Volkswagenu zbývá rok nebo dva, aby se zachránil. Zaměstnanci vedení firmy vypískali

POTÍŽE AUTOMOBILEK

Volkswagenu zbývá rok nebo dva, aby se zachránil. Zaměstnanci vedení firmy vypískali
Potíže ve Volkswagenu. Foto: Shutterstock
1
Domov
Sdílet:

Volkswagen čelí jedné z největších krizí ve své historii, když oznámil, že zvažuje drastické kroky kvůli nedostatku prodejů a velkému ekonomickému tlaku. Společnost, která aktuálně zaměstnává přibližně 110 000 pracovníků v Německu, je nucena přehodnotit své záruky pracovních míst, a dokonce nevyloučila možné uzavření některých závodů. Během napjatého setkání ve Wolfsburgu, kam se dostavilo kolem 10 000 rozhněvaných zaměstnanců, vysvětlovali představitelé firmy situaci, kterou finanční ředitel Arno Antlitz popsal jako „ekonomické zemětřesení“ pro Volkswagen, píše Bild. „Máme ještě rok, možná dva, abychom situaci zvrátili,“ varoval.

Antlitz ve svém projevu uvedl, že společnost „již nějakou dobu vydává na značku více peněz, než vydělává“, což dlouhodobě není udržitelné. Ekonomický tlak pramení především z faktu, že v Evropě se aktuálně prodává o dva miliony méně vozů, než bylo obvyklé před pandemií. „Chybí nám prodeje zhruba 500 000 vozů, což odpovídá kapacitě dvou továren,“ vysvětlil Antlitz svízelnou situaci. Trh, na který byl Volkswagen zvyklý, se podle něj „prostě už neexistuje“.

„Pokud budeme pokračovat tímto způsobem, v transformaci neuspějeme. Je naší společnou odpovědností zlepšit nákladovou efektivitu německých závodů,“ dodal.

Tento výpadek znamená pro společnost propad v tržbách o pět miliard eur, což výrazně ovlivňuje celou produkční síť Volkswagenu. Výrobní závody v Německu, včetně těch ve Wolfsburgu, Hannoveru, Braunschweigu, Salzgitteru a dalších, nyní čelí nejisté budoucnosti.

Tvrdá opatření

Společnost plánuje ušetřit do roku 2026 více než deset miliard eur, aby se dostala zpět na správnou finanční cestu. „Máme ještě rok, možná dva, abychom to zvrátili,“ varoval Antlitz a naznačil, že pokud se Volkswagen rychle nepřizpůsobí, bude čelit ještě hlubším škrtům a možným uzavíráním závodů.

Zaměstnanci jsou těmito zprávami silně znepokojeni, zejména když zástupci firmy nevyloučili možnost ukončení výroby v některých lokalitách. Situace se tak stává obrovským stresovým testem pro celou organizaci.

Napjatá atmosféra na setkání

Setkání ve Wolfsburgu se podle německých médií neslo ve znamení napjatých emocí. Asi 9 500 zaměstnanců zaplnilo halu k prasknutí, zatímco další již nemohli vstoupit. Vedení společnosti, včetně generálního ředitele Olivera Blumeho a člena představenstva Thomase Schäfera, bylo při příchodu vypískáno, což odráželo nespokojenost a frustraci mezi zaměstnanci. Během jejich projevů však v hale zavládlo ticho, když šéfové hovořili o masivním programu snižování nákladů.

Na druhé straně, předsedkyně odborů Daniela Cavallo si získala mezi zaměstnanci obrovskou podporu. Den předtím již jasně vyjádřila, že se zavíráním závodů nesouhlasí. „Se mnou se žádné zavírání závodů konat nebude,“ řekla. Tento postoj jí na pracovní schůzi vynesl minutový potlesk vestoje, zatímco vedení čelilo pískotu.

Německý autoprůmysl v potížích

Nálada v německém automobilovém průmyslu se v srpnu zhoršila čtvrtý měsíc po sobě. Nejdůležitější německé průmyslové odvětví strádá nedostatkem zakázek a s velkými obavami hledí do budoucnosti. Vyplývá to ze středečního průzkumu hospodářského institutu Ifo.

Index podnikatelské nálady v automobilovém průmyslu se minulý měsíc snížil na minus 24,7 z červencových minus 18,5 bodu. Na německých automobilkách je závislá řada českých podniků.

„Sentiment v automobilovém průmyslu se propadá,“ uvedla Anita Wölflová, která se v Ifo zaměřuje na automobilový průmysl. Poukázala na výrazně pesimistická očekávání pro nadcházejících šest měsíců. Tento dílčí ukazatel se minulý měsíc propadl na minus 40,5 bodu z 29,5 bodu o měsíc předtím.

„Podniky v německém automobilovém průmyslu trpí nedostatkem nových zakázek, zejména ze zahraničí. To se nyní odráží i v personálním plánování,“ dodala analytička.

Volkswagen v pondělí oznámil, že předčasně ukončí program na zajištění pracovních míst, který funguje od roku 1994. Největší evropský výrobce automobilů podle tržeb a vlastník české Škody Auto si tak připravil půdu pro uzavírání závodů v Německu.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články