Železniční most má ještě šanci na opravu. Jasno by mělo být do několika měsíců, říká náměstek

Pražské mosty

Železniční most má ještě šanci na opravu. Jasno by mělo být do několika měsíců, říká náměstekNOVÉ 1
Domov
Echo24
Sdílet:

Železniční most pod Vyšehradem má ještě naději na záchranu. Pražský náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) se zasadil o přezkoumání, jestli by ikonická konstrukce nad Vltavou mohla být v současném stavu opravena, a nikoliv stržena, k čemuž dospěly předešlé studie. Scheinherr argumentuje především historickou hodnotou mostu a nepovedeností jeho případné náhrady. Výsledky nové analýzy by měly být známé v rámci několika měsíců, řekl deníku Echo24. Jeho snahu přímo vyzdvihl i primátor Zdeněk Hřib.

„Výtoňský železniční most má naději na přežití ve stávající podobě! Kolega Adam Scheinherr domluvil prověření poslední možnosti opravy konstrukce mostu. Inspirujeme se zahraničím,“ napsal v pátek Hřib (Piráti) na Twitteru. Zpráva o nutnosti most strhnout rozvířila znovu diskuze o stavu městské infrastruktury.

Že musí být ocelová konstrukce památkově chráněného železničního mostu pod Vyšehradem v Praze zbourána, potvrdila v listopadu studie pro památkáře. Ke stejnému závěru už dříve dospěla analýza pro státní Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). Národní památkový ústav (NPÚ) tehdy uvedl, že lze možná ještě most opravit. Podle studie, kterou poté pro NPÚ provedl Kloknerův ústav ČVUT, ale oprava mostní konstrukce není reálná.

SŽDC by chtělo kvůli zbourání ocelové konstrukce sejmout z mostu i památkovou ochranu, kterou obdržel v roce 2004. Podle Scheinherra, jehož deník Echo24 oslovil s žádostí o vyjádření, nicméně památkáři dávají možnosti vyjmutí ze seznamu národních kulturních památek negativní stanovisko. Má za to, že most na Výtoni je ikonické dílo. „Jako takový se zapsal do historie mostařství a železnice a především do pražského panoramatu. Jde totiž o dokonalé technické dílo s výjimečně elegantní konstrukcí,“ napsal na Facebooku. Nelíbí se mu ani plánovaná náhrada mostu, jejíž spoje by už nebyla nýtované, nýbrž svářené, a tak dal podnět k dalšímu prověření stavu mostu.

„Já jsem řekl, ať Kloknerův ústav přizve nějaké projektanty, kteří mají s takovými konstrukcemi a jejich rekonstrukcemi zkušenosti, a ať posoudí, nejsou-li ještě nějaké možnosti, jak tu konstrukci zachránit,“ uvedl Adam Scheinherr pro Echo24. „SŽDC souhlasilo, že to Kloknerovu ústavu zadá. Teď se pracuje na zadání,“ doplnil. Praha přizvala také odborníka ze švýcarského Lausanne. „Ten promluví s Kloknerovým ústavem, prověří nějaké určité možnosti a výsledky toho budou do několika měsíců,“ uzavřel náměstek.

Problémů s mosty má tuzemská metropole hned několik. Situaci v už tak ucpané dopravě komplikuje uzavření mostu na Vltavské, špatný stav Libeňského mostu a nejnověji právě železniční most pod Vyšehradem. Novému vedení města tím však starosti nekončí. V celé Praze je na 700 mostů, z nichž jsou desítky ve špatném, velmi špatném či havarijním stavu. Dosavadní uzavírky mostů tím tak nemusí končit.

Čtěte také: Problémy s mosty bez konce. V havarijním stavu je Palackého a dokonce i Karlův most 

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články