Metro O – pražská dopravní revoluce stojí na místě. Hřib po výtkách slibuje letos posun
PRAŽSKÉ METRO
Něco, co by mohlo změnit způsob, jakým se Pražané dopravují. Plány nové okružní linky metra s označením O se nicméně od posledních voleb výrazně neposunuly, což vyvolává napětí mezi politiky a kritiku ze strany opozice. Zatímco minulá koalice schválila záměr na prověření nové linky a zadala pracovní skupině přípravu studie proveditelnosti, současné vedení města podle kritiků projekt spíše brzdí.
Okružní linka metra O by měla zásadně změnit způsob cestování po hlavním městě. Na rozdíl od současného radiálního uspořádání pražské podzemní dopravy, kde se všechny linky sbíhají v centru, by nová trasa umožnila rychlejší pohyb mezi čtvrtěmi, aniž by bylo nutné projíždět přes přetížené uzly, jako jsou Můstek, Muzeum či Florenc. Trasa by propojila oblasti, které jsou dnes závislé hlavně na tramvajové a autobusové dopravě, a významně by odlehčila přetíženému centru.
Podle dosavadních návrhů by linka vedla z Podbaby přes Dejvice, Smíchov, Dvorce, Budějovickou, Vršovice, Žižkov, Vysočany a Čakovice zpět do Podbaby. Původní návrh počítal s jejím uzavřením severně od Podbaby, avšak v roce 2022 byl projekt upraven tak, aby se okruh uzavřel jižněji, což by umožnilo lepší napojení na plánovanou výstavbu v této části města. Měl tak navazovat na vznikající trasu D.
Nápad na okružní linku metra přitom není nový. Plány na podobné propojení vznikly už v 80. letech minulého století, ale nikdy nebyly dotaženy do konkrétní podoby. Podobné linky má řada dalších podzemních systémů v čele s například Londýnem. V tuzemsku záměr znovu oživil bývalý radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) v době, kdy byl primátorem Zdeněk Hřib (Piráti). Záměrem bylo rozhýbat alespoň přípravy trasy s pracovním názvem E, což byla v zásadě jižní část okružní linky.
Opozice: Projekt stojí na místě, město ztrácí čas
Podle Scheinherra se od doby, kdy nová koalice vedená ODS a Piráty převzala správu města, příprava metra O nikam neposunula. Kritizuje především nečinnost v otázce zadání studie proveditelnosti, kterou měl magistrát předložit Radě hlavního města do 30. června 2024, což se doposud nestalo.
„Je to další ze série nevýsledků současné koalice ODS a Pirátů. Projekt metra O, páté okružní trasy pražského metra, se za tři roky nikam neposunul. Náměstci Hřib s Hlaváčkem jsou už tři čtvrtě roku po termínu, který si sami dali,“ kritizuje bývalý náměstek pro dopravu.
Podle něj je situace alarmující, protože Praha není připravena na masivní růst populace. „Praha potřebuje nové páteřní spojení MHD a současná koalice to vůbec neřeší. Praha není připravená na dalších skoro 300 tisíc nových obyvatel, o které se rozroste v následujících letech. Je to projekt na desítky let, ale politici musí začít něco dělat pro budoucnost hlavního města,“ dodává.
Magistrát: „Je to v běhu“
Současný náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) s kritikou nesouhlasí a tvrdí, že projekt se připravuje, ale podobná infrastruktura se v Praze dlouhá desetiletí neplánovala, a proto je třeba postupovat důkladně.
„Na začátku každého velkého projektu je práce, která není tolik vidět. (...) A protože podobný úkol se v městských podmínkách desetiletí nepřipravoval, detailně prověřujeme trh a komunikujeme v rámci předběžných tržních konzultací s potenciálními dodavateli, abychom získali kvalitní výsledek. Tím bude studie, která ukáže, kudy a v jakých parametrech má další linka metra vést. Takže je to v běhu a veřejnou zakázku na zpracovatele vypíšeme do poloviny roku 2025,“ uvedl Hřib.
Město však zatím ani nevysoutěžilo koordinátora projektu, což bylo plánováno už na konec roku 2023. Tento fakt je hlavním bodem opoziční kritiky, která tvrdí, že současná koalice projekt fakticky blokuje.
Odborníci: Metro O ano, ale trasování je otázkou
Odborníci ze spolku AutoMat vidí v metru O klíčovou investici do pražské dopravy, ale upozorňují, že návrh zatím není dostatečně promyšlený a trasování bude třeba důkladně prověřit.
„Praha se nutně potřebuje vymanit z dostředného systému veřejné dopravy, kdy se všechny linky metra i železnice setkávají v centru a pohyby okolo se realizují jen tramvajemi a autobusy,“ uvedli zástupci spolku.
Podle nich by nová linka mohla výrazně odlehčit nejen metru, ale i přetíženým tramvajovým a autobusovým trasám. Přesto vidí problém v současném návrhu, který není plně okružní a v některých úsecích se spíše podobá radiálnímu vedení.
„Návrh vnímáme jako předběžný a jsme zvědavi na další diskusi a prověření. Metro O považujeme za stavbu, kterou Praha může zastavit své zaostávání v infrastruktuře pro veřejnou dopravu za infrastrukturou silniční. A kterou, společně s železničním „metrem S“, Praha užije mnohem víc než severovýchodní sekci Městského okruhu a další silniční megalomanie.“
Přestože se projekt nyní nachází v přípravné fázi, jeho realizace je stále otázkou vzdálené budoucnosti. Pokud bude studie proveditelnosti pozitivní, mohla by se výstavba zahájit kolem roku 2033. Do té doby však bude nutné vyřešit nejen financování projektu, ale také jeho přesnou trasu a technologické provedení.