Krize v Rudém moři dopadá i na Česko. Firmy čekají, než zboží obepluje Afriku

SITUACE V RUDÉM MOŘI

Krize v Rudém moři dopadá i na Česko. Firmy čekají, než zboží obepluje Afriku
Loděv společnosti Maersk se nyní Rudému moři vyhýbají. Foto: Shutterstock
1
Ekonomika
Sdílet:

Kvůli útokům jemenských Húsíů v Rudém moři se výrazně snížila námořní přeprava Suezským průplavem a tedy transport zboží z Evropy do Asie a opačným směrem. Šéf společnosti Maersk Vincent Clerk nedávno uvedl, že situace v Rudém moři může ohrožovat námořní dopravu i několik měsíců. Část lodí však začala volit delší trasu kolem mysu Dobré naděje na jihu Afriky, která však dopravu prodlužuje. Podle Svazu průmyslu a dopravy začne situace v Rudém moři dopadat na český průmysl v příštích týdnech. Například automobilka Hyundai pro Echo24 uvedla, že část dodávek musela řešit nově letecky, neočekává však zdržení či omezení výroby.

Útoky Húsíů výrazně omezily dopravu v Rudém moři. Podle různých odhadů klesla o 30 až 40 %. V minulých dnech oznámil zastavení dodávek LNG přes Rudé moře Katar. Jeden z největších lodních přepravců, společnost Maersk už v minulých týdnech oznámila, že její lodě budou zboží dovážet delší trasou kolem mysu Dobré naděje v Africe. Tato trasa je o 10 až 14 dní delší a počítat se musí i s delší cestou zpět.

Sazby za přepravu zboží se od začátku prosince více než zdvojnásobily, ukazuje index poradenské společnosti Drewry. "Bude to pro nás znamenat delší tranzitní časy a pravděpodobně narušení dodavatelského řetězce minimálně na několik měsíců. Doufejme, že to bude na kratší dobu, ale může to být i déle, protože je velmi nepředvídatelné, jak se tato situace vlastně vyvíjí," řekl Clerc. Maersk patří k největším námořním dopravcům na světě.

Na nastalou situaci už reagují i některé evropské firmy a i továrny v Česku. V minulých dnech oznámila například zastavení výroby německá továrna automobilky Tesla a to právě kvůli přerušení dodávek komponent v souvislosti se situací v Rudém moři. Podle Svazu průmyslu a dopravy hrozí podobná situace v následujících týdnech i v České republice.

"Suezským průplavem protéká více než 10% světového obchodu protože významně zkracuje dopravu lodí mezi Evropou a Asií. Dlouhodobý výpadek se začne projevovat v řádku několika týdnů - začínají docházet důležité výrobní vstupy a zapříčiňují zpomalení výroby, zejm. v automobilovém průmyslu. Evropské automobilky spolupracující s Asií doplácejí na dodavatelský systém "just in time" a některé již zastavují výrobu," uvedl Lukáš Martin, ředitel Sekce mezinárodních vztahů Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Společnost Škoda Auto uvedla, že situaci dlouhodobě monitoruje a snaží se případným problémům v dodávkách předejít. Mluvčí automobilky Ivana Povolná také upozornila, že většina firem na situaci reagovala již v prosinci. Sama Škoda Auto neočekává, že by situace měla na firmu velký dopad, některé dodávky dorazí podle mluvčí s mírným zpožděním.

Nošovická továrna firmy Hyundai uvedla, že situace by neměla výrobu ohrozit. "Máme detailní přehled o tom, jaké zboží se nachází na konkrétních lodích a v případě hrozícího zpoždění organizujeme náhradní leteckou či železniční dopravu. Situace je složitá a nese s sebou zvýšené náklady, nicméně momentálně nepředpokládáme, že by měla mít negativní vliv na plnění našeho výrobního plánu," uvedl Petr Michník ze závodu HMMC v Nošovicích, kde vyrábí i společnost Hyundai.

Mluvčí společnosti Hyundai David Pavlíček uvedl, že je zvýšení cen automobilů Hyundai je nepravděpodobné.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články