Železniční revoluce: V každém krajském městě do 2 hodin, podzemní vlaky, rychlé tratě, slibuje Kupka

DOPRAVNÍ PLÁNY

Železniční revoluce: V každém krajském městě do 2 hodin, podzemní vlaky, rychlé tratě, slibuje Kupka
Terminál Jihlava VRT - vizualizace. Foto: Správa železnic
1
Domov
Sdílet:

Českou železniční síť čeká zásadní proměna. Ministerstvo dopravy představilo plány na vybudování rozsáhlého systému podzemních železničních stanic v hlavním městě a na výstavbu vysokorychlostních tratí (VRT), které propojí Prahu se všemi krajskými městy do dvou hodin. Záměr, který má proměnit vnímání vzdáleností v Česku, podpořila centrální komise ministerstva. Náklady na modernizaci železničního uzlu v Praze přesáhnou 185 miliard korun.

Pod metropolí vzniknou dva železniční tunely o délce 10,6 kilometru, které propojí pět nových podzemních stanic – centrální dvoupatrovou stanici pod hlavním nádražím, zastávky na Václavském náměstí, Karlově náměstí, v Karlíně a na Florenci. Regionální doprava bude převedena pod zem, zatímco dálkové vlaky zůstanou na povrchu.

„Jeden tunel povede pod stávajícími podchody na nástupiště, druhý bude ještě o úroveň níže. Obě části propojí eskalátory, vestibuly se budou nacházet na náměstí Winstona Churchilla a v nové odbavovací hale hlavního nádraží,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Projekt počítá se zahájením výstavby v roce 2035, přičemž dokončení je plánováno na rok 2047.

Podle ministerstva má nová podzemní železnice vyřešit problém přeplněných příměstských vlaků a zároveň odlehčit přetíženým úsekům městské hromadné dopravy. „Posílená železnice odvede část dopravy ze silnic a přispěje k ekologičtější mobilitě ve městě,“ uvedl náměstek pražského primátora Zdeněk Hřib (Piráti).

Dvě hodiny z Prahy do krajských měst díky vysokorychlostním tratím

Plán ministerstva však zahrnuje nejen přestavbu pražského uzlu, ale také masivní investice do železniční infrastruktury po celé republice. Cílem je propojit Prahu se všemi krajskými městy do dvou hodin, přičemž polovina z nich by měla být dostupná do 60 nebo dokonce 30 minut.

„S příchodem vysokorychlostní železnice se výrazně promění naše vnímání vzdáleností. Všechna krajská města budou dostupná z Prahy do dvou hodin,“ uvedlo ministerstvo dopravy ve svém prohlášení. Klíčové úseky VRT zahrnují tratě směřující na Ostravu, Hradec Králové, Brno, Plzeň i Drážďany.

Právě v Ústí nad Labem se chystá velká změna v podobě nového terminálu pro rychlovlaky, který vznikne blíže centru města a bude propojen se čtyřkolejným železničním mostem přes Labe. „Terminál musí splňovat požadavky na plynulost a bezpečnost provozu. Chceme, aby měl dostatečnou kapacitu pro rychlovlaky, regionální vlaky i nákladní dopravu,“ uvedl Martin Švehlík ze Správy železnic.

Součástí vysokorychlostního spojení s Německem bude i přeshraniční Krušnohorský tunel, který zkrátí cestu z Prahy do Ústí na pouhých 30 minut. Trasa povede pod Českým středohořím a dále do Drážďan.

Financování a podpora Evropské unie

Ministerstvo dopravy počítá s financováním železniční revoluce z více zdrojů, včetně tzv. PPP modelu, tedy spolupráce veřejného a soukromého sektoru. Podstatnou část financí by mohla zajistit Evropská unie prostřednictvím nástroje CEF 3 (Nástroj pro propojení Evropy).

Železniční investice mají přispět nejen k lepší mobilitě, ale i ke zlepšení kvality života v městských aglomeracích. „Výsledná podoba návrhu nepředstavuje paralelní metro, ale rychlejší systém, který pomůže i obyvatelům města a řeší limity jeho dalšího rozvoje,“ řekl odborník na městskou dopravu Zdeněk Michl z Fakulty dopravní ČVUT.

Velké změny na železnici se blíží

Vedle podzemních tunelů a VRT plánuje Správa železnic i modernizaci dalších klíčových železničních úseků. V přípravě je například rekonstrukce tratě na letiště Václava Havla nebo téměř 25 kilometrů dlouhý železniční tunel mezi Prahou a Berounem.

Podle ministra Kupky se první stavební práce na vysokorychlostních tratích mohou v některých úsecích rozběhnout už do roku 2030. „Pokud půjde vše podle plánu, Pražané už brzy uvidí stavební ruch, který přivede do hlavního města rychlovlaky,“ dodal ministr.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Když soudci vládnou…

KOMENTÁŘ

„Nechť soudcokracie zvítězí nad demokracií,“ zněl titulek, kterým se před rokem Deník N vztahoval k možnému soudnímu zastavení Trumpovy kandidatury. „Není jisté ...

00:08

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články