Špinavý byznys kvete. Falešné recenze ubytování zaplavují internet

CESTOVÁNÍ

Špinavý byznys kvete. Falešné recenze ubytování zaplavují internetNOVÉ 1
Panorama
Echo24
Sdílet:

Obchod s placenými recenzemi, které se vydávají za příspěvky nadšených návštěvníků rozličných ubytování, se bez zábran rozrůstá. Využít těchto služeb je snadné a výhodné, píše německý deník Bild s odkazem na dokument veřejnoprávní televize ZDF. Jejich cena se pohybuje od desítek do stovek euro a využívají se i k očernění konkurence.

Sledovat recenze ostatních hostů o ubytování či restauračních a jiných zařízení je dnes na internetu zcela běžnou záležitostí. Potíž je v tom, že internet zaplavuje čím dál tím více umělých, klamavých recenzí. Princip je jednoduchý, čím více a lepšího hodnocení služby či produkty dosáhnou, tím výše se zobrazí ve vyhledávání Googlu a dostane se tak k většímu počtu lidí.

Toho se rozhodla využít řada společností, které se na výrobu klamavých hodnocení zaměřují, zákon jim to totiž explicitně nezakazuje, píše Bild. Podle zjištění ZDF lze tak pořídit pět pozitivních hodnocení na Googlu za 59 eur (přes 600 Kč), stovka pozitivních hodnocení pak vyjde na 879 euro (kolem 22 500 Kč). „Zjišťujeme, že se objevuje čím dál tím víc podvodů,“ cituje Bild Tatjanu Helmovou z bavorské spotřebitelské organizace. Podle ní se společnosti snaží dosáhnout iluze pravosti například i tím, že nejlepší recenze míchají s mírnějšími.

Veřejnoprávní ZDF podrobila testu tři hotely, které měly na Googlu průměrné hodnocení, vedle těch špatných se nacházela velká řada pochvalných. Na místě však nalezli páchnoucí koupelny, rozvrzané postele, levný nábytek a podobné věci v naprostém rozporu s hodnocením řady uživatelů.

Nejen ubytování

Na jaře například zjistila skupina na ochranu práv spotřebitelů The Which?, z jejíž zprávy čerpal zpravodajský server BBC, že internetový obchod Amazon je zaplaven příznivými, pětihvězdičkovými recenzemi na produkty neznámých značek. K nejlépe hodnoceným produktům v takových segmentech, jako jsou sluchátka nebo chytré hodinky, dominovaly neznámé značky.

Tisíce recenzí nebylo ověřených, což znamená, že neexistoval žádný důkaz, že by recenzent produkt koupil, uvedla The Which?.

Amazon serveru sdělil, že k vymýcení falešných recenzí používá automatizované technologie. Do ochrany systému společnost investuje nemalé zdroje. „Dokonce i jedna podvržená recenze je příliš,“ uvedla firma.

Podle průzkumu skupiny Which? jsou ale falešné recenze běžné. Při hledání sluchátek se na první stránce objeví jen produkty neznámých značek. To znamená těch, o nichž odborníci nikdy neslyšeli. Přitom z 12.000 recenzí u nich bylo 87 procent z neověřených nákupů.


Čtěte dále: Slevy na jízdném přeplnily vlaky a vysávají rozpočet

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články