Éra po koronaviru

komentář

Éra po koronavirukomentář 1
Komentáře
Lenka Zlámalová
Sdílet:

Lidé se snaží chránit si zdraví a vyhnout se dočasné ztrátě svobody v karanténách a izolacích. Do řady zemí přivezli koronavirus první obchodníci a manažeři cestující po konferencích a turisté. Proto dnes každý se zdravým úsudkem zvažuje, jestli je jeho pracovní cesta nutná a nepřináší zbytečný risk.

Řada firem a institucí proto úplně zrušila služební cesty svých lidí. Po světě se ruší jedna velká akce za druhou. Švýcarská vláda zakázala akce, kde se sejde víc než tisíc lidí, a tím automaticky zrušila autosalon v Ženevě. Největší světovou přehlídku nových aut. Italský Milán ohlásil odsunutí Salone del Mobile, největší světové přehlídky designu. Mezinárodní měnový fond a Světová banka zrušily výroční zasedání ve Washingtonu. Facebook a Google odřekly velké konference, kde ohlašují své technologické novinky.

Deník Wall Street Journal včera přinesl zprávu, že je to největší propad veletržního a konferenčního byznysu v historii. Točí se v něm stovky milionů dolarů za všechnu tu reklamu, PR, marketing, instalace. Velké obchody pro hotely a restaurace. Žádná z předchozích epidemií od SARS po prasečí a ptačí chřipku takovým zásahem nebyla.

Firmy přesunují setkání a obchody na internet. Přibývá videokonferencí. Streamů a virtuálních prezentací nových aut, telefonů, nábytku, šatů. Práce z domova. Technologie dávají šanci, jak se utnutému cestování a setkávání po světě přizpůsobit. Jak nezastavit obchod ve ztížených podmínkách.

Dost možná firmy dojdou k tomu, že už se ke konferencím, veletrhům a výstavním salonům tak, jak fungovaly před epidemií koronaviru, nikdy nevrátí. Poznají, že nový model auta se bude stejně dobře prodávat, i když neinvestují miliony do jeho prezentace v Ženevě.

Skutečná setkání samozřejmě ta virtuální nikdy nenahradí. To dost natvrdo v posledních letech ukazují sociální sítě, které nenabízí vztahy a komunikaci, ale jen jejich pseudoformu. Vykonstruovanou a velmi často hodně vylhanou realitu. Doma před klávesnicí umí být za drsného frajera ten, kdo by k tomu z očí do očí nikomu nic neřekl. Velké a důležité obchody se vždycky budou dělat osobně. Firmám ale dost možná po koronaviru dojde, že nepotřebují všechny ty velké a drahé salony a přehlídky.

Podobné uvědomění přinesla finanční krize v roce 2008. Ta v éře propadu a šetření přinutila firmy velmi výrazně utnout reklamu a inzerci, kterou si zadávaly v médiích. Když krize odezněla, obchody, tržby i zisky se jim znovu zvedly. Podnikatelé přitom zjistili, že jich lze dosáhnout bez toho, aby platili za inzeráty v médiích. Krize jim ukázala zbytné náklady. Souběžně s tím přišla technologická revoluce. Obrovský nástup digitální reklamy na Googlu a Facebooku. Ta jim nabídla oslovit vybrané zákazníky tak přesně, jak to žádné inzeráty v klasických médiích nedokázaly. Google a Facebook díky sběru osobních dat na rozdíl od novin a časopisů vědí o svých uživatelích strašně moc. A dokážou je skvěle prodat. Obchodní model postavený na inzerci, na němž desítky let fungovala klasická média, zkolaboval. Musel se začít hledat nový. Postavený na čtenářích, kteří médiím přímo platí.

Byl to nikým předem neodhadnutý efekt kombinace úspor ve finanční krizi a technologické revoluce s dominantní rolí Googlu a Facebooku v digitální inzerci. Podobných změn celých branží se můžeme dočkat v éře po koronaviru.

Text vznikl za podpory Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články