BMW 530d Touring: Nejlepší kombi na trhu?

BMW 530d Touring

BMW 530d Touring: Nejlepší kombi na trhu?autotest 13
Auto
Sdílet:

Vyzrálo jako kvalitní víno a všechno dělá tak, jak se sluší a patří. Nabízí se otázka, zdali je to skutečně nejlepší manažerské kombi ve svém segmentu. BMW vyšší střední třídy, to je řada 5. Přišla v roce 1972 a postupem času se vyvíjí, zvětšuje, dostává skvělé technologie a stále překvapuje kvalitou i jízdními vlastnosti. Co nabízí ve své aktuální sedmé generaci s naftovým třílitrem značeným jako 30d?

Jelikož ročně vznikne přes 300 000 kusů BMW řady 5, dá se s čistým svědomím říct, že jde o základní stavební kámen mnichovské automobilky. Vyšší řady (zejména sedmička) je sice nositelem pokroku, ale je určena pro mnohem menší počet zákazníků, takže pětka je vlastně takový důležitý základ nabídky. Má všechno, co od ní očekáváme?

Aktuální sedmá generace, značená jako G30 (G31 pro kombi neboli Touring), se začala prodávat v únoru minulého roku jako sedan nebo kombi. Do nedávna z řady 5 vycházel i model 5 GT, který byl ovšem nově nahrazen modelem 6 GT. Co se týče vnějšího designu, je spíše konzervativní a očekávatelný, rozhodně se nesnaží o žádnou velkou extravaganci – za zmínku stojí možná jen ostré linie čelních světlometů, které jsou mezigeneračně výraznější a dravější. U vozidla vyšší střední třídy je zachování jisté kontinuity a určitá míra umírněnosti důležitá a mnohem zásadnější je to, co se skrývá pod liniemi karoserie.

BMW řady 5 můžete mít s širokou paletou motorů od čtyřválce až po osmiválec v modelu M550i nebo M5 (pouze jako sedany). Čtyřválec je pro pohon řady 5 vzhledem k současným parametrům určitě dostačující, ale do velkého BMW odjakživa patřil řadový šestiválec, takže jsem k testu zvolil verzi 30d. Pod tímto označením se skrývá řadový šestiválec B57D30, což je zatím poslední evoluce modulárního motoru. Ve verzi 30d nabízí motor využívající přeplňování TwinPower Turbo, vysokotlaké vstřikování paliva, variabilní ovládání ventilů a další technologie. Celkový výkon je 265 k při 4000 ot./min. Mnohem zásadnější je ovšem točivý moment 620 Nm, je k dispozici v pásmu od 2000 do 2500 ot./min. Vrcholnou verzí motoru je 400koňová verze, pohánějící model M550d xDrive.

Síla v jakýchkoli rychlostech

Motor 30d ale úplně stačí a je jedním slovem skvělý. Točivý, s mohutným zátahem již od nízkých otáček, příjemným zvukem a silou v jakýchkoli rychlostech. Skutečně nepotřebujete, aby váš rodinný kombík o hmotnosti minimálně 1,8 tuny (pohotovostní hmotnost bez příplatkových prvků) jel víc. Tohle úplně stačí – zrychlení na stovku zabere 5,8 s a maximální rychlost je tradičně omezena na 250 km/h. Vzhledem k imagi a vizáži velkého BMW jsou to zcela důstojné hodnoty. BMW slibuje spotřebu kolem 5,0 l/100 km a pravda je, že pokud pojedete v režimu Eco nebo Comfort a necháte skvělý osmistupňový automat pracovat s otáčkami a výkonem dle svého uvážení, můžete pohodlně jezdit zhruba za 6 l/100 km. Jestliže se rozhodnete uvolnit potenciál třílitru, počítejte se spotřebou kolem 9 l/100 km, což je stále velmi dobrá hodnota…

BMW řady 5 stojí na modulární platformě CLAR a vpředu využívá zavěšení s dvojitými lichoběžníky. Vzadu najdeme pětiprvkovou nápravu, v případě modelu Touring se vzduchovým odpružením a samonivelačním systémem udržujícím stále stejnou světlou výšku bez ohledu na náklad. Aktivní zkrutné stabilizátory jsou za příplatek (součástí paketu Adaptive Drive za 96 200 Kč). Pokud na své kombi zvolíte 18palcová či 19palcová kola, můžete se těšit na výjimečnou úroveň komfortu. Testovaný vůz nikde nedrncal, plavně, ale sebejistě zvládal nerovnosti a díry. Zkrátka fungoval velmi přesvědčivě, a to i v hodně vypjatých situacích. K podvozku nemám žádné výhrady. Trochu méně přesvědčivé je pro mě řízení (a to u většiny aut vyšší střední třídy od Jaguaru přes Mercedes až po BMW). Hřebenový systém využívá elektrický posilovač, na přání lze zvolit integrální aktivní řízení, které zároveň natáčí
kola zadní nápravy (plus 33 878 Kč). Nepotřebujete ho. Normální řízení postačí, jen já bych v něm měl raději trochu citu, což se mi už asi v dnešní době nepoštěstí.

Pochvala pro sedadla

Interiér je dle očekávání kvalitní, systém iDrive je s přehledem nejrychlejší a nejintuitivnější systém ovládání všech funkcí vozu. Velkou pochvalu zaslouží sedadla (sportovní jsou snad ještě lepší než komfortní), ale i prostornost interiéru. Díky tomu, že se vše ovládá velmi samozřejmě, brzy se ve voze budete cítit jako doma a sebevědomě vyrazíte na cestu.

Zavazadlový prostor se mezigeneračně zvětšuje podobně jako celý vůz. V současné generaci pod rozměrnými pátými dveřmi najdete prostor o objemu 570 litrů. Sklopením opěradel zadních sedadel vzniká téměř rovný prostor o celkovém objemu 1700 litrů. K tomu není potřeba nic dodávat, naložíte všechno, co si vymyslíte… Ještě dodám, že 530d utáhne přívěs o hmotnosti 2 tuny.

BMW řady 5 Touring začíná na 1 404 000 Kč (s DPH) za verzi 520i. Testovaná verze 530d stojí 1 652 300 Kč, za pohon xDrive (který rád doporučím) se připlácí lehce přes 60 000 Kč. Samozřejmostí jsou různé výbavové linie od M Sport po Luxury Line dle individuálního vkusu. Nelze zapomínat, že u podobných luxusních modelů je výběr motoru/pohonu/výbavy důležitý a ovlivňuje celkový zážitek a charakter vozu, takže vybírejte chytře, aby vůz splňoval vaše požadavky. Pokud se příliš nenecháte unést příplatkovými prvky a budete vybírat smysluplně, funkční a zároveň hezký vůz koupíte za dva miliony. V této třídě je to adekvátní cena.

Každá značka má svůj systém ovládání všech funkcí vozidla. U BMW je to stále vylepšovaný systém iDrive. Jeho hlavní součástí je otočný ovladač na středovém tunelu. Je to nejlepší systém na trhu. Funguje rychle, zcela nerušivě, a jelikož se dá ovládat několika způsoby včetně hlasového ovládání, velmi rychle si na něj zvyknete a nebudete se rozptylovat při řízení. V aktuální pětce nabízí možnost ovládání gesty, hlasem, dotekem či klasicky kliknutím. Díky funkci živých, plně nastavitelných dlaždic si menu přizpůsobíte svým požadavkům a díky mnohým možnostem aplikace BMW Connected můžete se svým vozem doslova sdílet svůj virtuální život. BMW je v ohledu integrace automobilu do digitálního života uživatele a z hlediska využitelnosti nejrůznějších funkčních aplikací a funkcí velmi daleko a svůj systém neustále vyvíjí. A to nemluvím o širokých možnostech zábavy – od sdílení nejlepší světové hudby po přehrávání televizních kanálů.

Plusy:

Motor, podvozek, vnitřní prostor.

Minusy:

Cit v řízení, mnoho příplatků.

Verdikt:

BMW 530d Touring je podle mého názoru rozhodně jedno z nejlepších naftových kombi na trhu. Je pohodlné, komfortní, ale zároveň řidičsky povedené, dynamicky překvapivé a má skvělý interiér, chytře vyřešené ovládání všech funkcí a je dostatečně prostorné. Samozřejmě, že příplatky jsou drahé a bez nich to moc nejde, ale alespoň se platí za funkční, kvalitní auto, se kterým je radost jezdit. Má odlišný charakter než taktéž skvělý Mercedes E, který je snad ještě komfortnější. BMW se ale lépe skládá do zatáček a jezdí se mi s ním o něco lépe.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články