Tlak na Nerudovou sílí. Predátorské časopisy začínají vadit i koaličním poslancům

PREDÁTORSKÉ ČASOPISY

Jednička koaliční kandidátky Starostů a nezávislých do Evropského parlamentu Danuše Nerudová. Foto: Michal Čížek
1

Jednička koaliční kandidátky Starostů a nezávislých (STAN) do Evropského parlamentu Danuše Nerudová čelí kritice kvůli tomu, že v minulosti publikovala v tzv. predátorských časopisech. Starostové se za Nerudovou postavili, ale i z vládní koalice se ozývají hlasy zpochybňující její kandidaturu. "Kdy bude končit Nerudová, víme?" ptá se místopředseda poslaneckého klubu TOP 09 Michal Kučera. Jeho strana nominovala do vlády bývalého rektora Slezské univerzity Pavla Tuleju. Svou ministerskou kandidaturu stáhl po podobné aféře, které nyní čelí Nerudová. Podle lidoveckého europoslance Tomáše Zdechovského by se Nerudová neměla ucházet o post české eurokomisařky. Lídryně kandidátky ale nachází zastání v hnutí STAN. „Velmi si jí vážím mimo jiné právě pro její odbornost,“ uvedl pro deník Echo24 Jan Farský, dvojka kandidátky hnutí do europarlamentu.

Danuše Nerudová v letech 2009 až 2015 publikovala v predátorských časopisech, podle serveru Seznam Zprávy šlo celkem o devět textů. Bývalá rektorka Mendelovy univerzity Nerudová serveru řekla, že není ráda, že se její články objevily v časopisech s pochybnou hodnotou. Přestala v nich publikovat, když akademická sféra problém těchto časopisů definovala. Na síti X spojila informace o údajně nízké kvalitě své vědecké práce s posledním měsícem volební kampaně.

Zveřejňování textů v časopisech označovaných za predátorské bylo jedním z důvodů, proč se minulý týden vzdal nominace na ministra pro vědu bývalý rektor Slezské univerzity v Opavě Pavel Tuleja (TOP 09). Predátorské časopisy zveřejňují články bez ohledu na jejich kvalitu, akademické prostředí zaplavují texty, které nesplňují základní náležitosti odborných materiálů. Nerudová podle Seznam Zpráv v zahraničních časopisech zařazených mezi predátorské publikovala devětkrát v letech 2009 až 2015, kdy byla na brněnské vysoké škole proděkankou a následně prorektorkou.

„V akademické práci Danuše Nerudové je přes sedmdesát zápisů v seznamu Web of Science. Váš dotaz směřuje ke starším dílům, které byly publikovány před rokem 2016. Před tímto rokem univerzity neměly jasně nastavená pravidla pro tzv. predátorské časopisy. Několik publikací Danuše Nerudové je tak i na tomto seznamu. Od doby nastavení jasných pravidel Danuše Nerudová žádné práce v těchto časopisech nepublikovala. Velmi si jí vážím mimo jiné právě pro její odbornost, dlouhodobé působení na poli vědy a vzdělávání a pro její renomé v odborných kruzích,“ uvedl pro deník Echo24 Jan Farský.

"Kdo psal do predátorkých časopisů, neměl by usilovat o post eurokomisařky," řekl Zdechovský

Méně shovívaví jsou k vysvětlení bývalé rektorky Nerudové zástupci jiných politických stran. A to i těch koaličních. „Při studiu doktorátu studenti zadarmo dělají několik vědeckých článků a snaží se o publikační činnost, kde mohou. Nikoliv však vybraná skupina pedagogů, která publikuje v tzv. predátorských časopisech a vykazuje to jako svou vědeckou činnost. Za mě je to minimálně neetické chování,“ uvedl na sociální síti X europoslanec lidovců Tomáš Zdechovský s tím, že kdo vědomě psal do predátorských časopisů, neměl by usilovat o post eurokomisařky.

Podle bývalého ministra zahraničí Lubomíra Zaorálka (SOCDEM) by měla Nerudová z kandidátky odstoupit podobně jako Pavel Tuleja. „Je to podvod a nepoctivě vydělané peníze, protože dobře věděla, že tím obchází recenzní řízení. Je neuvěřitelně pokrytecké teď říkat, že si ani nepamatuje, jestli za publikování článků platila, a nechápat, že se podílela na destrukci akademického prostředí,“ uvedl na sociální síti X Zaorálek.

K vyvození politické odpovědnosti přišla výzva i od opozičního hnutí ANO. „Co stálo funkci pana Tuleju, STAN jistojistě bez povšimnutí přejde. Ostatně jako vždy,“ uvedl poslanec hnutí ANO Radek Vondráček.

„Kdy bude končit Nerudová víme?“ napsal na X také poslanec TOP 09 Michal Kučera v narážce na „osud“ kandidáta na ministra Pavla Tuleji.

Celkem Nerudová jako autorka či spoluautorka publikovala od roku 2002 do současnosti 260 textů vědeckého charakteru, uvedly Seznam Zprávy. Do časopisů zařazených na tzv. Beallův seznam potenciálně predátorských časopisů přispěla devětkrát, v šesti případech šlo o časopis Business Review dále šlo o Journal of American Business Review a American Academy of Business Review.

Za zásadní bývalá prezidentská kandidátka označila, že od roku 2015 v problematických časopisech nepublikovala a například údaje citační databáze Web of Science ukazují na výrazný posun v kvalitě její vědecké práce. Nerudová své pochybení připisuje také dřívějšímu hodnocení vědy přezdívanému „kafemlejnek“. „Hodnotil pouze kvantitu, nikoliv kvalitu publikací. S tím souvisel i dynamický rozvoj predátorských časopisů, které na systému parazitovaly,“ řekla. Vedle výčtu svých vědeckých úspěchů na síti X Nerudová napsala, že před rokem 2016 neměly univerzity jasně nastavená pravidla pro predátorské časopisy.