Rasismus se řeší už i u jídla. Exposlankyni vadí opice na kakaových cereáliích
RASISMUS A JÍDLO
Otázka rasismu se už řeší i u jídla. Značka cereálií Kellogg‘s byla bývalou členkou britského parlamentu nařčena z rasismu kvůli obrázku opice na kakaových lupíncích.
Bývalá poslankyně Fiona Onasanyaová si na svém twitterovém účtu postěžovala, že čokoládové lupínky Coco Pops mají na obalu opici, zatímco rýžové cereálie Rice Krispies zobrazují tři bílé chlapce, přestože mají podle političky až na příchuť a barvu identické složení.
@KelloggsUK, as you are yet to reply to my email – Coco Pops and Rice Krispies have the same compòsition (except for the fact CP‘s are brown and chocolate flavoured)… so I was wondering why Rice Krispies have three white boys representing the brand and Coco Pops have a monkey?
— Fiona Onasanya (@Fiona_Onasanya) June 15, 2020
Poslankyně se hned stala terčem posměchu. Někteří uživatelé poukazovali, že na obale nejsou tři bílí chlapci, ale elfové. Část lidí ji pak upozorňovala, že cereálie Rice Krispies existují i v kakaové verzi, na které jsou taktéž bílí elfové a Coco Pops zase ve verzi s bílou čokoládou, na kterých je opět obrázek opice. Kellogg‘s také u většiny svých výrobků používá obrázky zvířat. Kromě opice mají na obalech lupínků například také tygra, tukana nebo slepici.
You are such an amazing idiot. pic.twitter.com/VJPWV8trdJ
— Ministry of Truth (@BanTheBBC) June 15, 2020
Oh… pic.twitter.com/i7V8qgqYnS
— Legolo Kante (@legolokante) June 15, 2020
Frosties – tiger
— LiamCrichton (@liamcrichton96) June 16, 2020
Cornflakes – chicken
Sugar Puffs – honey monster
Coco Pops – monkey
Froot Loops – toucan
Nesquik – rabbit It’s all marketing for kids 🤦🏼♂️
Kellogg‘s podle serveru BBC ke kauze vydal prohlášení, že podporuje černošskou komunitu a připomněl, že zakladatel firmy William Keith Kellogg byl průkopníkem v zaměstnávání žen a v překračování kulturních hranic. Mluvčí společnosti k tomu dodala, že obrázek opice byl vytvořený v osmdesátých letech, aby zdůraznil „hravost“ jejich značky.
Není to poprvé, co Kellogg‘s čelí nařčení z rasismu. V roce 2017 si americký spisovatel a autor marvelovských komiksů Saladin Ahmed stěžoval, že na zadní části krabice s cereáliemi je jenom jedno tmavé zrno kukuřice, a že právě to provádí práci údržbáře.
hey @KelloggsUS why is literally the only brown corn pop on the whole cereal box the janitor? this is teaching kids racism. pic.twitter.com/Nh7M7IFawW
— Saladin Ahmed (@saladinahmed) October 24, 2017
Firma následně vzhled krabice upravila.
Problematický obal se změní po 130 letech
Značka Aunt Jemima po 130 letech změní své jméno a obal. Ten zobrazoval usmívající se černošku a čelil dlouhodobé kritice kvůli podporování rasistických stereotypů. Společnost už v minulosti obrázek na obalu kvůli stížnostem několikrát upravovala, naposledy z hlavy černošky zmizel šátek uvázaný kolem její hlavy, který měl odkazovat na otroctví. Tentokrát už z obalu „teta Jemima“ zmizí úplně.
„Zatímco pracujeme směrem k rasové rovnosti skrze několik iniciativ, musíme také pečlivě prozkoumat naše portfolio značek a zajistit, aby odrážely naše hodnoty a splňovaly očekávání našich spotřebitelů,“ uvedla v tiskové zprávě Kristin Kroepflová, viceprezidentka a marketingová ředitelka společnosti.
Nové jméno výrobků zatím nebylo zveřejněno, ale výrobky s novým obalem by se měly objevit na podzim.