Vlaky měly se systémem ETCS problémy už v minulosti, tentokrát zafungoval záložní scénář

VÝPADEK NA ŽELEZNICI

Vlaky měly se systémem ETCS problémy už v minulosti, tentokrát zafungoval záložní scénář
Systém ETCS byl poprvé vyzkoušen v roce 1999 na trati Vídeň - Budapešť. Foto: České dráhy
1
Domov
Echo24
Sdílet:

Železniční provoz na koridorových tratích v České republice komplikoval od sobotního rána několik hodin rozsáhlý výpadek zabezpečovacího zařízení ETCS. Incident však nebyl ojedinělý, vlaky s tímto systémem měly problémy již v lednu kvůli sněhu a náledí. Systém byl poprvé vyzkoušen v roce 1999 na trati Vídeň – Budapešť. Postupně se zavádí v mnoha zemích včetně ČR. Čeští odborníci se podílejí na vývoji zabezpečovače již od samého počátku.

V Česku měli od 1. srpna loňského roku dopravci povinnost za stanovených podmínek jezdit pod ETCS ve zkušebním režimu na tratích vybavených tímto systémem. V tomto zkušebním režimu jelo ve druhé polovině roku dohromady přes 100 tisíc vlaků. Postupně se dařilo zvyšovat dostupnost systému. Výpadky spojení postihly v listopadu 1,3 procenta jízd.

Zavádění výhradního režimu bylo postupné. Nejprve se výhradně pod dohledem ETCS začalo jezdit od 1. ledna na trati Česká Třebová – Olomouc – Přerov. Od 8. ledna následovala trať Břeclav – Bohumín, od 15. ledna Česká Třebová – Břeclav a od 22 ledna trať Praha-Běchovice – Česká Třebová. Zabezpečovací systém je v ČR nyní zhruba na šesti stech kilometrech tratí, kromě vyšší bezpečnosti dopravy umožní také budoucí zvýšení rychlosti vlaků. Evropský zabezpečovač tak nově dohlíží přibližně na 50 tisíc vlaků měsíčně.

V polovině ledna přinesl Český rozhlas-Radiožurnál informace ministerstva dopravy a Českých drah (ČD), že vlaky vybavené zabezpečovačem ETCS mají problém při nízkých teplotách. Pokud se rychloměr lokomotivy obalí sněhem a náledím, chová se jako rozbitý. Systém následně vlak zastaví a spoje se kvůli tomu zpožďují. Komplikace se objevily zejména v okolí České Třebové. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) měla náprava tohoto stavu trvat maximálně tři měsíce.

Na začátku letošního února řekl ministr dopravy Kupka (ODS) novinářům, že spolehlivost zabezpečovacího systému ETCS v lednu dosáhla 99,1 procenta. Přibližně ve dvou třetinách zbylých případů byla chyba na vlakové části zabezpečovače, 11 procent chyb způsobila obsluha vlaku. Denně na tratích s výhradním provozem pod dohledem ETCS projede nyní v ČR průměrně 1,6 tisíc vlaků.

Sobotní ranní provoz na koridorových tratích v České republice komplikoval rozsáhlý výpadek zařízení ETCS po několik hodin. Podle mluvčího drážních hasičů Martina Kavky byl příčinou nefunkční GSM-R signál, který spravuje externí dodavatel. Závadu se podařilo odstranit kolem 10:45, systém tak již začal opět nabíhat. Zpoždění vlaků by se tak měla postupně snižovat, uvedly na svém webu České dráhy (ČD). „Problém byl v komunikační části ETCS, naštěstí nepřestal fungovat celý systém, spustil se záložní scénář a teď se vrací vše do normálu,“ informoval v ČT ministr Kupka.

Do roku 2030 se v ČR počítá s vybavením dalších 4000 kilometrů tratí systémem ETCS, například v roce 2026 má být výhradní provoz s ETCS zaveden na koridoru Praha – České Budějovice. Podle ministra dopravy Martina Kupky do ETCS má Správa železnic v letošním roce investovat řádově stovky milionů korun. Do roku 2030 stát do nového systému investuje 34 miliard korun.

Český Národní implementační plán ERTMS ve verzi z roku 2024 počítá s vybavením všech českých tratí systémem do roku 2040 s výjimkou tratí bez pravidelného provozu nebo s minimálním provozem. Tratě budou vybaveny systémem ETCS různých úrovní, většinou má jít o úroveň L2, která vzhledem k trvalému spojení mezi vlakem a řídící centrálou umožňuje zavedení poloautomatického provozu.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články