Výpadek ETCS odhalil slabiny na železnici. Experti varují před zrušením návěstidel

PROBLÉMY NA ŽELEZNICI

Výpadek ETCS odhalil slabiny na železnici. Experti varují před zrušením návěstidel
Výpadky bezpečnostního systému ECTS ukazují slabiny na železnici. Foto: Michal Čížek
1
Domov
Sdílet:

Experti varují před zrušením železničních návěstidel ve světle problémů s bezpečnostním systémem ETCS. Sobotní výpadek evropského zabezpečovacího systému ETCS ukázal, že česká železnice se nemůže spoléhat pouze na jeden typ zabezpečení. Podle Spolku pro efektivní železnici (SPEŽ) by bylo chybou upustit od provozu národního zabezpečovacího systému LVZ a fyzických návěstidel. Experti varují, že podobná situace v budoucnu by mohla vést ke kolapsu železniční dopravy.

V sobotu došlo k celoplošnému výpadku ETCS kvůli poruše v telekomunikační síti GSM-R. Vlaky kvůli tomu musely jezdit sníženou maximální rychlostí 100 km/h a některé spoje nabíraly až několikahodinová zpoždění. „Kdyby byl v provozu i národní zabezpečovač LVZ, mohly vlaky jezdit maximální traťovou rychlostí a cestující by si problému ani nevšimli. Pokud však ministerstvo dopravy prosadí plán demontáže návěstidel, hrozí, že při dalším výpadku budou vlaky jezdit podle rozhledových poměrů maximálně čtyřicetikilometrovou rychlostí,“ varuje Josef Hendrych, předseda Spolku pro efektivní železnici.

Hendrych dále tvrdí, že ETCS není všespásný systém, jehož funkcionalita by umožňovala nejenom vypnutí národního zabezpečovače LVZ ale dokonce i snesení fyzických návěstidel na tratích (signalizační světla, semafory, značky atd.). "Jenže právě to je přitom v plánu ministerstva dopravy," upozorňuje.

Sobotní incident není prvním problémem s ETCS v České republice. Při jeho zavádění se projevily tzv. tripy – výpadky spojení mezi vlakem a systémem, které způsobují automatické nouzové zastavení. To se podle odborníků děje až u 500 spojů měsíčně, přičemž každé takové zastavení přináší v průměru 15 minut zpoždění. V zimních měsících pak další komplikace způsobilo obalování antén Dopplerových radarů ledem, což vedlo ke zvýšenému výskytu výpadků a dominovému efektu v podobě rozsáhlých zpoždění, informuje Spolek pro efektivní železnici v tiskové zprávě.

Expertní tým ze Spolku pro efektivní železnici považuje za úplně nejhorší nápad demontáž fyzických návěstidel. V případě výpadku ETCS by tak strojvůdci v podstatě oslepli a museli by jezdit jen podle lokalizačních značek na základě pokynů předávaných rádiem, pokud by ovšem fungovala hlasová komunikace přes GSM-R. Maximální rychlost by podle rozhledových poměrů dosahovala také jen 40 km/h a zpoždění by se počítalo ve vyšších jednotkách hodin nehledě na omezenou propustnost trati.

„Ministerstvo dopravy by mělo revidovat Národní implementační plán ETCS, a zachovat duální provoz ETCS a LVZ všude, kde je to možné. Stejně tak ministerstvo by mělo upustit od naprosto bezprecedentního kroku, kterým je plánované snesení fyzických návěstidel. Nikde v Evropě nevypnuli svoje národní zabezpečovací systémy, nikde není výhradní provoz pod ETCS a nikde jinde by nikoho ani nenapadlo navrhnout sešrotování návěstidel. Těmito návrhy si zahráváme se samotnou provozuschopností české železnice,“ uzavřel Josef Hendrych.

Odborníci rovněž varují, že vedle provozní spolehlivosti hraje roli i kybernetická bezpečnost. ETCS se v minulém roce stalo terčem hybridních útoků ve Francii, Německu a Polsku, což vedlo k mnohahodinovým výpadkům železničních systémů. Národní zabezpečovací systémy, jako LVZ, jsou podle odborníků mnohem odolnější vůči hackerským i fyzickým útokům.

Sobotní události opět otevřely diskuzi o budoucnosti zabezpečení české železnice. Zatímco ministerstvo dopravy prosazuje výhradní provoz pod ETCS, odborná veřejnost i někteří dopravci upozorňují na jeho nedostatky a rizika spojená s odstraněním návěstidel.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články