Elektromobily i pro nejchudší. Francie zavádí revoluci, Česko spouští dotace pro firmy

DOTACE ELEKTROMOBILŮ

Elektromobily i pro nejchudší. Francie zavádí revoluci, Česko spouští dotace pro firmy
Francie přichází s dotační revolucí v oblasti podpory elektromobilů – stát bude skrze tzv. sociální bonus zpřístupnit elektrovozy také nízkopříjmovým domácnostem. Foto: Shutterstock
1
Ekonomika
Sdílet:

Francie přichází s dotační revolucí v oblasti podpory elektromobilů – stát chce skrze tzv. sociální bonus zpřístupnit elektrovozy také nízkopříjmovým domácnostem. Státem garantovaná měsíční splátka vyjde díky „inkluzivní mobilitě“ na necelých 2500 korun s tím, že některé automobilky si účtují pouze 1000 korun. Kromě podpory těch nejchudších přišla francouzská vláda se souborem nových opatření, které upravují způsob výroby elektrovozů s cílem vyřadit vozy, které se nevyrábí v Evropě. Začátkem ledna byl také spuštěn dotační program v Česku, který je financovaný v rámci Národního plánu obnovy. Tuzemské firmy mohou požádat o 200 tisíc korun na osobní elektromobil a 150 tisíc na pořízení nabíječky.

Francouzské ministerstvo dopravy uvádí, že program „inkluzivní mobility“ si dal za cíl omezit prodej populárních „mimoevropských“ značek jako je Dacia Spring, Leapmotor T03, MG4 nebo Tesla Model 3. Výše dotačního bonusu na elektromobily se ve Francii může vyšplhat až na 7000 euro (kolem 172 000 korun) pro nejchudší domácnosti a 5000 euro (123 000 korun) pro fyzické osoby.

Do popředí se také dostal tzv. sociální leasing, což je pronájem elektromobilu pro nízkopříjmové domácnosti za 100 euro měsíčně (cca 2500 korun). Tento program, který byl uveden do provozu během ledna 2024, umožňuje nízkopříjmovým Francouzům používat určité modely elektromobilů.

Stát uhradí kromě bonusu první část leasingové splátky ve výši 8000 eur a za tři roky poskytne max. 13 000 eur s tím, že na to může navázat druhá leasingová smlouva a odkoupení vozidla. Na to ale nízkopříjmové domácnosti většinou nebudou mít prostředky, auta tedy nejspíš vrátí a opět se přihlásí o nové auto za menší měsíční poplatek.

Aby žadatel dotaci dostal, tak musí doložit, že potřebuje osobní automobil, dojíždí více než 15 kilometrů do práce, ročně najede do zaměstnání více než 8000 kilometrů a celkově alespoň 12 000 kilometrů. Francie údajně počítá s 25 000 bonusy pro ty nejchudší, což podporují i samotné automobilky, které už dříve nabízely možnost pronájmu elektromobilů za nízké měsíční splátky.

Například Renault nabízí model Twingo za 40 eur měsíčně, včetně servisu, asistenční služby a záruky. Zatímco elektrický Megane stojí 150 eur, což se rovná vládou stanoveném limitu pro sociální leasing.

Dotace elektromobilů v Česku

Česká republika nikdy nepatřila k baštám elektromobility, ale od začátku roku 2024 spustila dotační program na podporu elektromobility v rámci Národního plánu obnovy, kdy rozdělí 1,95 miliardy korun. Téměř 1,65 miliardy korun je určeno na nákup elektromobilů a aut na vodík a 300 milionů na stavbu dobíjecích stanic. Více jsme o tom v deníku Echo24 psali zde.

„Automobilový průmysl je páteří naší ekonomiky. Udržet tempo s rozvojem elektromobility je proto jedním z důležitých úkolů pro české hospodářství. Proto jsme připravili výzvu jak na podporu nákupu elektromobilů v hodnotě 1,65 miliardy korun, tak pořízení a výstavbu dobíjecích stanic za 300 milionů korun. Podpora se skládá z bankovní záruky za komerční úvěr a finančního příspěvku podle typu vozu,“ řekl už dříve ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.

Různé formy dotací a pobídek na elektromobily jsou klíčovým motivačním prvkem, jelikož už v minulosti se stalo, že zájem o elektromobily dramaticky spadl, jakmile vlády zrušily dotační programy. Příkladem může být nedávné dění v Německu.

To potvrzuje také výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. „Jsme přesvědčeni, že v současné fázi je systémová podpora čisté mobility ze strany vlád nadále nezbytná. Velmi dobrým příkladem je pozitivní opatření ministra Stanjury, konkrétně snížení daňové zátěže zaměstnance využívající služební vůz i pro osobní cesty,“ řekl Petzl deníku Echo24 s tím, že hlavním problémem je vyšší pořizovací cena a tlak na rychlý přechod k „zelenějším“ druhům pohonu.

Podle Petzla je další překážkou fakt, že pobídky jsou směřované hlavně na firmy. „V podmínkách České republiky, kdy zhruba dvě třetiny vozidel jsou registrovány na firmy a v případě elektromobilů je to až 90 procent,“ doplnil Petzl a dodal, že by stát neměl zapomínat na běžné občany.

Maximální finanční příspěvek může být až 200 tisíc korun u osobních elektromobilů, 300 tisíc korun u nákladních či vodíkových vozů, a 50 až 150 tisíc korun u pořízení dobíjecích stanic dle typu a výkonu. Resort průmyslu uvedl, že žádosti mohou podávat malé, střední a velké podniky od 1. ledna 2024 do 30. září 2025. Program „Záruka Elektromobilita – I. výzva“ je financován z Národního plánu obnovy, tedy z evropských fondů.

Aby ministerstvo mohlo požádat Evropskou komisi o proplacení financí, tak musí být o elektrické vozy zájem, jinak EU program nezaplatí. Úřad si je úspěchem jistý a tvrdí, že základní podmínku, kterou je prodej alespoň 4555 elektrických vozů, splní. „Podání žádostí bude snadné, stejně tak jsme nastavili poměrně benevolentní podmínky pro žadatele. Proto očekáváme, že se celá podpora beze zbytku vyčerpá,“ prohlásil vrchní ředitel sekce fondů Evropské unie Marian Piecha.

Podle nedávných dat Centra dopravního výzkumu pod ministerstvem dopravy bylo k 30. září 2023 v tuzemsku registrováno 20 323 osobních bateriových aut. V mezinárodním srovnání pak Česko skončilo v podílu registrací nových osobních bateriových elektrických vozidel mezi zeměmi Evropské unie s 2,8 procenty, před Slovenskem na předposledním místě. Dlouhodobě také patříme k zemím s nejvyšším podílem vozů se spalovacími motory.

Růst globálního trhu s elektromobily letos kvůli snižování státních dotací zpomalí na 27,1 procenta na 17,5 milionů vozů. Ve své zprávě to uvedla výzkumná společnost Canalys. Loni podle jejího odhadu trh s elektroauty vzrostl díky vládním pobídkám o 29 procent na 13,7 milionu aut. Poptávku zatěžují nižší státní dotace a vysoké náklady na úvěry. Pociťuje to mimo jiné i lídr na americkém trhu, společnost Tesla, která loni několikrát snížila ceny svých vozů.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Potřebujeme víc Mikeů Tysonů!

KOMENTÁŘ

Stárnutí má svoje výhody. Například člověka přivádí k tomu, aby nacházel vzory a inspirace ve zdrojích dříve nečekaných. Tím se dostávám k Mikeu Tysonovi, plus ...

00:07

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články