Co poradit zákazníkům od zkrachovalých dodavatelů energií?

KOMERČNÍ SDĚLENÍ

Co poradit zákazníkům od zkrachovalých dodavatelů energií? 3
INZERCE
Sdílet:

Tmy ani zimy se doma bát nemusíte. Ani když jste měli tu smůlu a váš dodavatel elektřiny či plynu ukončil činnost, protože ztratil oprávnění nebo možnost prodávat energie. Vybrat si hned jiného dodavatele asi stihnul málokdo ze zaskočených zákazníků. Zákonné lhůty pro vyhledání nového dodavatele se totiž pohybují v řádech několika málo dní od ukončení činnosti toho původního.

Zákazníkům padlých společností tak byl většinou automaticky přidělen dodavatel energií, kterého zákon nazývá dodavatelem poslední instance, a který dodávky zajistí. V současné době jsou těmito dodavateli v závislosti na konkrétním regionu v případě elektřiny společnosti ČEZ Prodej, E.ON Energie a Pražská energetika. Pro plyn jsou to E.ON Energie, innogy Energie (dříve RWE Energie) a Pražská plynárenská.

Na to, co je tedy dobré teď udělat, jsme se zeptali Juraje Ondrise, generálního ředitele českého zastoupení významného dodavatele plynu a elektřiny SPP. Právě tato společnost, na jejíž dodávky spoléhá více než 1,3 milionu zákazníků, má už zkušenosti ze Slovenska. Právě na Slovensku totiž společnost SPP ještě před krachem Bohemia Energy zabezpečovala dodávky pro zákazníky zkrachovalé Slovakia Energy stejného majitele.

Poslední instance platí půl roku

Je dobré vědět, že dodavatelé poslední instance vám sice energie dodají, ale nikoliv za stejných podmínek, jako předchozí společnost. Musíte počítat s násobně vyššími cenami, které navíc prodražují poplatky za onu „poslední záchranu“. Určitě je tedy dobré začít se poohlížet po tom, s kým uzavřete novou regulérní smlouvu. Na hledání máte šest měsíců, což je rovněž maximální doba, po kterou lze dodavatele poslední instance využít.

„S nárůstem plateb je třeba počítat v každém případě, ale určitě ta částka bude vyšší u dodavatele poslední instance, než když si pospíšíte a uzavřete řádnou smlouvu buď s ním, nebo s jiným dodavatelem,“ radí Juraj Ondris, generální ředitel českého zastoupení SPP, dodavatele plynu a elektřiny. Pokud byste tak do půl roku od zahájení dodávek dodavatelem poslední instance neučinili, ocitnete se v neoprávněném neboli černém odběru.

Bohužel, žádný dodavatel vám jako novým zákazníkům nenabídne ceny, na které jsme byli zvyklí z minulosti. Elektřina i plyn se obchoduje aktuálně v historických maximech a dodavatelům nezbývá nic jiného než toto zdražení promítnout do ceníků. „Rozhodně bych však doporučoval, abyste se obrátili opravdu na důvěryhodné dodavatele, abyste o něj vzápětí zase nepřišli,“ zdůrazňuje Juraj Ondris z SPP.

Foto: ČTK

Co se to vlastně na trhu s energiemi děje?

Situace totiž zůstává složitá i nadále. Krizi na trhu s energiemi způsobilo spojení několika faktorů. Tím hlavním je raketový růst cen energií na evropské burze. Zatímco solidní společnosti nakupují elektřinu a plyn v předstihu za výhodné ceny a využívají i svých zásobníků, tak v posledních letech výrazně přibylo dodavatelů, kteří při své nákupní strategii spekulovali.

Jenže masivní rozjezd ekonomiky po covidové pauze i chvilkové omezení dodávek zvýšily v násobcích velkoobchodní ceny takřka okamžitě. „A riskující a tak rizikoví dodavatelé se dostali do velkých problémů, protože prodávali za velmi levné ceny, ale nyní musejí nakupovat 2x a 3x tak draho, což samozřejmě znamená vysokou ztrátu,“ popisuje Juraj Ondris z SPP.

Jak hledat solidního dodavatele?

Mezi výše uvedenými řádky se skrývá i návod, jak hledat nového solidního dodavatele energií. Nejlepší nabídka za vámi zřejmě sama nepřijde. Naopak, kdo může dorazit sám k vašim dveřím, jsou podomní prodejci energií, kteří zavětřili svoji šanci. Těmto energošmejdům se rozhodně neupisujte, nejednejte v panice a presu. Opatrní buďte i po telefonu, pokud se vám ozve někdo neznámý s „báječnou nabídkou, jakou nelze odmítnout“. Lze.

V klidu si tedy u počítače projděte současné možnosti a využijte srovnávače energií, které najdete na stránkách Energetického regulačního úřadu či u solidních společností, jako je například SPP. Pohlídejte si, zda je v tarifu zahrnuta i DPH. Při čtení smlouvy si pak nezapomeňte brýle – i ta nejmenší písmenka mohou mít velkou váhu.

Foto: ČTK

„Můžete také vybraného nového dodavatele kontaktovat i telefonicky nebo osobně. Ale obrňte se prosím trpělivostí. My jsme například navýšili počet pracovníků našeho zákaznického centra, ale ani tak nemohu vzhledem k zájmu garantovat, že někteří lidé nebudou muset chvíli čekat,“ vysvětluje Juraj Ondris a dodává: „Pokud někdo potřebuje smlouvu hned, protože ne všechny firmy nové zákazníky přijímají, lze si ji například u nás bez prodlení vyřídit i přes webovky.“

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články