Měsíce v obytňáku a dopis všem občanům. Babiš prý zatím na kampaň dal jen 6 milionů
PREZIDENTSKÁ VOLBA
Prezidentští kandidáti zatím za své předvolební kampaně utratili dohromady desítky milionů korun. Nejvíce z nich Petr Pavel, který podle posledních dostupných údajů vynaložil na propagaci asi 33 milionů. Poněkud podivná je situace u pátého nejbohatšího Čecha Andreje Babiše, který za propagaci sebe sama zatím utratil něco přes 6 milionů, třebaže měsíce objížděl republiku ve svém obytném voze. Expremiér chce navíc v lednu rozeslat občanům svůj dopis s různými závazky – kdyby všechny tyto výdaje skutečně vyčíslil, patrně by se obtížně vešel do povoleného 40milionového limitu pro financování kampaně. Jak však uvádí samotný úřad, který na kampaně dohlíží, dokud volby neskončí, těžko něco s Babišem svede.
Bývalý premiér předeslal, že kampaň mu zaplatí jeho hnutí ANO, které mu na transparentní účet odeslalo 10 milionů korun. Dalších dárců má minimum. Babiš dosud zaplatil například 4,5 milionu korun za tisk novin Mafře, která patří do jeho svěřenského fondu, 1,2 milionu firmě Bigmedia za pronájem reklamních ploch nebo téměř 600 tisíc korun za propagační předměty, což činí celkem 6,3 milionu korun.
Expremiér přitom už dlouhé měsíce takřka neplní pracovní povinnosti v Poslanecké sněmovně, a namísto toho jezdí mezi voliče. Často ve svém obytném voze, v němž propagoval své hnutí už před podzimními senátními a komunálními volbami. Tyto výjezdy bude přitom muset přiznat i ve svých prezidentských nákladech, protože šlo o současně probíhající kampaně. Více jsme psali zde.
„Je velice obtížné se vyjádřit k objemu reálně využitých finančních prostředků na volební kampaň v jejím průběhu,“ přiznává pro Echo24 předseda Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSPH) František Sivera.
„Na transparentních účtech jsou informace viditelné až po uhrazení faktury, celá řada výdajů může mít delší dobu splatnosti faktury, tzn. v této chvíli transparentní účet nezobrazí celou řadu výdajů, které se realizují, ale ještě nejsou splatné. Další možností je, že některé výdaje hradí podporovatelé a ty se projeví konkrétní částkou jako bezúplatné plnění kandidátovi až ve zprávě o financování volební kampaně,“ dodal.
Babišův dopis
K tomu je třeba připočíst dopis, který expremiér plánuje poslat občanům. „Je to smlouva s občany de facto,“ poznamenal. Mezi zmíněnými závazky je to, že pro něj Česko bude vždy na prvním místě, že bude akční a tvrdě pracující prezident, respektovat ústavu, bude k dispozici občanům, zřídí na nádvoří schránku, bude transparentní, otevře Pražský hrad lidem či že bude fungovat jako nadstranický prezident.
V České republice bylo přitom v roce 2021 téměř 4,5 milionu domácností. Dle ceníku České pošty stojí odeslání obyčejného dopisu 21 korun. Kdyby tedy Babiš chtěl poslat do každé jen jedno psaní, dostal by se na 94,5 milionů korun – více než dvojnásobek povolených 40 milionů před prvním kolem volby.
Kdyby chtěl Babiš použít výrazně levnější metodu a klasické dopisy nahradit neadresně distribuovaným letákem, byly by náklady i vzhledem k současným enormním cenám papíru velmi vysoké, do limitu by se ale zřejmě mohl dostat.
Na otázku, zda by měl mít kandidát vůbec možnost něco takového udělat, Sivera doplnil, že vše lze vyhodnotit až později. „Nedokážu v této konkrétní situaci posoudit, jakou finanční částku musí kandidát zaplatit za dopis zasílaný do všech domácností. Z minulých období je nám ovšem známo, že cena za přímé oslovení všech rodin dopisem, nepřekračovala hodnotu limitu kampaně pro kandidáta. Reálnost výdaje lze posoudit až po jeho uvedení ve zprávě a případné kontrole,“ doplnil.
Kandidáti na prezidenta budou muset všechny své příjmy a výdaje, a to i v nepeněžité podobě, doložit Úřadu pro dohled nad politickými stranami. Tuto povinnost už splnila Alena Vitásková, která i přes údajný dostatek petičních podpisů nepodala na ministerstvo vnitra přihlášku do voleb. Přiznala výdaje například za reklamu v novinách, knihu Prezident nebo za volební noviny a propagační předměty.