Pod Řípem vyroste nové město. Stát začal ustupovat obcím u vysokorychlostní tratě
VRT PODŘIPSKO
Stavba vysokorychlostní trati z Prahy do Drážďan, jejíž součástí bude i terminál pro rychlovlaky u Roudnice nad Labem, kde vyroste mimo jiné parkoviště pro tisíce aut, má začít za tři roky. Města v blízkosti terminálu však varují, že nekontrolovatelný rozvoj může ohrozit i mytickou dominantu, horu Říp, kolem které může rychle vyrůst nový satelit hlavního města. Z Roudnice to bude totiž do centra Prahy rázem blíž než z některých okrajových částí metropole. V pondělí kvůli tomu se starosty dotčených obcí sejde ministr dopravy Martin Kupka z ODS.
Města a obce podél dálnice D8 jsou znepokojeny průběhem příprav stavby nového úseku vysokorychlostní trati, která spojí Prahu s Drážďany. Zahájení stavby prvního úseku VRT Podřipsko plánuje Správa železnic na rok 2027. Zatím ale není zpracována ani studie vlivu na životní prostředí, tedy EIA, ani krajská územní studie. Není to přitom první stavba, která region zatíží. Koridor pro rychlovlaky má podle projektu vést v délce asi 25 kilometrů podél dálnice D8.
Jako dílčí ústupek vůči třem desítkám měst a obcí sdruženým ve spolku Koridor D8 lze chápat, že Středočeský kraj do jimi iniciované územní studie zahrnul i posouzení vlivu obřího vlakového terminálu v Roudnici nad Labem. Částečně obcím vyhověl také Ústecký kraj, který sice podobnou studii stále nezadal, ale úředníci se rozhodli prověřit současný krajský územní plán v souvislosti se vznikem roudnického terminálu.
Předseda spolku Koridor D8 Martin Klečka se obává, že kolem terminálu může rychle a nekontrolovatelně vyrůst de facto nové město, včetně obchodních center, logistické haly a průmyslových zón. „Něco, co známe z 90. let kolem dálnic a měli bychom se poučit, aby to nebyl naprosto neregulovaný proces jako tehdy,“ vysvětluje pro Echo24 Klečka.
Obce věří, že terminál, který má vyrůst blízkosti bájné hory Říp, změní celé území. „Dopředu varují, že terminál u Roudnice nad Labem bude věc, se kterou se nedokáží vypořádat.“
Dalším paradoxem je, že terminál s parkovištěm pro tři tisíce aut bude podle projektu ležet v katastru obce Přestavlky, kde je aktuálně hlášeno 287 obyvatel. Vzhledem k dojezdovému času 19 minut do centra Prahy půjde podle Klečky fakticky o novou stanici pražského metra. Stát by proto měl jednotlivé kroky koordinovat s obcemi nejen v okolí terminálu, ale i po trase. Stát má vůči těmto obcím dlouhodobý dluh v podobě na mnoha místech podél dálnice D8 chybějící efektivní protihlukové ochrany.
Zástupci obcí podél dálnice D8 chtějí problematiku řešit na pondělní schůzce, která se uskuteční v Roudnici nad Labem. Zúčastnit se má ministr dopravy Martin Kupka (ODS), generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl a zástupci Správy železnic, tedy investora stavby vysokorychlostní trati.
„Očekáváme, že se dozvíme, jak chce ministerstvo dopravy pracovat se souběhem dvou liniových staveb, tedy dálnice D8, za kterou zodpovídá ŘSD, a vysokorychlostní železnice, kde je investorem Správa železnic. Ministerstvo dopravy by mělo říct, kdo je tím hlavním, kdo to má řešit. Aby si ŘSD a Správa železnic dál nepřehazovaly obce jako horký brambor. Další věc je komplexní vyřešení protihlukové ochrany a návrh konkrétních kroků,“ dodal Klečka. Starostové některých obcí už dříve pohrozili, že pokud se s nimi stát bude dál odmítat bavit, jsou ochotni podat i žalobu. Více jsme psali zde.