Soukromým vysokým školám rostou náklady. Zdražovat ale nechtějí
ROZHOVOR
“Náklady rostou, ale zdražovat školné si dovolit nemůžeme”, říká rektor Vysoké školy NEWTON a předseda Asociace soukromých vysokých škol MUDr. Jan Mojžíš.
Po krizi covidové přišla krize válečná. Jak se s touto situací vyrovnávají české soukromé vysoké školy?
Soukromým vysokým školám vzrostly náklady na provoz stejně jako školám veřejným a všem českým firmám. Náklady tedy rostou, ale zdražit školné si dovolit nemůžeme. Většina škol chce zachovat dostupnost a víme, že zájemci o studium budou na cenu stále více citliví.
Segment soukromých vysokých škol je totiž financován téměř zcela z vybraného školného. Žádné příspěvky od státu nedostáváme. Proto je pro nás velmi důležitá pověst, reputace. A to jak jednotlivých škol, tak pověst celého soukromého vysokého školství. Jakmile se třeba v médiích objeví zpráva, která tuto pověst zpochybňuje, pocítíme to ihned na počtu přihlášek.
Chystá se novela vysokoškolského zákona. Co si od ní slibujete?
Pro nás je strašně důležité posílení flexibilních forem výuky, což je například větší prostor pro on-line, hybridní, či distanční formu studia. Dalším velkým tématem je mezinárodní spolupráce a vztahy se zahraničím vůbec.
Bývalý ministr školství Robert Plaga odvedl na zákonu v tomto směru už kus dobré práce. Ministerstvo školství pod jeho vedením například podpořilo on-line výuku v době covidové krize, což třeba nám ohromě pomohlo. Věříme, že právě Robert Plaga pomůže ze své funkce šéfa Národního akreditačního úřadu prosadit do vysokoškolského zákona další změny, které pomůžou studentům k modernímu vzdělání, se kterým uspějí nejen v České republice, ale i v zahraničí.
Projevuje se už současná krize na počtu studentů vysokých škol?
Mohu mluvit pouze za naší Vysokou školu NEWTON. Poptávka po studiu u nás setrvale roste. Bezmála 70% nových studentů navíc přijde díky dobré referenci od našich bývalých studentů. Vybudovat takovou reputaci ale trvá celou řadu let. A to jak u studentů, tak u přednášejících. V tuto chvíli se ale více než o rozšiřování a růst soustředíme na další zkvalitnění školy. Zahájili jsme spolupráci s celou řadou akademiků, pracujeme na výzkumných a vědeckých projektech a rozšiřujeme spolupráci se zahraničními vysokými školami.
Každá soukromá škola musí mít od státu ke svému působení akreditaci. V tuto chvíli připravujeme podklady ke kompletní reakreditaci všech našich bakalářských programů tak, abychom je do konce roku podali na Národní akreditační úřad.
Jak vedle sebe fungují vysoké školy veřejné a soukromé?
Soukromé a veřejné vysoké školství se u nás doplňuje. Podle mého názoru nejde v žádném případě o přímou konkurenci. Počet studentů na soukromých školách ani v době největší hospodářské konjunktury nepřesáhl 10% studentů škol veřejných.
Soukromé školy nabízejí uchazečům individuální přístup a studijní programy, které jsou pro ně v praxi ihned využitelné. Typickým příkladem je třeba syn majitele firmy, který se u nás naučí řídit lidi, plánovat výrobu, či zvládat marketing. Zkrátka se připraví na to, že tátovu firmu jednou převezme. Troufnu si říct, že takto individuálně se mu na veřejné vysoké škole věnovat nemohou, ani nemohou tak respektovat jeho individuální studijní potřeby v konkrétních předmětech.
Na soukromých školách se můžeme věnovat i rozvoji osobnostních a manažerských kompetencí studenta, což v dnešní turbulentní a super rychlé době vnímáme jako jeden z klíčových faktorů úspěchu - sebevnímání, sebereflexe, sebeřízení, vedení spolupracovníků, delegování pravomocí, řízení projektů, řešení problémů a předcházení jim, flexibilita…
Jak vnímáte budoucnost soukromého vysokého školství v České republice?
Myslím, že postupem času se počet soukromých vysokých škol na trhu terciárního vzdělávání bude snižovat. Už nyní proběhla či probíhá řada převzetí a fúzí mezi nimi. Předpokládám ale, že počet studentů soukromých vysokých škol časem překročí oněch zmíněných 10%.
Doufám i ve větší spolupráci mezi veřejnými, státními a soukromými VŠ. Zde je totiž, alespoň podle mého názoru, obrovský prostor k dalšímu rozvoji vědy, výzkumu i výuky ku prospěchu všech zúčastněných. Především ale studentů celé této země a jejich perspektivy a reputace ve světě.