Citroën – DS3: Elegance v městském balení

Citroën – DS3

Citroën – DS3: Elegance v městském baleníAUTOTEST 11
Auto
  • František Vahala
Sdílet:

Citroën již několik let vyrábí automobily pod svou značkou DS, která sdružuje modely se specifickým designem a výbavou. Už v roce 2010 se představil první zástupce nového směru – model DS3, který nyní po šesti letech prošel omlazovací kúrou.

DS3 je auto velikosti fabie a vyrábí se pouze jako třídveřový hatchback. Právě faceliftem, který na jaře letošního roku změnil některé jeho části (světlomety s technologií LED a xenon, nárazníky atd), se přestalo pro celou řadu automobilů DS používat jméno Citroën – z aut dokonce zmizely i znaky automobilky. Nyní se vozy oficiálně prodávají pod názvem DS Automobiles, ale jak správně tušíte, s Citroëny mají mnohé společné.

Model DS3 vznikl na upravené platformě modelu C3, takže využívá vpředu nezávislé zavěšení kol typu McPherson a vzadu je umístěná jednoduchá vlečená náprava. Design je zcela odlišný od výchozího modelu, DS3 vypadá elegantně a nepostrádá francouzský šmrnc, který byl ještě umocněn zmiňovaným faceliftem.

Hodně velký prostor

Interiéru dominují krásně tvarovaná sportovní sedadla, ve kterých brzy najdete dobrou pozici k řízení. Efektní zploštěný volant vyžaduje trochu zvyku – upřímně tento prvek moc nechápu a nemám pocit, že by byl lepší než tradiční, kulatý. Ale budiž. Ovládání palubních systémů a audia probíhá přes nový sedmipalcový displej umístěný v centrální části palubní desky a je třeba přiznat, že není příliš intuitivní a například hledání ve složkách s hudbou (samozřejmostí je USB zdířka) je pomalé a ne zrovna logické.

Zadní sedadla nenabízejí příliš prostoru, dospělému člověku se při delší jízdě nedostane mnoho komfortu. Ale už z koncepce tohoto prémiového supermini je patrné, že je vytvořeno spíše pro dva lidi, kteří s sebou nepotřebují vozit objemné náklady, ale chtějí se pohybovat stylově. Zavazadlový prostor nabízí 285 litrů prostoru. V rámci třídy se jedná o nadprůměrnou hodnotu, kterou DS3 překonává například Mini nebo Audi A1.

Konkurence Mini Cooperu

Testovaný vůz poháněl tříválec 1,2 litru zvaný PureTech, kterému k výkonu 110 koní pomáhá malé turbodmychadlo. Motor je po nastartování trochu slyšet v interiéru, ale to by zase tak nevadilo. Horší jsou například nepříliš pravidelné vibrace, které tříválec způsobuje. Jízdní zážitek ale není úplně špatný – jakmile se malý motor nadechne, celkem normálně zrychluje a při běžném jízdním stylu spotřebuje kolem 6 l/100 km. Systém stop-start jsem raději vypínal, protože jeho opětovné startování mě rušilo. Motor byl spojen s upravenou šestistupňovou automatickou převodovkou, ke kterém nemám větších výhrad, snad kromě jisté letargie při rozjíždění. Pedál plynu nereaguje příliš citlivě, a proto se mi někdy stalo, že jsem chtěl vjet do křižovatky, ale musel vteřinku čekat, než pohonné ústrojí pochopí můj záměr.

Při jízdě po běžných silnicích je patrné tuhé, možná až zbytečně tvrdé nastavení odpružení. DS3 není příliš měkké a houpavé auto, jak by člověk od francouzského automobilu možná čekal a v tomto případě dojem zbytečné tvrdosti ještě dotvořilo použití 17palcových kol, které jsou sice efektní, ale mají svůj nezpochybnitelný vliv na komfort jízdy. Na kvalitním asfaltu se auto chovalo příjemně, ale na horším asfaltu byly rázy (zejména od jednoduché zadní nápravy) cítit výrazněji. Jízda v zatáčkách s častými přenosy hmotnosti odhalila přesné a celkem citlivé řízení s dobře nastaveným posilovačem. Pozitivní hodnocení ode mě dostávají účinné a dobře dávkovatelné brzdy. Pokud mám shrnout jízdní vlastnosti jednou větou, bude znít takto: DS3 se ovládá pohodlně a její jízdní vlastnosti uspokojí nenáročné uživatele.

Facelift 2016
Od roku 2010 se prodalo téměř 400 000 kusů modelu DS3, což je vysoké číslo. I z toho vyplývá, že bylo načase buď představit nástupce, nebo udělat výraznější facelift. Automobilka si vybrala druhou možnost. Co se týče exteriéru, nová je celá přední část, designově navazující na ostatní modely řady DS. Přepracované jsou také zadní svítilny, přibyly nové designy disků kol či polepy střechy. V interiéru najdeme nápadité barevné kombinace, lepší čalounění nebo například multimediální systém s dotekovou obrazovkou (úhlopříčka 7 palců), podporující řadu různých aplikací. DS3 nabízí také systém nouzového brzdění Active City Braking, parkovací senzory, couvací kameru nebo asistent rozjezdu do kopce.

I když DS3 je auto zrozené k jízdě v městském a příměstském provozu, v pohodě zvládá nejen okresky, kterými se umí svižně proplétat, ale i dálniční jízdu. Zapůsobila na mě nízká úroveň aerodynamického hluku i slušná směrová stabilita. DS3 konkuruje stylovým automobilům typu Mini Cooper nebo Audi A1, možná i Fiatu 500. Jelikož se staví spíše do role prémiového efektního elegána, který má za cíl zaujmout zejména něžnější část řidičské obce, je podle toho i oceněn. Citroën (tedy potažmo DS Automobiles) nabízí různé výbavy a motory, přičemž cena testované verze začíná na 528 900 Kč. Jak asi sami cítíte, není to zrovna málo. Už základní verze s atmosféricky plněným tříválcem 1,2 litru (82 koní) stojí 404 900 Kč, což napovídá, že výrobce si svůj luxusně pojatý malý automobil cení docela vysoko. Ale tato taktika mu zřejmě vychází, neboť DS3 se v Evropě velmi dobře prodává už od začátku výroby a není důvod si myslet, že po faceliftu tomu bude jinak.

Plusy:

Stylový exteriér, dobrá sedadla, brzdy, účinnost světel

Minusy:

Tvrdý podvozek, uskakování zadní nápravy na příčných nerovnostech, vyšší cena

Verdikt:

DS3 je stylové, designově nápadité auto. Co se týče jízdního zážitku, testovanou kombinaci motoru a převodovky nepovažuji za ideální. Pokud vás DS3 zaujalo, určitě si vyzkoušejte jinou verzi (třeba se čtyřválcem 1.6 THP), například s manuální převodovkou, která vám zajistí intenzivnější zážitek z jízdy. Celkově je DS3 spíše průměrné auto s vyšší cenovkou, za kterou nabízí hlavně styl.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články