Babiš na titulce den před volbami. „Média dělají svým kandidátům medvědí službu“
MÉDIA A VOLBY
Vydavatelství Mafra, patřící pod holding Agrofert, publikovalo v posledních dnech několik textů, které nahrávají kandidátovi na prezidenta a expremiérovi Andreji Babišovi (ANO), v jehož svěřenských fondech se Agrofert i Mafra nachází. Ve článku zveřejněném ve čtvrtek mluví o tom, že by se postavil proti zvyšování daní a obecně by se stavěl proti vládě, před pár dny také vyšel v MF Dnes výsledek znalostního kvízu, z něhož Babiš vyšel nejlépe, ačkoliv dotazy nebyly snadné. Podle politologa Jana Kubáčka hraje Mafra ve volbách svou roli, ale média, která některé kandidáty podporují, jim dělají medvědí službu.
„Jestli je pravda, co slyším, že vláda po volbě prezidenta bude chtít zvyšovat daně, omezovat sociální dávky nebo omezovat svobodu slova, tak bych byl ten, kdo se tomu tvrdě postaví,“ prohlásil Babiš v rozhovoru, který zveřejnila s velkou fotkou na titulní straně MF Dnes. Babiš v rozhovoru mluví i to tom, že se nebojí chodit do televizních debat či o své návštěvě u Macrona.
Větší reakci ale vzbudil na sociálních sítích kvíz, který novináři z MF Dnes provedli mezi prezidentskými kandidáty. Ptali se například na datum narození Tomáše Garrigua Masaryka či všechny státní symboly. Babiš jako jediný kandidát získal pět bodů z pěti možných, další kandidáti získali maximálně 3,5 bodu a Danuše Nerudová dokonce 0.
Kritici uvádí, že Babiš, který si nevzpomněl na učivo základních škol, označil Slunce a Měsíc za planety a neznal dílo Karla Čapka, nemohl mít v tomto výrazně složitějším kvízu plný počet bodů a musel znát otázky předem, což redakce MF Dnes odmítá. Dlouhodobě se mluví o tom, že Babiš má stále vliv na vydavatelství Mafra z holdingu Agrofert, které kromě MF Dnes vydává také Lidové noviny.
Ne aktivní, ale aktivistická média
Politolog Jan Kubáček pro Echo24 řekl, že Mafra zcela jistě je součástí politického boje. „Ale myslím si, že při pečlivém sledování si uvědomíme, že takových médií je v českém mediálním systému více. Myslím si, že MF Dnes je součástí mezivolebního souboje i optikou toho, že tahle témata budou přitahovat a budou citována. Já bych zařadil Mafru do stejně aktivního přístupu k volbám jako třeba Seznam Zprávy, což je akorát druhá strana barikády,“ řekl Kubáček s tím, že obecně se neprojevuje už ani ne aktivita těch médií, ale spíše aktivismus. „A rovnou říkám, že tohle ještě uvidíme násobně více mezi prvním a druhým kolem,“ doplnil Kubáček.
Zároveň dodal, že podpora, byť nevyřčená, ze strany médií nikdy kandidátům neprospěla. „To, že média vstoupila do boje za nějakého kandidáta, jsme viděli v roce 2013 a 2018. Ukazuje se, že spoustě kandidátů to spíše ubližuje, protože voliči jsou velmi hákliví na to, aby jim někdo říkal, koho mají volit a když se jede určitá černobílá soutěž ve smyslu, že jeden je klaďas a jeden naopak antihrdina,“ míní Kubáček.
„Já si paradoxně myslím, že to je opravdu taková medvědí služba vybraných médií, která se zapojí aktivisticky do volebního klání. Na tom jsou biti právě novináři, kteří pak poslouchají, jak nějakou drobnou kauzičku přešli, že ubližují Petru Pavlovi a tak dále,“ dodal politolog s tím, že MF Dnes rozhodně není sama v určitém stranění některému z kandidátů, ale zopakoval, že jde o něco, co kandidátům spíše ubližuje.