Expanze čínských elektromobilů doléhá i na Japonce. Rivalové Honda a Nissan zvažují fúzi
PROBLÉMY AUTOPRŮMYSLU
Tlaku čínských automobilek a jejich elektromobilům nečelí jen automobilky v Evropě a USA. Podobné problémy řeší i automobilky v Japonsku. Kvůli nutným investicím do technologií spjatých s elektromobily uvažují o fúzi dva velcí japonští rivalové Honda a Nissan. Informuje Nikkei či Wall Street Journal.
Hlavním důvodem plánované fúze jsou nutné investice do technologií spjatých s elektromobily a konkurence ze strany subvencovaných čínských automobilek. Tyto automobilky, včetně BYD, získaly konkurenční výhodu díky nízkonákladovým plug-in hybridům a globální expanzi zahrnující továrny v Thajsku, Maďarsku a Brazílii. Čínští výrobci nyní dominují domácímu trhu, kde více než polovina prodaných nových vozů jsou elektromobily nebo hybridy. Čína navíc v roce 2023 předehnala Japonsko v roli největšího exportéra automobilů na světě a to především díky exportu do Ruska.
NOVÝ TÝDENÍK: Čtení na celé Vánoce: dvojčíslo Týdeníku Echo přináší 5 rozhovorů
Nissan a Honda jsou už několik desítek let velkými konkurenty. Ale v posledních měsících uvažují o spolupráci. V březnu firmy podepsaly strategické partnerství, týkající se vývoje technologií do elektroaut. Nyní podle serveru Nikkei uvažují i o spojení automobilek. Jednání oficiálně ani jedna automobilka nepotvrdila, ale ani nevyloučila. "Jak jsme oznámili letos v březnu, společnosti Honda a Nissan zkoumají různé možnosti budoucí spolupráce, přičemž využívají svých silných stránek,“ uvedly automobilky v samostatných prohlášeních.
Nissan v minulých týdnech oznámil plány na propuštění přibližně 9000 zaměstnanců. Opasky právě kvůli konkurenci z Číny utahuje i evropský gigant Volkswagen. Ten už několik měsíců jedná s odbory. Ty se bouří po oznámení, že by automobilka v rámci úspor mohla poprvé zavřít továrny v Německu. Nedávno Volkswagen opustil svou továrnu v Číně. Potíže hlásí i americká automobilka Ford, která nedávno oznámila propuštění přibližně 4000 zaměstnanců v Evropě.
V loňském roce Honda prodala 3,98 milionu vozů a Nissan 3,37 milionu. Jejich spojení by z nich mohlo udělat třetí největší automobilovou skupinu na světě, hned za japonským konkurentem Toyota Group, který loni prodal 11,23 milionu vozů, a německou skupinou Volkswagen Group, která prodala 9,23 milionu vozů.
Součástí obchodu by mohla být i automobilka Mitsubishi, ve které Nissan vlastní přibližně čtvrtinu akcií. Cílem fúze může být optimalizace výdajů a společné investice do vývoje baterií a elektroaut. Zpráva přichází poté, co o automobilku Nissan měl projevit zájem technologický gigant Foxconn.
Samotná fúze, o které by automobilky mohly oficiálně začít jednat už příští týden, však může čelit řadě překážek. Do fúze by mohla promluvit například japonská vláda z obav před propuštěním v obou firmách. V automobilce Nissan pak vlastní akcie francouzská automobilka Renault.
Její akcie už reagovaly růstem. Akcie Nissanu pak rostly o víc jak 20 %. Akcie Hondy ve středu mírně poklesly.