Stát se blíží k podpoře ČSA, naznačil Havlíček
ČESKÉ AEROLINIE
České aerolinie (ČSA) obnoví od 18. května provoz na čtyřech linkách, půjde o linky do Paříže, Frankfurtu, Stockholmu a Amsterdamu. Další přibudou o týden později. Společnost v březnu kvůli krizi zastavila všechny pravidelné lety z a do Česka. Vicepremiér Karel Havlíček (za ANO) ve čtvrtek po jednání vlády řekl, že stát by se měl postarat o podporu Smartwings. Vláda Andreje Babiše to připouští již asi tři týdny, ale nyní Havlíček již uvedl možné varianty. Do skupiny Smartwing patří také ČSA.
Mluvčí ČSA Vladimíra Dufková už dříve avizovala, že spuštění prvních linek bude závislé na podmínkách cestování do vybraných zemí. V první vlně obnovování provozu jsou tak země, které tolik neomezují vstup cizinců. Od 24. května přibudou lety do Kyjeva, o den později do Oděsy a Bukurešti.
ČSA se tak přiřadí k dopravcům, kteří provoz na pražském letišti obnovili na začátku května. Prvním dopravcem byly aerolinky Eurowings se spoji do Düssledorfu. Tam létají zatím dvakrát týdně od 3. května. O den později začal do Amsterdamu denně létat také dopravce KLM. Vedle toho na letišti bez přerušení fungují spoje do Minsku od společnosti Belavia a do Sofie od Bulgaria Air.
Skupina Smartwings, do které ČSA patří, v březnu zastavila všechny pravidelné letecké spoje z a do Česka, na zemi tak zůstalo přes 90 procent její flotily. Celá skupina, do níž vedle českých dopravců patří zahraniční divize, tak v dubnu přepravila celkem 4900 cestujících, což je zhruba jedno procento v porovnání se stejným období loni.
Společnost během března a dubna vypravila po dohodě s ministerstvem zahraničí několik repatriačních letů pro české občany v zahraničí a také další spoje pro zdravotnické pomůcky z Číny.
Smartwings podle vicepremiéra a ministra dopravy Havlíčka zabezpečuje 30 procent tržeb Letiště Václava Havla. „Je to klíčový přepravce našich osob, do určité míry je to i vizitka České republiky,“ řekl dnes novinářům. Stát by se měl proto postarat i o její podporu. První variantou jsou podle něj záruky za úvěry, dále se dá diskutovat o přímých úvěrech. Až poslední variantou, pokud by hrozila insolvence, a bylo by na tržbách ohroženo Letiště Václava Havla, je krátkodobý kapitálový vstup státu do skupiny. Stát by na tom mohl i vydělat, řekl Havlíček na tiskové konferenci po jednání vlády.
Čtěte také: Za šest týdnů sehnali 30 firem. Stát musí příště oslovit český průmysl, říkají čeští výrobci masek FFP3