Odboráři ve Škodě Auto hrozí neomezenou stávkou. Chtějí zvýšit mzdy o 18 %

Stávka ve Škodovce

Odboráři ve Škodě Auto hrozí neomezenou stávkou. Chtějí zvýšit mzdy o 18 %NOVÉ 1
Domov
Echo24
Sdílet:

Odboráři Škody Auto začali po neúspěšném úterním jednání o zvýšení mezd připravovat časově neomezenou stávku. Návrhy firmy na zvýšení mezd jednohlasně odmítli, podle nich by měly v největším českém podniku růst rychleji. Škoda Auto se k věci odmítá vyjadřovat, dokud neskončí kolektivní vyjednávání, informují Hospodářské noviny.

Odboráři jsou připraveni stávkovat po neomezeně dlouhou dobu, dokud se mzdové podmínky nezlepší. „Všichni potvrdili bojovnou náladu a připravenost k časově neomezené stávce na podporu dosažení přijatelných výsledků kolektivního vyjednávání,“ uvedly odbory v oficiálním prohlášení.

Podle předsedy odborů Jaroslava Povšíka navrhuje firma růst platů, který odpovídá zhruba úrovni inflace, v roce 2017 to bylo v průměru 2,5 procenta. „Něco takového jsme odmítli,“ uvedl Povšík pro Hospodářské noviny (HN). Nová dohoda by měla platit od letošního dubna do konce března 2019, na vyjednávání tedy zbývá více něž měsíc.

Odbory nyní požadují růst mezd minimálně o 18 procent. Doufají ve stejný úspěch, jako měly šestidenní stávky, které se loni odehrály v jiném závodě koncernu Volkswagen, v Bratislavě. Tam si zaměstnanci vybojovali zvýšení platů o 14 procent. Kolektivní jednání ve Škodě má několik kol, první skončilo v prosinci a týkalo se délky pracovní doby a zaměstnaneckých výhod, píší HN.

Odboráři mají kromě vyšších platů další požadavky. Požadují například vyplacení dvou mimořádných prémií jako v loňském roce, kdy dostali v průměru zhruba 90 tisíc korun. Průměrná hrubá dělnická mzda ve Škodě byla loni se všemi bonusy kolem 40 tisíc korun.

Mladoboleslavské automobilce se navíc v současnosti daří, letošní rok byl pro ni nejlepší v historii. Loni vyrobila 858 103 vozů, tedy o 93 tisíc než v roce 2016. Za první čtvrtletí loňského roku se zvýšil i obrat firmy o 28 procent na 1,2 miliard eur. Také za letos hlásí největší český zaměstnavatel růst, v lednu dodal o 11 procent více automobilů.

Společnost Škoda Auto je součástí německého koncernu Volkswagen. Ve třech výrobních závodech v Česku zaměstnává zhruba 30 000 lidí. Vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, a na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s místními partnery. Automobilka loni dodala rekordních 1 200 500 aut, pro výrobu využívá v současnosti maxima svých kapacit, aby uspokojila poptávku trhu.

Prohlášení odborů KOVO:
Odbory KOVO odmítly mzdový návrh firmy

Žádné spojování s atypickými systémy pracovní doby!

V úterý, 13. února 2018, proběhlo 3. kolo kolektivního vyjednávání. Nabídka zaměstnavatele na mzdový růst je v současné době nulová a to z důvodu, že směšné vstupní návrhy firmy byly zásadně podmíněny plošným zavedením atypických směnných systémů (na dobu 5 let). Vyjednávací tým tuto záležitost okamžitě odmítl a dne 14. února 2018 seznámil s celým stavem KV Podnikovou radu.
V pondělí, 19. února 2018, bude zasedat představenstvo a vzniklou situaci bude projednávat a řešit. Podniková rada paralelně, na základě mandátu z jednotlivých Dílenských organizací, iniciovala přípravu k časově neomezené stávce.

Vyjednávací tým Odborů KOVO

Kolektivní vyjednávání mezi Odbory KOVO a firmou ŠKODA pokračuje v intenzivním tempu. V pátek 9. února ve 13 hodin se uskutečnilo mimořádné zasedání Rady předsedů po 2. kole kolektivního vyjednávání (KV). Ve stejný den od 12 hodin zasedal rovněž výbor Odborů KOVO Kvasiny a ve 13 hodin také výbor Odborů KOVO Vrchlabí. Vyjednávací tým podrobně informoval členy RP o dosavadním průběhu vyjednávání. Odbory KOVO MB, KV, VR vzaly na vědomí shodu na textové části kolektivní smlouvy a zároveň jednohlasně odmítly mzdové návrhy firmy ŠKODA. 3. kolo KV se konalo v úterý 13. února. Následně, tuto středu 14. února, zasedala Podniková rada.

Firma přišla se dvěma vstupními návrhy. Ten první představoval zvýšení mezd na jeden rok. Druhý návrh pak na 27 měsíců, kde by se tarify zvyšovaly ve čtyřech termínech. Předseda PR Jaroslav Povšík tyto firemní návrhy označil jednoduše a výstižně jako „kopnutí do zadku!“

V obou případech firma operuje s naprosto zavádějícími fakty. Ve skutečnosti by se zvýšení tarifu v rámci návrhu firmy na 12 měsíců pohybovalo sotva na úrovni inflace – tedy byla by to čistá nula! „Něco takového jsme jednoznačně odmítli,“ uvedl předseda PR Jaroslav Povšík. Navíc firma návrhy podmiňuje uzavřením dohody o atypických systémech směn. Firma ve svém mzdovém návrhu rovnou operovala s tím, že zaměstnanci budou pracovat v 18směnném systému a do propočtů započítala příplatky. Operuje tak s dohodou, která vůbec není na pořadu dne! 17směnný systém v lakovně a 18směnný systém v Kvasinách již byly uzavřeny do konce roku 2018, o jejich dalším zavádění Odbory KOVO jednat nebudou. Návrh firmy je tak jednoduše nulový.

„Za tu bídu, kterou nám nabídli, chtějí zavést 18směnný systém. To jsem okamžitě shodil se stolu. Každý zprostředkovatel by řekl, že jednáme o mzdách, nikoli o směnných systémech,“ uvedl předseda Povšík. „Jediná šance je, že firma ŠKODA odstraní tento požadavek a začne klasické jednání o mzdách,“ dodává s tím, že Odbory KOVO jsou připraveny jednat o Katalogu systémů pracovní doby, jehož platnost končí 31. března.

Přitom Odbory KOVO již firmě vyšly velmi silně vstříc, teď je na řadě právě zaměstnavatel. Připomeňme, že byla uzavřena dohoda o 17směnném systému pro lakovnu a 18směnném pro Kvasiny na celý letošní rok. Nezapomínejme též, že v Mladé Boleslavi se na řadě míst pracuje i ve 20směnných režimech a v nepřetržitých provozech. Zároveň Odbory KOVO souhlasily s pokračováním flexikont do konce roku 2018, zaměstnanci v Mladé Boleslavi a Vrchlabí chodí už dlouhé roky do práce na šestou noční směnu. „Z naší strany jsme dali firmě skutečně mnoho, lidé už v těchto šílených směnách pracují. Nyní by měla firma jejich těžkou práci odpovídajícím způsobem ocenit,“ doplňuje J. Povšík.

Je otázkou, jak jinak to ještě firmě říci, že lidé další rozšíření 18směnného systému nechtějí. Další z možností je, že se předseda představenstva Bernhard Maier zeptá přímo zaměstnanců na shromážděních, která se připravují, zda něco takového chtějí, jak je on mylně přesvědčený.

Rada předsedů MB i výbory KV a VR mzdový návrh jednoznačně odmítly, stejně tak odmítly další jednání o atypických systémech. Obdivuhodná je v tomto směru zejména podpora kolegů v Kvasinách, kteří už delší dobu musí v tomto režimu pracovat. Na druhou stranu 18směnný systém zachránil tento závod, jejich práci a udržuje model Superb v ČR. Všichni zároveň potvrdili bojovnou náladu a připravenost k časově neomezené stávce na podporu dosažení přijatelných výsledků KV.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte také:

Soutěž Exportér roku vyhrála Škoda Auto. Vyvezla zboží za 310 miliard

Škoda Auto postaví novou lakovnu za 5,5 miliardy. Přibude 650 pracovních míst

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články