Úleva pro Prahu. Rekonstrukce Barrandovského mostu končí, cena oprav ale šokuje

OPRAVA BARRANDOVSKÉHO MOSTU

Úleva pro Prahu. Rekonstrukce Barrandovského mostu končí, cena oprav ale šokuje
Historicky první velká rekonstrukce Barrandovského mostu trvala dva roky a prodražila se o zhruba 550 milionů korun. Foto: Tomáš Novák
1
Domov
Jakub Fujáček
Sdílet:

Po více než dvouletém martýriu se rekonstrukce Barrandovského mostu, klíčové pražské dopravní tepny, blíží ke konci. Most má být opět plně průjezdný od neděle 24. listopadu. Během víkendu projde ještě dvěma zatěžkávacími zkouškami. Rekonstrukce se proti původnímu plánu prodraží téměř dvakrát, šéf TSK to vysvětluje vysokou inflací a cenami betonu.

Během rekonstrukce Barrandovského mostu v médiích často zaznívala kritika týkající se souběhu dopravních uzavírek v Praze, které vedly k dopravním zácpám. Praha je v posledních letech jedno velké staveniště a aktuálně v hlavním městě probíhá kolem 70 uzavírek. V roce 2021 to byl dokonce dvojnásobek.

První velká rekonstrukce Barrandovského mostu, postaveného v roce 1983, byla zahájena v květnu 2022 a rozdělena do několika etap. Původně plánované dokončení v roce 2025 bylo urychleno sloučením posledních etap, což umožnilo ukončení prací již letos.

Most má být opět plně průjezdný od neděle 24. listopadu. Před samotným otevřením mostu proběhnou o víkendu zatěžovací zkoušky, při nichž nákladní vozy otestují kvalitu provedených oprav na letos rekonstruované části mostu. Podle mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbory Liškové budou tyto zkoušky probíhat v noci z pátku na sobotu a ze soboty na neděli, vždy od 20:00 do 04:35. Během těchto nočních výluk zůstane most průjezdný, avšak s omezeními.

Víkendová zatěžovací zkouška se bude týkat celého severního mostu, který bude při nočních výlukách uzavřen, stejně jako nájezdové rampy z Modřanské a sjezdové rampy na ulice K Barrandovu a Strakonickou.

„Stejně tak zůstane i nadále uzavřena nájezdová rampa ze Strakonické na Barrandovský most. Doprava na mostě bude vedena po jižní polovině mostu. Ve směru na Brno od Smíchova povede ve třech provizorních jízdních pruzích a ve směru z Jižní spojky na Smíchov v jednom provizorním jízdním pruhu,“ uvedla Lišková. Za uzavřené sjezdy a nájezdy budou zavedeny objízdné trasy.

Po dokončení letošních prací čeká most ještě poslední, pátá etapa, při níž budou dělníci sanovat povrchy. Tyto práce již nebudou vyžadovat žádná dopravní omezení.

Cena skoro dvojnásobná

Náklady na rekonstrukci mostu se téměř zdvojnásobily z původně plánovaných 594,5 milionu korun na zhruba 1,14 miliardy korun. Podle generálního ředitele TSK Filipa Hájka je důvodem velmi špatný stav původní konstrukce, inflace a použití modernějších technologií. Po započtení nulté fáze oprav, páté fáze a nákladů na správu stavby se celkové náklady vyšplhají téměř na 1,31 miliardy korun. Toto navýšení ceny kritizují opoziční strany ANO a SPD.

„V současné době vidíme, že na první až čtvrté etapě je to navýšení poměrně výrazné, asi 545 milionů. Velká část z toho je inflace, prošli jsme za poslední dva roky největším inflačním skokem. Z ostatních faktorů to zdaleka nejdůležitější je vliv UHPC (speciální beton) materiálu, což je nějakých 20 procent z toho zbytku, ale ta největší část, polovinu toho nárůstu, jde za složitostí pokládky UHPC betonu,“ vysvětloval v září ředitel TSK Hájek nárůst ceny.

Barrandovský most, postavený v roce 1983, je nejvytíženější komunikací v Praze a klíčovou součástí městského okruhu. Denně po něm projede kolem 140 tisíc vozidel. Návrh mostu vytvořil architekt Karel Filsak a stavbu realizoval Pragoprojekt. Od svého dokončení slouží jako důležitá spojnice mezi pravým a levým břehem Vltavy, usnadňující dopravu v hlavním městě.

Salon: V generaci 89 bylo fanoušků cenzury málo, to je dnes horší. O 17. listopadu nejen s Klausem ml.

Sdílet:

Související články

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články