Slevy v obchodech: už rok musejí být skutečné. Jsou?

KOMERČNÍ SDĚLENÍ

Slevy v obchodech: už rok musejí být skutečné. Jsou?
Slevy v obchodech: už rok musejí být skutečné. Jsou? Foto: Freepik
4
INZERCE
Sdílet:

Už rok platí i pro české obchody směrnice EU, kterou Česká republika transponovala do své legislativy. Zákon nově říká, jak se má počítat sleva nebo slevová akce typu „zimní výprodej“ nebo „Black Friday“. Jak se s novou úpravou perou české e-shopy? A jak to teď vypadá se slevovými letáky, když v nich obchody (konečně) smějí avizovat jen opravdové slevy?

Zákon o ochraně spotřebitele

Pokud byste hledali úpravu pravidel pro výpočet slev a slevových akcí, jděte do zákona o ochraně spotřebitele. Novelou z roku 2022 v něm obchodníci dostali povinnost počítat slevu přesně daným způsobem. proč? Aby slevy nebyly jen vybásněné a abychom se my, spotřebitelé, mohli s klidnou duší spolehnout, že upoutávka na 33% procentní slevu není ve skutečnosti jen sleva okolo 5 %.

O nepoctivých slevách informujeme čtenáře po několik let. Přesvědčit se o tom můžete například v článku z roku 2017: Černý pátek je tady. Ale pozor. Jsou slevy a „slevy“.

Česká obchodní inspekce a Hlídač shopů

Jakou roli mají tyto subjekty u slevových akcí? Česká obchodní inspekce je institucí, která obchodníky nejen kontroluje, ale může i udělovat pokuty, kdykoliv nesplňují zákonem vyžadované podmínky. V případě falešně uváděných slev dovoluje zákon o ochraně spotřebitele uložit pokutu až do výše až 5 milionů korun. Ale pozor, při systematickém porušování pravidel může pokuta činit až 4 % z celkového ročního obratu obchodníka.

Hlídač shopů je hlídačem cen a především slev v obchodech. Umožňuje nejen zákazníkům, ale třeba i pracovním ČOI zobrazit původní cenu produktu a následně sledovat její vývoj u vybraného obchodníka v čase. Díky tomu snadno poznáte, jestli nakupujete se slevou, nebo ne.

Slevy v obchodech: už rok musejí být skutečné. Jsou?
Slevy v obchodech: už rok musejí být skutečné. Jsou? Foto: Freepik

Jak se správně počítá sleva?

Postup pro výpočet slevy nebo cenové akce je uveden v novele zákona o ochraně : „Ač je zákon trochu spletitý a má nějaké výjimky, ve většině případů jde o to, že obchody musí výši slevy počítat nikoliv z doporučené maloobchodní ceny (za kterou daný produkty třeba nikdy ani nebyl), ale za nejnižší skutečnou cenu v předchozích 30 dnech před akcí,“ informují na stránkách Živě.cz, které se monitorování slev v online obchodech také věnují.

Prubířským kamenem nových pravidel se stal Black Friday roku 2023

Hlídač shopů zveřejnil nedlouho po Black Friday 2023 výsledky prvního ročníku tohoto slevového svátku pořádáného za platnosti zpřísněných pravidel pro výpočet slev. Podmínkám zákona vyhověli téměř všichni. Ale našlo se i pár hříšníků. A minimálně jeden z nich byl opravdovým překvapením:

Lékárna Pilulka.cz, která loni vyšla s vyznamenáním, letos uváděla v průměru 30% slevy, ale reálně byly jen 22 %. Kaufland, který zde letos spustil Marketplace, aby Čechům nabídl produkty převážně zahraničních prodejců, si pak se zákonem vůbec nelámal hlavu a obchodníky nehlídal. Reálně došlo k 5% snížení cen, ale Kaufland z toho dělal 31% slevy,“ dočtete se na stránkách Živě.cz.

V přehledové tabulce si můžete prohlédnout výsledky Black Friday 2023 u vybraných obchodníků:

Foto: HlídačShopů.cz

Zdroj: HlídačShopů.cz

Kam pro slevu kdykoliv během roku?

V kalendářním roce jsme zvyklí na poměrně pravidelné slevové akce. počínaje novoročními výprodeji a slevami v měsíci lednu, přes valentýnské a jarní výprodeje, velikonoční akce, červnové (předprázdninové) slevy, akce ke konci léta s návazností na nový školní rok. Pak pozimní a předvánoční akce, Black Friday a prosincové slevy.

Nicméně, rok má 365 dní (některý 366) a často se tak stává, že nějakou věc potřebujeme i mimo slevové svátky. Čekat na další sezónní akci? To už dnes naštěstí nemusíte. Obchodníci se na slevy soustředí mnohem častěji, vzájemně se slevovými programy a akcemi doplňují a střídají. Stačí sledovat online slevové letáky a během pár dní se můžete dočkat cenové akce právě na ten typ výrobku, o nějž stojíte. Bez dlouhého čekání a zdlouhavého plánování.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články