční ředitel VW David Powels.