V Moskvě bude sice Nový rok bez ohňostroje, ale živo jako před válkou, píší média
NOVOROČNÍ OSLAVY
V Moskvě se ani letos nechystá na Nový rok ohňostroj, ale téměř ve všech ostatních ohledech je v metropoli živo, jako obvykle touto dobou bývalo před válkou, kterou loni v únoru Rusko rozpoutalo na Ukrajině. Napsala to dnes agentura Reuters. Loni podle ní snížily chuť Moskvanů bavit se důsledky takzvané speciální vojenské operace, jak Kreml nazývá invazi do sousední země, a mobilizace.
Letos oslavy tlumí jen prudce rostoucí ceny, popisuje agentura. "Loni jsme koupili dvoumetrovou (novoroční) jedli a stála 10.000 rublů (2500 korun)," řekla jí Viktorina Petrovová. "Letos stojí 17.000 rublů. Takže jsme se rozhodli, že letos doma opravdovou jedli mít nebudeme," dodala.
Rezervace na firemní večírky a akce v baru Riesling Boyz, které loni téměř chyběly, se opět objevují, popsal spolumajitel podniku Georgij Karpenko. "Lidé potřebují někam chodit, potřebují se bavit a užívat si, potřebují chodit na rande, setkávat se s přáteli a příbuznými. To jim nemůžete vzít," řekl.
Bílé víno odrůdy ryzlink, které je pro bar charakteristické, jde podle Reuters hůře sehnat, jelikož se mnoho západních firem zdráhá s Ruskem obchodovat a zvýšila se cla. "Ale zároveň se objevují noví, skvělí ruští výrobci," tvrdí Karpenko.
V uličkách supermarketu Metro plných západních alkoholických nápojů a novoročních cetek zákaznice Natalija mezitím prohlásila, že letos nebude příliš utrácet. "Neplánuji být skromná, ale nebudu utrácet ve velkém," řekla agentuře.
Ruská politoložka Jekatěrina Šulmanová z Carnegieho střediska v Berlíně se domnívá, že utrácení ovlivňuje kromě prudce rostoucích cen, kdy se inflace pohybuje kolem sedmi procent, také hospodářský růst poháněný válkou, jejíž konec je v nedohlednu. "Tyto vyhlídky naznačující, že věci jsou teď tak nějak v pořádku a později se pravděpodobně nic dobrého nestane, samozřejmě podporuje spíše utrácení než spoření," řekla.
"Situace v zemi se mění. Ale stále chceme mít novoroční pocit. Takže se člověk snaží nemyslet na ceny," řekla Natalija Selezňovová, která připustila, že výdaje během sváteční sezony "nepochybně trochu vzrostly".