Řetězec Okay zavře kamenné obchody. Zachová ale svůj e-shop
KONEC MALOOBCHODU
Řetězec Okay, který prodává elektroniku a nábytek, do 25. ledna uzavře všechny své zbývající maloobchodní prodejny. Před měsícem jich měl ještě 52, nyní na webu uvádí aktuální počet 35. Do budoucna chce zachovat e-shop a velkoobchod, uvedl v tiskové zprávě uveřejněné na webu firmy ředitel marketingu Jan Vyletěl. Krok je nejviditelnější součástí restrukturalizace firmy, které se od roku 2021 ocitla ve finančních problémech.
Podnik kvůli své finanční situaci požádal v listopadu Krajský soud v Brně o tříměsíční moratorium před věřiteli a o povolení k preventivní restrukturalizaci. Soud žádosti vyhověl. Moratorium má ochránit firmu před úpadkem.
Majitelem je brněnský podnikatel Jindřich Životský, který řetězec se zaměřením na elektroniku založil v roce 1994. V roce 2012 přidal do portfolia nábytek, když převzal řetězec Jena nábytek. V žádosti soudu uvedl, že loni činil obrat čtyři miliardy korun, ale hospodaření bylo ztrátové, přičemž ztráta dosáhla 312 milionů korun. Koncem listopadu zaměstnával ještě 150 lidí.
Ve zprávě pro soud společnost uváděla, že zavře méně výnosné prodejny, nakonec sáhla k radikálnějšímu kroku. „Po 30 letech fungování dospěla situace k bodu, kdy je současný model maloobchodních prodejen neudržitelný. Kombinace výrazného růstu nákladů a stagnace trhu způsobila, že pokračování v tomto formátu nedává smysl,“ uvedl Vyletěl. Mezi hlavní důvody této situace patří dopad covidových restrikcí a prudký růst nájmů a osobních nákladů způsobený velkou inflací. Navíc klesal v posledních dvou letech trh. Průměrná hodnota objednávek a marže zůstávaly, zatímco náklady rostly.
Od uzavření maloobchodu a výprodeje zboží si firma slibuje přísun peněz na uspokojení věřitelů. Firma dále omezuje režijní náklady centrály, zmenšuje skladovací prostory a snaží se změnit procesy, aby byly efektivnější. Přijatá rozhodnutí mají výrazně zvýšit šance věřitelů na vyšší uspokojení, než nabízí insolvence a její řešení. Firma uvádí, že stále dostává všem povinnostem vůči zaměstnancům a zákazníkům a vyjednává s věřiteli. Restrukturalizační plán by měl být hotový v březnu.
Do budoucna má být hlavním pilířem firmy internetový prodej a velkoobchodní prodejny typu cash and carry. Mělo by jich být deset až 14 v Česku a na Slovensku.