Nekonečný příběh. Libeňský most se neopravuje, cena každým dnem stoupá
Rekonstrukce mostu
Rekonstrukce Libeňského mostu se stala jedním z největších předvolebních témat v Praze. Zatímco vláda Adriany Krnáčové (ANO) připravovala demolici chátrající stavby a výstavbu nového mostu, iniciativa Praha Sobě se snažila o zachránu a renovaci. V současné době se však na mostu nepracuje, protože není znám ani stavitel, který by začal s opravou. Odborníci navíc rekonstrukci kritizují, protože se podle nich jedná o zbytečně drahý nesmysl.
Diskuze o opravě Libeňského mostu se táhnou už minimálně patnáct let. Stavba se totiž za celou svou devadesátiletou existenci nikdy neopravovala a konstrukce je čím dál tím více zatěžována. Současné vedení pražské metropole se uchýlilo k jedinému řešení, a tím je rekonstrukce mostních oblouků v délce tří set metrů. To odborníci kritizovali, protože smysluplná rekonstrukce by měla obsahovat celé soumostí, tedy úsek dlouhý 1300 metrů. Technická správa komunikací navíc vypsala v květnu výběrové řízení, které však v září zrušila kvůli nezájmu firem.
„V současné době panuje rozhodnutí jít cestou, kterou jsme doporučovali v minulosti. Tedy zahájit soutěž na zhotovitele celého soumostí. Jednalo by se o celou trasu, která je dlouhá 1,3 kilometru a řádově je zde stovka objektů. Jedním z nich je pak pětiobloukový most přes Vltavu. Soutěžit se bude ve stylu Design & Build, kdy zhotovitel má při sobě projektového partnera,“ řekl pro Echo24 Milan Komínek z České komory autorizovaných inženýrů a techniků (ČKAIT).
Rekonstrukce by tak kromě oblouků zahrnovala i dalších zhruba 130 objektů, které patří do celého soumostí. Zatím se počítá s tím, že celá oprava bude stát městskou kasu na 560 milionů korun. To však tvrdě kritizuje bývalý radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD), podle kterého se cena vyšplhá do miliard.
„Způsobem jak chtějí most řešit, se prodraží o několik desítek až stovek milionů korun. Osobně si myslím, že účet za most se bude pohybovat okolo 750 milionů korun. Další výdaje budou na předmostí, takže celý projekt překročí dvě miliardy. Tím jsem si jistý a každý stavař to potvrdí. Musíme si říct, jak to je. U dopravních staveb nezáleží na pravicové či levicové politice,“ řekl pro Echo24 Petr Dolínek s tím, že v ceně se promítne i zdražení stavebních prací, které za deset let stouply o deset procent. „Nyní když se nestaví, tak se prodražuje celá stavba,“ dodal Dolínek.
Bývalý radní pro dopravu ze sociálnědemokratické strany byl posledním, kdo připravoval demolici celého mostu. Vypsáno dokonce bylo výběrové řízení, do kterého Praha tehdy investovala 80 milionů korun. Nový most pak měl stát 600 milionů korun.
Tato varianta by podle odborníků byla levnější a navíc by za tehdejších plánů už dávno probíhala výstavba nového mostu. „Pokud bychom to dotáhli, tak by se dnes už most stavěl a příští podzim by se mohla nová stavba otvírat,“ řekl Dolínek. Podobně to vidí i členové ČKAIT, kteří by souhlasili s demolicí. „Názor jsem nezměnil, protože k tomu není důvod. Stále se domníváme, že rekonstrukce není zcela reálná a je vysoce riziková,“ řekl pro Echo24 Milan Kalný z ČKAIT.
Kalný upozorňuje dlouhodobě na špatný stav mostních oblouků, které jsou postaveny z nekvalitního betonu. „Materiál je velmi křehký a náchylný k náhlému porušení,“ uvedl Kalný. Komora pak upozorňuje, že životnost mostu je dávno překonána. „Most je však z větší části neopravitelný, proto je diskuse o jeho rekonstrukci z technického hlediska zbytečná,“ uvedla komora v prohlášení.
Vydrží most dalších 50 let?
Současný náměstek primátora a radní pro dopravu Adam Scheinherr je ale dále přesvědčený, že most musí být zrekonstruován ve stejné podobě, v jaké je dosud. Scheinherr se také odvolává na studii Kloknerova ústavu, podle kterého je rekonstrukce havarijního mostu kompromisním řešením. „U tak složité a komplexní opravy, kterou si Libeňský most vyžaduje, je nesmírně důležité nastavit přísné podmínky. Musíme si být skutečně jistí, že potenciální zhotovitel práci odvede skutečně podle zadání hlavního města. Zadání Prahy ukazuje, že máme o současném stavu Libeňského mostu podrobné znalosti a přesně víme, co po zhotoviteli chceme. A to se projevilo i ve zmíněných kvalifikačních předpokladech, které ani jeden potenciální zhotovitel nedokázal zaručit,“ řekl pro Echo24 Adam Scheinherr.
Podle jeho předchůdce je však odvolávání na Kloknerův ústav z ČVUT nesmyslné. „Sami vypsali výběrové řízení na opravu mostu a nikdo se jim nepřihlásil. To ukazuje, že jdou totálně scestným směrem. Neustále se ohánějí Kloknerovým ústavem. Ten však vyhodnotil několik variant řešení a jedna z nich byla, že to lze opravit, ale nebude to tak výhodné. Je to diletantské řízení dopravy,“ řekl Dolínek.
Rekonstrukce mostu, která se plánuje zatím mezi lety 2022 a 2025, má životnost stavby prodloužit o dalších 50 let. „Otázka životnosti mostu je velmi složitá. Obecně je životnost novostavby sto let. Pokud je stavba rekonstrukcí, tak je životnost velmi těžko predikovatelná. Tvrdím, že jestliže postupuji cestou rekonstrukce, tak stavba musí splňovat požadavky na sedmimístné stupnici technického stavu mostu stupeň 2, tedy velmi dobrý,“ uvedl Milan Kalný.
Podle současného radního pro dopravu však může most vydržet i déle než plánovanou dobu. „Za 50 let nebude most v havarijním stavu. Za 50 let bude možná Libeňák v tak skvělé kondici, že dalších x desítek let bude moci fungovat bez údržby. Mostní objekt dýchá, má k tomu propracované čelní zdi i ukryté prostorové spáry, kterých si jen tak někdo nevšimne, ale ve skutečnosti umožňují dýchat. Toto nadechování zaručuje, že se most neničí po dobu životnosti, což nemůžeme třeba sdělit o Karlově mostě,“ dodal Scheinherr.