BMW M5: Nejlepší supersedan?

BMW M5

BMW M5: Nejlepší supersedan?autotest 15
Auto
Sdílet:

Aktuální BMW řady 5 umí plnit různé role. Může být elegantním naftovým manažerským sedanem s nízkou spotřebou či velkým luxusním rodinným kombi. A pak je tu vrchol řetězce, úchvatné BMW M5.

Na první pohled vypadá celkem nenápadně. Velký mnichovský sedan nezaujme vyloženě svalnatou karoserií, jeho potenciál naznačují spíš velké nádechy v předním nárazníku, 20palcová kola skrývající karbon-keramickou brzdovou soustavu či tradiční čtyři koncovky výfuku. Usednutí do interiéru také není žádné velké překvapení – tedy v případě, že jste zvyklí na velmi kvalitní, voňavé materiály s dominantní kůží a skvělou ergonomii veškerého ovládání (ovladač iDrive by většina ostatních prémiových výrobců měla prostě okopírovat a udělala by nejlépe). Jistých odlišností proti zmíněnému základnímu naftovému modelu si ovšem všimnete hned. Startovací tlačítko je rudé, stejně jako speciální voliče M1 a M2 na volantu. A strukturovaná sedadla s výrazným bočním vedením zdobí vyšité logo M. Sílu, která se skrývá pod kapotou, v tuhle chvíli ale můžete zatím pouze tušit.

To vše se změní v okamžiku, kdy probudíte velké srdce, jež určuje velkou část charakteru M5. Vidlicový osmiválec S63B44T4 o objemu 4,4 litru s dvojicí turbodmychadel mezi řadami válců a celou armádou nejmodernějších systémů (vstřikování, variabilní ventily či vačkové hřídele atd.) nabízí 441 kW, což je plných 600 k. Hodnota, která před sotva dekádou stačila nejlepšímu modelu Ferrari, je dnes k dispozici pro prémiový sedan vyšší střední třídy! S tím souvisí točivý moment 750 Nm – za to se nemusí stydět menší lokomotiva. V praxi to při hmotnosti kolem dvou tun znamená zrychlení na stovku za 3,4 s a maximální rychlost až 305 km/h. Vskutku impozantní čísla a realita, ta je ještě výživnější.

Motor M5 má charakteru na rozdávání. Jakmile se během vteřinky nafoukne, zarazí posádku do měkké kůže s razancí, která vás okamžitě rozesměje. Síla je brutální, a jak stoupají otáčky k vrcholu v 7000/min, dostavuje se doslova nirvána. Rychlost reakcí a bezprostřední citlivost motoru vás bude nutit k neustálému využívání toho nádherného kusu inženýrství a technologie. Ještě lepší je ale celkové sladění vozu. Podvozek je sice docela dost tvrdý a díry na silnicích jsou cítit, ale díky tomu (a velmi citlivému a přesnému řízení) nabízí neustálou souhru mezi vámi, strojem a zákony fyziky. Toto nečekané spojení umožňuje tak dynamický a čitelný pohyb, že slogan „radost z jízdy“ dostává úplně nový rozměr. Nová M5 je standardně čtyřkolka, ale její kouzlo (podobně jako u konkurenčního Mercedesu AMG) tkví v možnosti vypnutí pohonu předních kol. Pokud na to máte prostor – ideálně okruh – a odvahu, s čistou zadokolkou si můžete pohrávat v dlouhých táhlých smycích do doby, než se vám zželí zadních pneu Pirelli. Na silnicích ale vyzdvihneme hlavně režim 4WD Sport, preferující zadní nápravu. S vypnutou stabilizací instantně dodává spoustu hravých jízdních zážitků, a přitom stále vyniká trakcí a touhou zrychlovat v jakémkoli okamžiku.

V klidovém režimu M5 zvládne jezdit za 10,5 l / 100 km (například když manželka jede nakoupit v modu Comfort), ale při extrémní jízdě stoupá spotřeba nad 25 l / 100 km. Očekávatelné hodnoty, které vzhledem k pořizovací ceně 3 185 000 Kč (základ s DPH) nejsou tak důležité. S příplatky se snadno dostanete na cenu 4 milionů Kč, ale zase můžete mít podobně krásně naspecifikovaný vůz jako na fotografiích. V rámci segmentu je to normální cena, ač pro většinu smrtelníků přehnaná.

BMW M5 je z hlediska řidičského zážitku, práce podvozku a citlivosti ovládání lepší než konkurenční Mercedes AMG E63 S. Je špičkově vyladěným strojem, jehož limity jsou dál než schopnosti většiny řidičů. Je metou a oprávněným kultem. Funguje totiž naprosto úžasně.

Plusy:
Jízdní vlastnosti, motor, převodovka, dynamika.


Minusy:
Tužší podvozek, slabší zvukový projev.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články