Babiš otočil, mzdy řidičům autobusů ponechá. Kraje požadují kompenzaci
Platy řidičů
Nařízení, kterým minulá vláda Bohuslava Sobotky (ČSSD) k začátku minulého roku zvedla minimální mzdy řidičů linkových autobusů, se měnit nebude. Peníze na mzdy zajistí kraje. V pátek ráno to na Twitteru napsal premiér Andrej Babiš po jednání s předsedkyní Asociací krajů Janou Vildumetzovou (ANO) a šéfem Odborového svazu dopravy Lubošem Pomajbíkem. Kraje však budou podle Vildumetzové po vládě požadovat kompenzaci finančních nákladů s tím spojených.
Ve čtvrtek přitom předseda vlády po jednání s hejtmany mluvil o tom, že chce vládní nařízení zrušit. Považuje totiž za nesmyslné, aby premiér určoval mzdy řidičů soukromých přepravců. Vládní krok navíc označil za předvolební akci svého předchůdce.
Právě jsme s šéfkou Asociace krajů @JVildumetzova a šéfem Odborového svazu dopravy Lubošem Pomajbíkem domluvili, že peníze na řidiče zabezpečí kraje 👍 Vláda bude hledat peníze na opravy silnic 2. a 3. tříd.
— Andrej Babiš (@AndrejBabis) 5. ledna 2018
„Právě jsme s šéfkou Asociace krajů Janou Vildumetzovou a šéfem Odborového svazu dopravy Lubošem Pomajbíkem domluvili, že peníze na řidiče zabezpečí kraje. Vláda bude hledat peníze na opravy silnic 2. a 3. tříd,“ uvedl Babiš. Za důležité považuje, aby přepravci peníze od krajů skutečně dali řidičům, což podle něj musí kontrolovat inspektorát práce. „A nařízení vlády se měnit nebude. Budeme ale společně hledat způsoby, jak profesi řidiče lépe oceňovat,“ dodal premiér.
Kraje budou chtít po vládě kompenzaci
Po jednání se nicméně ukázalo, že kraje budou po vládě požadovat čtyři miliardy korun jako vyrovnání. Z nich by byly schopny zaplatit jak vyšší mzdy řidičů, tak i opravy silnic druhých a třetích tříd, řekla karlovarská hejtmanka a předsedkyně Asociace krajů Jana Vildumetzová po pátečním vyjednávání s premiérem.
Náměstek jihočeské hejtmanky Josef Knot (TOP 09) o Babišově vyjádření ohledně navyšování mezd prohlásil, že jde o populismus. „Pokud Andrej Babiš kritizoval bývalého premiéra Sobotku (ČSSD) za populismus, tak tento krok je populismus non plus ultra. Pan Babiš by si měl uvědomit, že ve funkci premiéra nemůže svá prohlášení ze dne na den měnit,“ uvedl Knot. Řekl také, že nařízení je nefér vůči krajům. Navýšení mezd pro řidiče podle něj představuje značné náklady a kraj neví, kde na něj vezme peníze. Po vládě bude požadovat kompenzaci.
Hejtman Královéhradeckého kraje Jiří Štěpán (ČSSD) kritizoval premiérovu náhlou změnu názoru. Podle něj Babiš znejistil desetitisíce zaměstnanců v autobusové dopravě. Skutečnost, že se nařízení měnit nebude, ale Štěpán přivítal. Hejtmana Olomouckého kraje Ladislav Okleštěk (ANO) se mzdami řidičů linkových autobusů žádný problém nemá. Valorizaci mezd má kraj zahrnutou ve smlouvách.
Kroky Sobotkovy vlády
Sobotkův kabinet po protestech řidičů rozhodl v říjnu 2016, že od ledna nadcházejícího roku stoupnou minimální mzdy řidičů autobusů zhruba o třetinu ze 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč. Zvýšily se i další příplatky. Kraje, které veřejnou dopravu objednávají a potřebné linky dotují, pak měly problémy s finančním pokrytím růstu mezd a tím, jak peníze k řidičům dostat. Nakonec loni v červenci vláda schválila příspěvek zhruba 394 milionů prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
Vildumetzová ve čtvrtek po jednání s Babišem řekla, že nařízení Sobotkovy vlády nefungovalo, peníze od krajů se k řidičům často nedostávají. „Proto chceme v co nejbližší době přijít s náhradním systémovým řešením tak, aby se navýšení platů dostalo spravedlivě ke každému řidiči,“ uvedla.
Řidiči linkových autobusů proti nízkým mzdám protestovali od října 2015. Šoféři si stěžovali, že kraje objednávají dopravu jen na základě ceny, a autobusové firmy pak šetří zejména na mzdách. V červnu 2016 odbory kvůli nízkým platům řidičů odsouhlasily přípravu stávky, a v říjnu téhož roku vláda zvýšení mezd řidičů schválila. Kvůli neplnění podmínek uspořádali řidiči autobusů začátkem dubna 2017 v pěti krajích jednodenní stávku.