Kandidát na komisaře pro klima adoroval v EP emisní povolenky, krizi autoprůmyslu marginalizuje
EU A KLIMA
Současná cena emisních povolenek není příliš vysoká, musíme posílit klimatická opatření. Uvedl to nizozemský kandidát na eurokomisaře pro klima Wopke Hoekstra při takzvaném grilování před výbory Evropského parlamentu. Na dotazy ohledně kritické situace pro evropský automobilový průmysl a pokut, které firmám hrozí, odpovídal vyhýbavě a marginalizoval je. Europoslancům slíbil, že předloží návrh, který by do evropského klimatického zákona vložil závazek snížit do roku 2040 emise o 90 procent.
Hoekstra o povolenkách hovořil během grilování opakovaně. Že jejich současná cena není příliš vysoká, řekl v reakci na dotaz českého europoslance Ondřeje Knotka (ANO) na to, zda bude vytvořen cenový koridor, aby se zabránilo vstupu spekulantů na trh s povolenkami. Hoekstra je známý tím, že je velmi pro otevřený trh. „Současná cena emisních povolenek, okolo 64 eur na tunu, by neměla být viděna jako nijak výjimečně vysoká,“ uvedl Hoekstra.
Europoslanci položili také několik dotazů na skomírající automobilový průmysl v Evropě. Jeden z nich položil také český europoslanec Ondřej Krutílek (ODS). Skupina Evropských konzervativců a reformistů je podle něj hluboce znepokojena výzvami, kterým evropský automobilový průmysl čelí.
ANALÝZA: Byly tyto volby svátkem demokracie, nebo jejím umíráčkem?
„S klesajícím prodejem bateriových elektromobilů a náročným výhledem trhu hrozí, že evropští výrobci automobilů nesplní cíle pro emise CO2 do roku 2025 a budou čelit přísným sankcím, které by mohly potlačit inovace, snížit počet pracovních míst a poškodit konkurenceschopnost. Vyzýváme k úlevným opatřením, včetně cílené změny odkladu sankcí, abychom zajistili, že průmysl bude moci investovat do bezemisních technologií a zajistit si budoucnost,“ uvedl Krutílek ve svém dotazu.
Hoekstra na tyto otázky reagoval vyhýbavě, s úsměvem. „Nesmírně důležitá otázka,“ zažertoval Hoekstra, když padl dotaz na automobilový průmysl potřetí. Opakoval, že v žádosti o revizi klimatických cílů pro automobilový průmysl nevidí smysl. „Nejsem si tak jistý, zda je změna cílů něčím, co zachrání auta,“ řekl.
Krutílek: Levnější auta budou méně dostupná
Krutílek pro Echo24 reagoval s tím, že Hoekstra zjevně problém marginalizoval. „Odpověď na mou otázku, zaměřenou na velké pokuty za neplnění emisních cílů CO2 hrozící evropskému automobilovému průmysl v příštím roce, mě bohužel zklamala. Pan Hoekstra problém marginalizoval a odvolával se na situaci před několika lety, kdy pokuty nakonec dostala jediná automobilka,” uvedl Krutílek.
„Pokud se nám nepodaří pokuty odsunout, výrobci se jim samozřejmě budou snažit vyhnout, například umělým utlumením výroby vozů se spalovacími motory, aby snížili celkový objem CO2 u svých modelů. Takže levnější klasická auta budou méně dostupná a automobilky budou stejně finančně tratit. To je jako by vás doktor uklidňoval, že se nemáte obávat krvácení z ruky, ale vůbec neřešil, že vám krvácí z nohy,” dodal europoslanec z ODS.
Podobně ostře okomentovala pro Echo24 Hoekstrovo slyšení také europoslankyně Kateřina Konečná (KSČM). Připomněla, že Hoekstrovou přímou nadřízenou v EK bude obávaná španělská socialistka a odpůrkyně jaderné energie Teresa Riberaová, která má být místopředsedkyní komise a na starost dostala Green Deal a konkurenceschopnost.
„Ranní slyšení designovaného komisaře pro klima Hoekstry, jemuž bude Ribera jako viceprezidentka EK přímo šéfovat, ve mě spíše vzbudilo obavy. Na dotazy co s padajícím evropským autoprůmyslem reagoval vyhýbavě. Adoroval emisní povolenky a tvrdil, že jejich dnešní cena není vysoká. Co se týče úlev pro autoprůmysl, který zřejmě nesplní emisní cíle a bude čelit drakonickým pokutám, tak se na ně příliš netvářil. Zdá se mi, že se současné vedení EK rozhodlo spáchat politickou a ekonomickou sebevraždu a nás při tom drží jako rukojmí,“ řekla pro Echo24 Konečná.
Echo PORADA: Proč se nebát Trumpa? Amerika by se měla přestat míchat do záležitostí jiných států
Hoekstra je podle svých slov také odhodlán „držet kurz posilování klimatických opatření“. Europoslancům slíbil, že předloží návrh, který by do evropského klimatického zákona vložil závazek snížit do roku 2040 emise o 90 procent. Ten dnes obsahuje dva závazky: snížení o 55 procent do roku 2030 a klimatickou neutralitu do roku 2050. Předložit chce Hoekstra také návrhy, které by stanovily směr evropské klimatické politiky po roce 2030 tak, aby byla předvídatelná, spravedlivá a efektivní.
V příštích pěti letech vidí Hoekstra také příležitost převzít odpovědnost za zdanění. Hovořil mimo jiné o vyšším zdanění velkých technologických firem, především s ohledem na vývoj ve Spojených státech, kde ve volbách zvítězil Donald Trump. Kyperský středopravicový europoslanec Michalis Hadjipantela připomněl revizi směrnice EU o vyšším zdanění fosilní energie, která je poslední částí klimatického balíčku Fit for 55, jež ještě nebyla dokončena. Daňové záležitosti vyžadují jednomyslné schválení, takže reforma zákona se na několik let zasekla. „Doufám, že se nám podaří členské státy přesvědčit. Opravdu mám pocit, že je to cesta vpřed, se všemi obtížemi v různých členských státech, ale je třeba zdanit obnovitelné zdroje jinak než uhlí,“ uvedl Hoekstra.