Každý osmý deváťák špatně sestavil pořadí přihlášek na střední školy, ukazuje průzkum

PRŮZKUM

Každý osmý deváťák špatně sestavil pořadí přihlášek na střední školy, ukazuje průzkum
Uchazeč by si měl napsat do přihlášek pořadí podle skutečného zájmu. Foto: Shutterstock
1
Domov
Echo24
Sdílet:

Pořadí přihlášek na střední školy nesestavil správně každý osmý žák deváté třídy. Plyne to z průzkumu brněnské společnosti Než zazvoní. Osm procent uchazečů totiž podle studie preferuje školu zařazenou na druhou pozici a čtyři procenta školu uvedenou až na třetí pozici. Systém fungující letos druhým rokem ovšem nejdříve obsazuje první priority. Přejde na další až tehdy, pokud uchazeč nezíská dostatečný počet bodů a skončil by takzvaně pod čarou. Společnost se domnívá, že jde o nepochopení systému, řekla její analytička Aneta Prokopová.

Uchazeč by si měl napsat do přihlášek pořadí podle skutečného zájmu. První místo má patřit oboru, po kterém opravdu touží, druhé a třetí pak těm, kde je vyšší pravděpodobnost, že se dostane. Ne vždy tak ale žáci učinili. „Od ředitelů a zástupců ze středních škol víme, že některé přihlášky byly skutečně sestaveny zvláštně. Například obsahovaly maturitní obor na třetí pozici, přičemž první dvě pozice byly obsazené učebním oborem,“ řekla Prokopová. Podle ní se žáci mohli domnívat, že u škol s nižší prioritou mají větší šanci a umístili tam tedy ty, na které chtějí. „Paradoxně se od svého cíle mohou vzdálit ještě více, pokud dobře napíší testy. Dostanou se pak na školu s první prioritou,“ dodala.

Nejčastěji získávají uchazeči informace o systému přijímacího řízení od učitelů ze své základní školy, rodičů a ze středních škol. Speciální roli při výběru střední školy mají v českém systému výchovní či také někdy kariéroví poradci na základních školách. Se svým výchovným poradcem se o výběru střední školy bavilo podle průzkumu 31 procent uchazečů, jako užitečnou tuto pomoc označilo 76 procent z nich. Žáci přitom o pomoc poradců stojí. Deváťáci by nejvíce uvítali pomoc s výběrem školy dle jejich zájmů a schopností a pomoc s psychickou přípravou na přijímací zkoušky.

Průzkumu se během února a března zúčastnilo 4895 respondentů z devátých tříd z celé České republiky. Zhruba polovina byla dívek a polovina chlapců. Do analýzy byli zahrnuti pouze ti, kteří podali alespoň jednu přihlášku na střední školu či učiliště.

Jednotné přijímací zkoušky na čtyřleté maturitní obory středních škol se letos budou konat 11. a 14. dubna.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Mnichovská dohoda jako symbol prohnilého kompromisu. Mír nelze uzavřít za jakoukoli cenu

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články