Praze hrozí vážný kolaps. V katastrofálním stavu je i Hlávkův most, varují technici
Nejen Libeňský most
Pražský Hlávkův i Libeňský most jsou ve velmi špatném stavu. U první zmíněné dopravní spojnice je rekonstrukce nezbytná, v případě „Libeňáku“ se musí začít s opravami okamžitě. Přitom ovšem není možné opravovat je najednou, aby doprava v této části Prahy zcela nezkolabovala. Vyplývá to ze schůzky zástupců Technické rady hlavního města Prahy, která se konala na začátku září.
Představitelé technické rady téměř jednohlasně upozornili na špatný stav Hlávkova mostu, který je součástí klíčové dopravní tepny města. Podle aktuálních propočtů by po něm v roce 2020 mělo projet 84 100 vozidel za den, z toho 2 300 těžkých vozidel.
„Stojíme před velkým problémem. Libeňský most i Hlávkův most, které stojí blízko sebe a jsou si vzájemně objízdnými trasami, jsou ve velmi špatném technickém stavu a je nezbytné je začít zásadně rekonstruovat. Jsou na konci své životnosti,“ říká náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek.
Jeho slova potvrzuje i ředitel Technické správy komunikací Petr Smolka: „Je z našeho pohledu nepředstavitelné, že bychom zavřeli oba mosty najednou, dopravu by čekal kolaps, nebylo by v této části města jak přejet z jednoho břehu řeky na druhý.“
Také varuje, že pokud bude dál pokračovat debata o variantách rekonstrukce Libeňského mostu a pokud okamžitě neodstartují opravy, může se stát, že budou oba mosty omezeny společně. „A to je pro Prahu ta nejhorší možná varianta,“ dodal.
Opravovat by se mohlo už příští rok
Podle profesora Jana Vítka ze Stavební fakulty ČVUT byl Hlávkův most navržen na menší zatížení, než které potřebujeme dnes. Je starý 100 let a jeho životnost je téměř u konce. Projekt na přestavbu Hlávkova soumostí je již připraven, ovšem odbor památkové péče vydal nesouhlasné stanovisko s navrhovaným řešením rekonstrukce. Probíhající diagnostika si klade za cíl vysvětlit a zdůraznit památkové péči technické možnosti a navrhnout další postup.
„Nyní potřebujeme rychlé řešení, kterým dle mého názoru není příprava a výstavba provizorního řešení. Na Libeňský most máme připraven projekt a výběrové řízení na dodavatele. Myslím si, že stavba se dá započít už v příštím roce,“ doplnil Milan Kalný z Českého svazu stavebních inženýrů.
Ten také upozornil na fakt, že Libeňský most byl stavěn už ve své době velmi levně, a otevřel téma, zda by na něm město nemělo zásadně omezit dopravu vzhledem k jeho velmi špatnému stavu.